03.03.2023 09:10

Förhandlingarna inom fastighetsservicebranschen slutade utan resultat – städare och fastighetsarbetare i strejk

Servcefacket PAM:s och Fastighetsarbetsgivarnas synpunkter på löneförhöjningar ligger så långt ifrån varandra att PAM avbröt förhandlingarna och varslade om strejk. Strejken börjar den 16 mars och berör cirka 2500 anställda.

Apteekkialan järjestöjen mukaan lääkeasioiden uudistuksen tulee tähdätä järkevään ja vaikuttavaan lääkehoitoon

”Det finns många lågavlönade städare och fastighetsskötare inom fastighetsservicebranschen som behöver ordentliga löneökningar som stärker deras köpkraft. I förhandlingarna lyckades vi dock inte nå en överenskommelse med arbetsgivarna om tillräckliga löneförhöjningar som skulle ha stärkt försörjningen för branschens anställda”, beklagar PAM:s ordförande Annika Rönni-Sällinen.

Servcefacket PAM och Fastighetsarbetsgivarna har förhandlat om löner och arbetsvillkor sedan januari. Parternas åsikter om nivån på löneökningar ligger fortfarande för långt ifrån varandra.

PAM beslutade att avbryta förhandlingarna på onsdagen den 1 mars och utfärda ett strejkvarsel. Kollektivavtalet för fastighetsservicebranschen löpte ut den 28 februari.

Strejken startar torsdagen den 16 mars

Om ett förhandlingsresultat inte nås tidigare, inleds strejken den 16 mars 2023 kl. 00.00 och slutar den 18 mars 2023 kl. 24.00 eller efter att ett skift som startat före kl. 24.00 har tagit slut.

Strejken gäller allt arbete som utförs enligt kollektivavtalet för anställda inom fastighetsservicebranschen i de företag/platser som omfattas av strejken.

Se strejkplatserna >