Etusivu » Yhteiskunnassa » PAM vaikuttaa yhteiskuntaan » Lausunnot » VN89152024 Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi. VN89152024 Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi. 27.3.2025 PAMin mielestä työllisyyspalveluiden tavoitteena tulisi olla laadukkaiden ja kestävien työpaikkojen turvaaminen pohjoismaisen mallin mukaisesti. Siinä painotetaan tukitoimia ja reilua sääntelyä valvonnan ja sanktioiden sijaan. Monet luonnoksessa esitetyistä velvoitteista sopivat huonosti osa-aikatyötä tekeville. Tiivistelmä ja nostoja PAMin mielestä työllisyystoimenpiteet eivät saa johtaa siihen, että työnhakijat ohjataan entistä enemmän epävarmoihin työsuhteisiin ilman aitoa mahdollisuutta vakinaiseen tai kokoaikaiseen työhön. Esimerkiksi VATT:in tutkimuksen mukaan ansioturvan keston lyhentäminen lyhensi kyllä työttömyysaikaa, mutta myös työttömyyden jälkeinen työsuhde jäi usein lyhyemmäksi, mikä ei vahvista työttömien asemaa työmarkkinoilla. Työnhakijoille on tarjottava osaamisen kehittämistä ja etenemismahdollisuuksia. Työnhakuvelvoitteen kiristäminen ja osa-aikatyö Hallitus esittää työnhakuvelvoitteen kiristämistä. Esimerkiksi osa-aikatyötä tekevien olisi haettava vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa eli osa-aikatyöntekijän olisi tehtävä useampaa kuin yhtä työtä. PAMin mielestä esitys ei ole huomioi osa-aikatyöntekijöiden tilannetta. Moni osa-aikatyöntekijä on työsopimuksessa antanut työaikalain mukaisen lisätyösuostumuksen, joka edellyttää lisätuntien vastaanottamista lyhyelläkin varoitusaajalla. Kieltäytyminen on mahdollista vain työvuorolistan mukaisina vapaapäivinä ja tällöinkin vain perustellusta syystä. Osa-aikatyöntekijä on työssä ja kahden osa-aikatyö yhteensovittaminen voi olla ajallisesti vaikeaa. Työsopimukset voivat sisältää kilpailukieltosopimuksia tai sitoumuksia olla työnantajan käytettävissä työvoimatarpeen mukaan. Mikäli hallitus päättää kuitenkin kiristää osa-aikatyöntekijöiden työnhakuvelvoitetta, PAM esittää että velvoite suhteutetaan tehtyihin työtunteihin niin, että velvoite kevenee työtuntien lisääntyessä. että työsopimuksessa annettu kertaluonteinen lisätyösuostumus rinnastuu aktiiviseen työnhakuun, sillä se vaikuttaa työntekijän työmarkkina-asemaan ja mahdollisuuksiin sitoutua muuhun työhön TAI että mahdollisuus antaa kertakaikkinen lisätyösuostumus poistettaisiin työaikalaista, sillä se parantaisi työntekijöiden mahdollisuuksia lisätä työaikaansa muilla keinoin ja kannustaisi työnantajia sopimaan työajoista tarkemmin todelliseen työvoimatarpeeseen perustuen lisäksi työvoimaviranomaisten tulisi yhdessä muiden viranomaisten kanssa kiinnittää huomiota tilanteisiin, joissa työnantajat eivät työsopimuslain mukaisesti tarjoa lisätunteja osa-aikaisille työntekijöilleen, vaan rekrytoivat sen sijaan uutta työvoimaa. Työtarjoukset ja niiden velvoittavuus Työn hakemista työtarjousten perusteella esitetään työnhaun kaltaiseksi velvollisuudeksi. PAM korostaa, että työllisyyspalvelujen työnhakijalle tekemien työtarjousten olisi perustuttava tarkasti harkittuun työttömän osaamiseen ja ammattiin. Lisäksi työtarjousten on taattava riittävä toimeentulo, minkä vuoksi niiden tulee koskea ainoastaan kokoaikaisia työsuhteita. Jos näin ei ole, työtarjousten ei pidä olla velvoittavia. Koulutusvalintojen laajeneminen PAM pitää myönteisenä nuorten koulutukseen liittyvän hakuvelvoitteen muuttamista niin, että velvoitteen voisi täyttää myös hakemalla muihin kuin tutkintoon johtaviin koulutuksiin. Alkuhaastattelun aikataulu Esityksessä työttömyysjakson alkuhaastettelun järjestämisen määräaikaa ollaan pidentämässä viidestä arkipäivästä kymmeneen. Taustalla on se, että tällä hetkellä vain noin joka neljäs alkuhaastattelu järjestetään määräajassa. PAM ei kannata määräajan pidentäminen viidestä arkipäivästä kymmeneen arkipäivään, sillä se voi hidastaa työnhakijoiden työllistymistä ja viivästyttää heidän pääsyään tarvitsemiensa palveluiden piiriin. Ongelma ei ole määräaika, vaan se, että työvoimapalveluissa ei ole riittäviä henkilöresursseja. Pakollinen työnhakuprofiilien luominen verkkoon PAM katsoo, että työnhakuprofiilin laatimis- ja julkaisupakkoon liittyy sekä työnhakijoiden oikeuksiin että työmarkkinoiden toimivuuteen liittyviä riskejä. Profiilit ovat lähtökohtaisesti anonyymejä, mutta niiden sisältämät tiedot, kuten koulutus, työkokemus ja osaaminen, voivat paljastaa työnhakijan henkilöllisyyden varsinkin pienemmillä paikkakunnilla. Tämä vaikuttaa työnhakijoiden yksityisyyteen ja voi haitata työnhakua, jos osa-aikatyöntekijä hakee esimeriksi toista työtä. Lue koko lausunto VN89152024 Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle työnhakijan palveluprosessin ja työnvälityspalveluiden kehittämistä koskevaksi lainsäädännöksi. LausunLataa