04.09.2024 16:59

Rönni-Sällinen om budgetrian: Yrkesutbildningen får inte bli en sparautomat

Den av regeringen föreslagna nedskärningen på 120 miljoner euro i yrkesutbildningen kom som en obehaglig överraskning för anställda inom servicebranscherna. En stor del av PAM:s medlemmar tar sig ut i arbetslivet via yrkesutbildning – och nu vill regeringen skära ännu mer än väntat av deras framtid.

– Arbetsmarknaden inom servicebranscherna behöver kompetenta medarbetare, inte en försämring av utbildningen. Nu verkar det som om regeringen använder yrkesutbildningen som en sparautomat som man alltid skär ännu lite mer ifrån, säger Annika Rönni-Sällinen, ordförande för Servicefacket PAM.

Kvalitativ undervisning är kärnan i yrkesutbildningen. Om arbetsmarknaden i allt högre grad börjar ifrågasätta kompetensen hos dem som utexamineras från yrkesinstitut, kan det leda till att hela systemet för yrkesutbildning kollapsar. PAM har tidigare krävt att yrkesutbildningen ska få arbetsro.

Det finländska samhället och arbetsmarknaden behöver högre kompetens, något som regeringen också har förbundit sig till i sitt program. Dessa mål kommer aldrig att uppnås om man inte konsekvent främjar yrkesutbildades väg till högre utbildning. Nu är regeringens riktning den motsatta.

– PAM-medlemmar har en positiv inställning till utbildning, förutsatt att de ges rätt förutsättningar. Enligt förbundets undersökning om vuxenutbildning vill en betydande del av PAM-medlemmarna gå vidare till högre utbildning. Genom att försvaga yrkesutbildningen klipper man vingarna av dessa goda mål, säger Rönni-Sällinen.

PAM:s undersökning om vuxenutbildning som snart publiceras visar också att PAM-medlemmarnas studier ofta fallerar på grund av ekonomiska hinder. Regeringen har redan satt PAM-medlemmars ekonomi i gungning på flera sätt. Sammanfattningsvis har regeringens åtgärder visat att servicebranscherna inte är högt prioriterade på deras agenda. Servicebranscherna behöver tillväxt, men regeringen försummar deras verksamhetsförutsättningar.

– De redan genomförda och  de planerade nedskärningarna påverkar den inhemska efterfrågan som är viktig för servicebranscherna. En höjning av mervärdesskatten försämrar ytterligare förutsättningarna för inhemsk konsumtion, beklagar Rönni-Sällinen.

Läs utdrag från PAM:s undersökning om vuxenutbildning (på finska)

Keywords:

politik utbildning