Skip to content
Artiklar

09.12.2024 11:26

Hur bygger man förtroende och samarbete? Erfarna förhandlare inom handeln har svaret

Kollektivavtalsförhandlingar är komplicerade processer som handlar om löner, arbetstider och andra arbetsvillkor som påverkar den anställdes vardag och liv.

Kaksi miestä katsovat kameraan

Jyrki Sinkkonen från PAM och ledande arbetsmarknadsexpert Antti Huotilainen från Finsk Handel har varit med i flera kollektivavtalsförhandlingar som förhandlare, och de vet att det krävs mycket arbete för att uppnå ett förhandlingsresultat som är acceptabelt för båda parterna.

Under de kommande månaderna kommer Sinkkonen och Huotilainen att sitta hundratals timmar vid förhandlingsbordet och gå igenom otroligt krävande helheter. Förhandlingar kan vara svåra och kräva kompromissvilja.   

Hur värnar man om en bra förhandlingskultur?

− För mig är det viktigaste att båda parterna verkligen försöker förstå var den andres behov kommer ifrån. Vi kan ha motsatta mål och till och med principiella meningsskiljaktigheter i vissa frågor. Trots det är det ofta möjligt att hitta gemensamma lösningar genom att jämka samman intressen, även om situationen till en början kan verka hopplös. Då krävs tålamod och ett lösningsorienterat förhållningssätt, funderar Huotilainen.

− Tillit är verkligen viktigt – tappar man den är det väldigt svårt att få den tillbaka. Vi måste ha modet att ta upp svåra frågor i tid så att situationen inte eskalerar, fortsätter Sinkkonen.   

Hur säkerställer ni att dialogen förblir öppen under förhandlingarna?

− Man måste vara redo att föra diskussioner genom att ställa frågor och förstå att alla mål inte är genomförbara. Förhandlarnas uppgift är att hitta verktyg och lösningar med vilka mål och önskemål kan samordnas och föras vidare, svarar Huotilainen.

Båda framhåller att förhandlingarna förs i de organisationers namn som är representerade vid förhandlingsbordet. Det finns olika intressen och åsikter, men det finns ingen anledning att känna sig kränkt eller fel bemött på grund av det.  

− Det behövs naturligt samarbete och uppriktiga diskussioner. Vi båda betjänar vår egen organisation, och man kan vara oärlig bara en gång, så det gäller att se till att man inte hamnar i den situationen, säger Sinkkonen.   

Vilka är de viktigaste lärdomarna från de tidigare förhandlingarna?

− Det vi har lärt oss av de tidigare omgångarna är att förberedelserna är a och o. Är det för bråttom, blir det sällan bra, och därför är vikten av kontinuerlig dialog och lagarbete stor, säger Huotilainen.   

− Jag håller med. Det behövs också mod – man måste våga ta med sig nya idéer och lösningar till förhandlingsbordet, även om de till en början kan verka riskfyllda, säger Sinkkonen.  

Vad tyckte du om detta innehåll?

Sök