19.08.2024 15:34

PAM:s utlåtande: Uppmärksamhet bör fästas vid att förebygga exploatering av arbetskraft i stället för att driva anställda ut ur landet

Servicefacket PAM anser att regeringen fokuserar på fel saker i de förslag som den lagt fram. Regeringen borde fokusera på att stärka rättsskyddet för arbetstagare och att förebygga och övervaka exploateringen av arbetskraft i stället för att återkalla uppehållstillstånd.

PAM har lämnat ett uttalande om ändringen av utlänningslagen.

PAM påminner om att arbetskraftsexploatering är ett verkligt problem i Finland. Det visar till exempel de fall som kommit fram inom bärplockning och restaurangbranschen där kontrollmekanismerna inte varit tillräckliga för att förhindra eller upptäcka exploatering i tid.

PAM anser att regeringens planer på att återkalla en anställds uppehållstillstånd efter tre månaders arbetslöshet sker för snabbt. Rekryteringsprocesserna tar tid och många invandrare saknar sociala nätverk som gör processen att hitta jobb lättare.

Tremånadersregeln är problematisk också ur exploateringssynpunkt. Anställda kan vara tvungna att acceptera sämre arbetsvillkor och löner för att kunna stanna i landet.

Arbetsgivarens underrättelseskyldighet

Enligt regeringen skulle arbetsgivarens skyldighet att underrätta om en arbetstagares arbetslöshet fungera som en förebyggande åtgärd för att förhindra exploatering av arbetskraft. Enligt PAM:s uppfattning kan regeringens förslag snarare stärka arbetsgivarens dominerande ställning genom att det ger arbetsgivaren ett påtryckningsmedel.

Utvidgning av rätten till arbete

Regeringen utvidgar arbetskraftsinvandrares rätt att arbeta till sektorer som identifierats som sektorer där det råder brist på arbetskraft. Enligt PAM:s uppfattning skulle denna förändring vara särskilt viktig för de arbetstagare som redan är i landet och blir arbetslösa, eftersom den skulle styra den arbetsrelaterade invandringen bättre till sektorer med brist på arbetskraft.

PAM är dock oroad över hur regeringen tänker definiera dessa flaskhalssektorer. I dagens läge förblir grunderna för NTM-centralernas arbetstillstånd ofta vaga och baserar sig inte på ett objektivt behov av arbetskraft. (se t.ex. Labores bloggar, Nieminen 8.8.2024)

Situationen kan försvaga balansen på arbetsmarknaden och göra arbetsmarknaden mindre rättvis, eftersom Labores undersökning (Nieminen, Kiviholma, Kanninen och Karhunen 2024) visar att slopandet av tillgänglighetsprövningen, dvs. att en bransch definieras som en bransch med brist på arbetskraft, kan leda till en sänkning av löner, särskilt i låglönesektorer.

PAM menar att det vore angeläget att använda enhetliga och objektiva kriterier som bygger på fakta när regionala och riksomfattande flaskhalssektorer definieras.

Nya åtgärder

PAM föreslår för regeringen att underbetalning ska kriminaliseras. Det skulle vara ett effektivt sätt att förhindra arbetsrelaterad exploatering, skatteflykt och orättvis konkurrens. Och ifall facket skulle få rätt att väcka talan, skulle fackförbunden kunna spela en mer aktiv roll i övervakningen av arbetstagarnas rättigheter, vilket skulle kunna förhindra övergrepp. Detta skulle minska resursbördan hos myndigheterna och därmed bidra till regeringens sparmål.

– Rättvis reglering, och myndigheter och andra arrangemang som effektivt bidrar till och övervakar dess förverkligande, ligger i allas intresse. I stället ökar dessa lagförändringar, liksom andra förändringar som är på gång, osäkerheten bland utländska arbetstagare och försvagar Finlands attraktionskraft som land. Finland borde vara en föregångare när det gäller att locka kompetent arbetskraft, i synnerhet med tanke på vår demografiska struktur, säger PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen.