Framsida » “Håll händerna i styr” Artiklar 11.12.2024 08:14 ”Håll händerna i styr” Temaveckorna för dåligt beteende kör igång veckorna före jul. Det är julfester och man är kanske lite på snusen, det är bråttom och stress över allt som ska inhandlas, men ingenting ska rättfärdiga dåligt beteende, påpekar PAM-ordförande Annika Rönni-Sällinen. För vissa av oss kan varje ny arbetsdag vara en förskräckelse. Dyker stalkern upp på arbetsplatsen, tar någon i min bak när jag fyller hyllor, bär en full bricka eller plockar skräp? Kommer nån och knuffar mig eller är annars rasande? Tänk om någon följer mig när jag lämnar jobbet, eller förföljer mig på sociala medier? Dessa är saker som ibland kan hända vem som helst, men för många serviceanställda är det alltför ofta vardagsmat. Enligt PAM:s medlemsundersökning uppger två utav tre att de på sin arbetsplats varit med om olika typer av olämpligt beteende och trakasserier från kunder. Kunden har inte alltid rätt och ingen behöver stå ut med att bli trakasserad. Det är olidligt och skapar stora rubriker – eller hur? Och stora rubriker blir det ofta om en kändis, riksdagsledamot eller annan offentlig person antingen åker fast eller blir föremål för sådant beteende. Att det blir offentligt kan ha en avskräckande effekt, men när helt vanliga anställda är föremål för dessa handlingar, verkar intresset dala. Temaveckorna för dåligt beteende kör igång veckorna före jul. Det är julfester och man är kanske lite på snusen, det är bråttom och stress över allt som ska inhandlas, men ingenting ska rättfärdiga dåligt beteende. Tack vare MeToo-rörelsen har det blivit vanligt att olika möten och publikevenemang har kontaktpersoner för trakasserier. Det är bra, men det hjälper nödvändigtvis inte personalen som jobbar på tillställningen. Var och en av oss kan dock ingripa om någon i det egna sällskapet beter sig dåligt. Och även till en främling kan man påpeka om beteendet inte är okej. Arbetsgivarna har ansvar för de anställdas arbetssäkerhet. Under många år har PAM tillsammans med de nordiska turism- och restaurangbranschernas förbund genomfört en kampanj som heter Not on the Menu samt med Finsk Handel en kampanj som heter Vänligt bemött. Att vädja till oss som individer räcker dock inte. Arbetsgivarna har ansvar för de anställdas arbetssäkerhet. Att kunna utföra sitt arbete utan trakasserier är en del av det. Man bör på arbetsplatsen komma överens om procedurer och alla, inklusive de som hoppar in som vikarier, bör bekanta sig med dem. Kunden har inte alltid rätt och ingen behöver stå ut med att bli trakasserad. Regeringen har utlovat en lag om kontaktförbud för företag, dvs. att företag kan ansöka om kontaktförbud mot personer som upprepade gånger hotar eller stör företagets verksamhet. När man stiftar lagen, är det viktigt att även tänka på arbetssäkerhet och inte bara fokusera på att förhindra upprepade snatterier. Annika Rönni-Sällinen är ordförande för Servicefacket PAM. Texten har tidigare publicerats på finska i tidningen Voima. Keywords: arbetarskydd lagstiftning Vad tyckte du om detta innehåll? Reaktio(Required) Detta var användbart Jag gillade verkligen det här innehållet Jag förstod inte Detta var inte användbart Kommentar (valfritt) Share Läs nästa Nyheter arbetarskydd kollektivavtalsförhandlingar medlemskap PAMs förvaltning PAM:s höstfullmäktige: Den minskade köpkraften måste återställas och trygghetskänslan förstärkas i arbetslivet 22.11.2024 Artiklar anställning lagstiftning När har en arbetstagare rätt till ledighet för vård av anhörig? 7.11.2024 Nyheter arbetarskydd chefer inom turism och restaurang turism och restaurang Ny handbok för att hantera trakasserier inom turism- och restaurangbranschen 5.11.2024
Nyheter arbetarskydd kollektivavtalsförhandlingar medlemskap PAMs förvaltning PAM:s höstfullmäktige: Den minskade köpkraften måste återställas och trygghetskänslan förstärkas i arbetslivet 22.11.2024
Artiklar anställning lagstiftning När har en arbetstagare rätt till ledighet för vård av anhörig? 7.11.2024
Nyheter arbetarskydd chefer inom turism och restaurang turism och restaurang Ny handbok för att hantera trakasserier inom turism- och restaurangbranschen 5.11.2024