Artiklar

16.03.2022 14:03

Lös problemen i anställningen med hjälp av PAMs anställningsrådgivning

PAM:s ombud Isto Yrjönen uppmuntrar till att åtgärda problem i tid och berättar hur konfliktsituationer löses på arbetsplatser och med hjälp från PAM:s regionkontor.

PAMin jäsenenä saat apua työsuhteisiin liittyviin kysymyksiin.

Som medlem i PAM får du hjälp med frågor som rör anställningsförhållanden.

– Vi strävar alltid efter att hitta en förhandlingslösning i konfliktsituationer, säger Isto Yrjönen, som jobbar på PAMs regionkontor i Kuopio.

Han är en av de många ombud inom PAM som dagligen hjälper, vägleder och stöder medlemmar i kniviga anställningsfrågor. Yrjönen har själv över tio års erfarenhet av arbete inom servicebranscherna samt som förtroendeman.

– Samma problem dyker upp än idag som under min tid som förtroendeman. Jag minns väl hur vi hittat lösningar på dem, berättar han.

Vanligtvis sätter han sig vid förhandlingsbordet tillsammans med medlemmen och dennes arbetsgivare. I de flesta konflikter nås en överenskommelse någonstans under förhandlingsprocessen. I cirka tio procent av fallen går ärendet vidare till domstol där PAMs jurist driver fallet.

Dialog i nyckelposition

PAMs anställningsrådgivning kontaktas via många olika kanaler: via e-post, telefonsamtal, e-tjänsten och fackavdelningar eller genom personliga besök på regionkontor. Mest söker man svar på frågor om lön, arbetstid och semester. Många problem kan lösas genom rådgivning.

Om situationen mellan arbetstagaren och arbetsgivaren inte löses genom rådgivning, går ärendet vidare till PAM:s ombud. Dessa situationer handlar oftast om felaktigt utbetald lön eller oklarheter vid avslutandet av anställningsförhållandet.

– Vi börjar utreda situationen och stödjer medlemmen på alla möjliga sätt så att hen kan lösa situationen direkt med sin arbetsgivare. Det är de lösningar som håller bäst i längden. Om arbetstagarens egna förhandlingar inte ger resultat, tar vi kontakt med arbetsgivaren via e-post eller telefon, och om nödvändigt träffas vi sedan personligen, berättar Yrjönen.

PAMs ombud Isto Yrjönen uppmuntrar till att kontakta PAM om något i anställningsförhållandet känns osäkert.

Tätt samarbete med myndigheter

PAM:s ombud samarbetar också tätt med regionala myndigheter och arbetarskyddsinspektörer. De bistår även polisen med beräkningar av ersättningar i utredningar som rör ockerliknande diskriminering.

– Vi är en intresseorganisation, men vi har inte myndighetsstatus. Det innebär att vi tyvärr inte kan ringa direkt till arbetsplatsen och kräva att missförhållanden åtgärdas, förklarar Yrjönen.

Rådgivning och förhandlingsstöd har också en samhällelig dimension

Konfliktlösning är en stor del av PAM:s verksamhet, vars resultat inte alltid syns utåt. Varje år löser PAMs ombud mellan 700 och 1000 fall där man på arbetsplatsen inte har hittat någon lösning.

Enligt Yrjönen har detta också en stor samhällelig betydelse. Ju fler arbetsplatskonflikter som kan lösas, desto mer minskar trycket på de redan överbelastade domstolarna. Utan övervakning och indrivning av lönefordringar skulle även skatteintäkter gå förlorade för samhällets gemensamma kassa.

”Man behöver inte vara rädd för att information om kontakten med PAM skulle nå arbetsgivaren”

Det bästa sättet att förebygga att konflikter på arbetsplatsen eskalerar är att se till sina rättigheter och åtgärda missförhållanden i tid.

– Om något i anställningsförhållandet känns osäkert, bör man alltid kontakta PAM. Vi finns här för medlemmarna, och man behöver inte vara rädd för att information om kontakten skulle nå arbetsgivaren, påminner Yrjönen.

Text: Minna Raitapuro
Bilder: Akseli Muraja