Skip to content
Framsida » Avtalsrundan

Avtalsförhandlingarna 2024-2025

Under avtalsrörelsen förhandlar PAM och arbetsgivarorganisationerna fram kollektivavtal och lönehöjningar för alla PAMs branscher.

Kom med och trygga bättre villkor för alla!

PAM förhandlar om ett bättre arbetsliv

Vi serviceanställda förenas av målet om ett bättre arbetsliv. Nu har vi möjligheten att påverka kollektivavtalsförhandlingarna i de privata servicebranscherna inleds inom kort.

PAM siktar på 250 euro mer i månadslönerna under tvåårsperiod

Lönehöjningsmålet för heltidsarbete är

  • 6 procent eller minst 150 euro i månaden första året
  • 4 procent eller minst 100 euro i månaden andra året.

Lönehöjningsmålet i euro är till månadslön för heltidsarbete. Målet för höjning av timlöner och deltidsanställdas löner är i relation till det.

Våra målsättningar i avtalsrörelsen

Lönerna inom servicebranscherna har inte hållit jämna steg med ökade levnadskostnader, och många anställda lever i ständig osäkerhet om sin försörjning. Nedskärningarna i socialskyddet och höjningen av mervärdesskatten har drabbat låginkomsttagare, av vilka en stor del jobbar i servicebranscherna.

En rättvis lön förbättrar köpkraften, vilket ger ekonomisk stabilitet i vardagen. Löneökningar inom låglönebranscher går till att täcka levnadskostnader, inte till sparande eller investeringar. De extra inkomsterna återvänder till företagen och tjänsteleverantörerna, vilket främjar tillväxten i hela ekonomin.

  • Vi kräver löner som förbättrar köpkraften för anställda inom servicebranscherna.

De ekonomiska problemen har förvärrats för ofrivilligt deltidsanställda i servicebranscherna, eftersom bostadsstöd och arbetslöshetsersättning har skurits ned. Nedskärningarna har särskilt drabbat kvinnor och barnfamiljer.

Ofrivilligt deltidsanställda måste ständigt vara beredda på att hoppa in för extra timmar. Många måste arbeta två eller fler jobb. Det är svårt att planera sitt liv och att koppla bort arbetet.

Deltidsarbete då det inte är din önskan belastar och är inte heller hållbart för arbetsgivarna.

  • Vi kräver lösningar som gör att fler serviceanställda får heltidsarbete.

Anställda inom servicebranscherna belastas av oregelbundna skift och nattarbete, vilket har ökat på grund av utökade öppettider. Brådska, högre kompetenskrav och få möjligheter att påverka till exempel arbetstiderna ökar belastningen.

Välmående anställda är dock den främsta resursen för produktivitet och framgång inom servicebranscherna.

Bättre ork i arbetet gynnar både anställda och arbetsgivare. Välmående anställda har färre sjukdagar och längre arbetskarriärer. Detta förbättrar företagens lönsamhet och hela samhällsekonomin.

  • Vi söker lösningar som minskar arbetsbelastningen för serviceanställda. Arbete under belastande arbetstider bör ge samma lön för kortare arbetstid.

Anställda inom servicebranscherna bör ha bättre möjligheter att påverka sina arbetsskift, arbetstakten och utvecklingen av sin arbetsplats. De anställda måste också ha rätt att vara otillgängliga utanför arbetstiden.

Påverkningsmöjligheter och balans mellan arbete och fritid är direkt kopplade till de anställdas välmående och minskad sjukfrånvaro.

Möjligheten att påverka och delta i beslutsfattandet främjar också produktiviteten genom arbetsplatsutveckling och kreativitet.

  • Vi kräver lösningar som ökar serviceanställdas inflytande över sitt arbete.

Servicebranscherna är arbetskraftsintensiva, och produktivitetstillväxten har varit låg. Produktivitetstillväxt kräver investeringar både i teknologi och i de anställdas kompetens.

Anställda inom servicebranscherna är positivt inställda till utbildning och redo att utveckla sina färdigheter. Eftersom resurserna för yrkesutbildning har skurits ned, blir utbildning på arbetsplatsen och utbildning som ordnas av arbetsgivaren allt viktigare.

Kompetensutveckling är varje anställds rättighet. Kompetenta anställda är också en förutsättning för företagens produktivitet och framgång.

  • Vi söker rätt till stöd, vägledning och betalda utbildningsdagar för varje anställd inom servicebranscherna så de kan utveckla sin kompetens.

Förhandlingarna börjar när avtalsperioden närmar sig sitt slut.

Först samlas förslag in från fackavdelningarna, och därefter inleds förhandlingarna. Löneökningarna diskuteras vanligtvis sist. Om parterna inte kommer överens, träder en medlare in för att hjälpa till att hitta en lösning.

När avtalsperioden för kollektivavtalet har löpt ut, inleds ett avtalslöst läge, om inga nya avtal har ingåtts före det. Under denna period tillämpas det gamla kollektivavtalets bestämmelser tills ett nytt avtal har förhandlats fram.

