01.08.2024 14:30

Lönerna inom fastighetstjänstebranschen stiger den 1 augusti 2024 – läs instruktionerna om kontroll av lönekvittot

Individuella löner och tabellöner höjs med 1,8 procent i början av augusti. Det handlar om löneförhöjningar för det andra året av innevarande avtalsperiod.

Löneförhöjningarna för det andra året av innevarande kollektivavtal som ingicks i mars 2023 träder i kraft den 1 augusti 2024. Denna löneförhöjning skiljer sig från fjolårets löneökning i eurobelopp. Nu höjs tabellöner och individuella löner med en generell höjning på 1,8 procent.

Så här stiger lönerna:

Från och med den 1 augusti höjs tabellönerna med 1,8 procent och individuella lönerna (avtalslönerna) med 1,8 procent.

Fastighetstjänstebranschenarbetsvillkor ska förhandlas igen nästa år

Kollektivavtalet gäller fram till den 31 mars 2025, vilket betyder att fastighetstjänstebranschens löner och övriga arbetsvillkor ska förhandlas igen i början av 2025. Kollektivavtalsförhandlingar är ett samspel som handlar om kollektiv styrka. Ju bättre de anställda är organiserade, desto bättre förhandlingsposition har de.

Därför lönar det sig att tala om löneförhöjningar och kommande kollektivavtalsförhandlingar på arbetsplatsen samt rekommendera medlemskap i Servicefacket PAM till kollegorna. De som rekommenderar ett medlemskap i PAM belönas med ett presentkort (värdet uppgår till 250 euro).

Kontrollera lönekvittot

Kontrollera alltid ditt lönekvitto. Arbetsgivaren ska alltid ge den anställde en lönespecifikation (lönebesked, lönekvitto) vid utbetalning av lönen. Stämmer den med antalet timmar du har arbetat? Har du fått betalt för alla tillägg? Spara din lönespecifikation.