Skip to content
Artiklar

11.10.2024 09:36

Att vänta för länge kan stå dig dyrt, utred brister i lön omedelbart

Om du upptäcker brister eller fel i din löneutbetalning, bör du reagera omedelbart. Lönefordringar kan till och med behöva drivas in på rättslig väg och ifall det är fråga om insolvens, kan man få hjälp genom lönegarantisystemet.  

Henry Vähtäri, jurist 

Att betala lön för utfört arbete är en av arbetsgivarens viktigaste skyldigheter gentemot arbetstagaren. En stor del av de tvister som PAM har hand om handlar på ett eller annat sätt om lönefordringar. Det kan handla till exempel om att övertidstimmar eller andra delar av lönen saknas. I mer allvarliga fall har lönen uteblivit helt.

En stor del av de meningsskiljaktigheter PAM sköter handlar på sätt eller annat om lönefordringar.

Om arbetstagaren upplever att hen inte fått den lön som hen har rätt till, kan man först be arbetsgivaren om rättelse. Om arbetsgivaren inte åtgärdar ärendet trots påpekandet, lönar det sig att kontakta förtroendemannen och om det inte finns någon förtroendeman på arbetsplatsen, PAM:s anställningsrådgivning.

På PAM utreds ärendet först av ett ombud som är insatt i anställningsfrågor. Om ärendet inte kan lösas, har medlemmen rätt att få rättshjälp från förbundet om vissa förutsättningar uppfylls. I sista hand drivs obetalda löner in på rättslig väg.

Arbetare har inte tiden på sin sida i lönetvister. Arbetstagaren har också ansvar för att påvisa vilka delar av lönen som saknas.

Det lönar sig att omedelbart utreda eventuella oklarheter i löneutbetalningen, eftersom tiden tyvärr aldrig är på anställdas sida i lönetvister. Ju längre tid som går, desto svårare kan det vara att ta reda på och driva in lönefordringar.

Den anställde har ansvar för att påvisa vilka delar av lönen som saknas. Då hjälper det om man har sparat sina lönespecifikationer och arbetstidsanteckningar. Arbetslagstiftningen bestämmer hur länge det är möjligt att driva in lönefordringar. Som regel förfaller fordringarna som gäller grundlönen om fem år och övriga tillägg om två år.

Speciellt uppmärksam bör man vara i situationer där det finns misstankar om arbetsgivarens insolvens det vill säga penningbrist. Upprepade förseningar i löneutbetalningen kan vara ett tecken på insolvens.

Lönegarantin är i praktiken det enda sättet att driva in utestående löner ifall arbetsgivaren inte kan betala.

Ifall arbetsgivaren är insolvent, är det viktigt att reagera snabbt. Det statliga lönegarantisystemet syftar till att skydda anställdas löner och andra anställningsfordringar när arbetsgivaren inte kan betala dem på grund av insolvens.

Ansökan om lönegaranti bör göras inom tre månader från det att fordran förfallit till betalning. Lönegaranti ansöks hos NTM-centralen och ansökan kan göras elektroniskt. Om ansökan inte har lämnats in inom tidsfristen kan fordran inte längre betalas som lönegaranti. I praktiken är lönegarantin den enda möjligheten att driva in löner ens delvis när arbetsgivaren är oförmögen att betala.

Checklista för oklarheter i löneutbetalningen: 

  • Kontrollera alltid lönespecifikationen noga.  
  • Agera omedelbart om du upptäcker fel eller brister i lönen. 
  • Kontakta förtroendemannen på företaget eller PAM:s anställningsrådgivning.  
  • Spara lönespecifikationerna och dina egna arbetstidsanteckningar.

Länkar:

Information om lönegarantin

Så söker du lönegaranti (video med svensk textning)

Skribenten Henri Vähtäri är jurist på PAM.

Sök