Under det avtalslösa läget finns ingen skyldighet att upprätthålla arbetsfred, vilket innebär att stridsåtgärder, såsom strejker och lockout, är möjliga – och ju längre det avtalslösa läget varar, desto troligare blir de.

Det slutliga avtalet ingås när båda parternas beslutande organ har godkänt förhandlingsresultatet.

Bild på hur kollektivavtalsförhandling framskrider: 1. Arbetstagarnas behov på basen av arbetstagarnas situation och fackacdelningarnas förslag 2. PAMs målsättningar bereds av avtalsutskottet för sektorn och beslutas av PAM-styrelsen. 3. Avtalsförhandlingarna: PAM och arbetsgivarorganisation förhandlar utifrån sina egna målsättningar och försöker hitta lösning som båda kan acceptera. 4. Förhandlingsresultat granskas av avtalsutskott, men det är PAMs styrelse som antingen godkänner eller förskastar. 5. Ett nytt kollektivavtal har fötts då både PAM och arbetsgivarorganisationen har godkänt. Arbetsfredsplikt råder.

Läs mera om förhandlingarna och vad som händer om man inte kommer överens

Branschvisa förhandlingar

PAM förhandlar fram 33 kollektivavtal med bland annat Finsk Handel, Turism- och restaurangförbundet MaRa, Fastighetsarbetsgivarna samt Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

AvtalssektorAvtalsperioden börjadeAvtalsperioden slutarTidsfrist för uppsägning
Skidcenter1.11.202231.10.2024
31.1.2025*
31.8.2024
Programservicetjänster1.11.202231.3.202531.2.2025
Handeln1.2.202331.1.202531.12.2024
Chefer inom detaljhandeln1.2.202331.1.202531.12.2024
Bingo21.4.202328.2.202528.12.2024
Biografer21.4.202328.2.2025
Underhåll av hushållsmaskiner och serviceautomatbranschen2.5.202328.2.202528.12.2024
Fotoproducenter2.5.2023​28.2.2025​28.12.2024​
Flyttbranschen2.5.2023​28.2.2025​28.1.2025​
Finlands nationalopera och balett18.4.2023​28.2.2025​28.12.2024​
Veikkaus​1.2.202328.2.2025​28.1.2025
Golf​21.4.2023​31.1.202531.12.2024​
Fastighetstjänster1.3.2023​31.3.2025 ​28.2.2025​
Bevakningsbranschen1.4.2023​31.3.2025​31.1.2025​
Alko​1.4.202428.2.202528.12.2024​
Kundservice och telemarketing2.5.2023​28.2.2025​​28.12.2024
Nationalteatern18.4.2023​28.2.2025​17.1.2025​
Turism-, restaurang- och fritidstjänster1.4.2023​31.3.2025​31.1.2025​
Avecra, tågservicepersonal​1.4.2023​30.4.2025​28.2.2025​
Nöjes-, tema- och äventyrsparker1.4.2023​31.3.2025​-​
Arbetstagare på apotek1.5.2023​30.4.2025​30.3.2025​
Kollektivavtal förhandlas för en viss tid. För att förhandlingar om nya villkor och löner ska kunna inledas måste den ena parten först säga upp avtalet inom utsatt tid. Om avtalet inte sägs upp fortsätter kollektivavtalet gälla, oftast ett år i taget.
* I skidcenterbranschens förhandlingar kom man överens om att förlänga avtalsperioden med tre månader.

Se förhandlingsläget i din bransch

Förhandlingsparter: Alkon Liikeväki ALV ry och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31.3.2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och för arbetsgivarna Apteekkien työnantajaliitto.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 30 april 2025​

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 30 april 2025.

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31 mars 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31 januari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta / Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistys ry

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och för arbetsgivarna Turism- och restaurangförbundet MaRa.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31 mars 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Fackförbundet för teater och media Finland (Teme) representerar de anställda, och för arbetsgivaren Finlands Teatrar rf.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Fackförbundet för teater och media Finland (Teme) representerar de anställda, och för arbetsgivaren Finlands Teatrar rf.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och arbetsgivarorganisationen Turism- och restaurangförbundet MaRa.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31 mars 2025

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och arbetsgivarorganisationen Turism- och restaurangförbundet MaRa.

Förhandlingsläge

  • Förhandlingarna har inletts
  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 31 oktober 2024.

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025.

Mer information och nyheter på finska

Förhandlingsparter: Servicefacket PAM & Elbranschernas fackförbund, och Arbetsgivarna för servicebranscherna Palta.

Förhandlingsläge

  • Nuvarande kollektivavtalsperiod slutar 28 februari 2025

Mer information och nyheter på finska

Nyheter

Läs också

Bli medlem!

PAM är ditt fackförbund om du arbetar inom den privata servicebranschen, till exempel som expedit, städare, servitör, kock, väktare eller fastighetsskötare. Vi förhandlar om dina anställningsvillkor.  

Sök