VN/14777/2024 HE eduskunnalle sairauspäivärahan muutoksia ja sosiaaliturvarahastojen säästöjen kanavointia koskevaksi lainsäädännöksi. Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle.

14.8.2024

Hallitus esittää sairauspäivärahan leikkausta. PAM vastustaa esitystä, sillä tämän seurauksena päivärahaetuusmenot vähenevät ja säästöt kanavoidaan valtiolle. Leikkaukset osuvat suureen osaan PAMin jäseniä ja leikkaavat sairauspäivärahaa, mikä heikentää vakavasti taloudellisesti tilannetta, sairaus pitkittyy. Työnantajien maksutaakka kasvaa ja se lisää heidän taholtaan paineita pyrkiä heikentämään työsuhteiden ehtoja.

Tiivistelmä

PAM ei hyväksy sosiaalivakuutusmaksujen kanavoimista julkisen talouden vahvistamiseen. Tämä toimenpide heikentää sosiaaliturvaa, vähentää rahastojen vakautta, on epäoikeuden­mukainen maksajia kohtaan, heikentää luottamusta järjestelmään, vaikuttaa negatiivisesti työllisyyteen ja on ristiriidassa kestävän talouspolitiikan periaatteiden kanssa.

Muutokset sairauspäivärahan laskentakaavaan johtavat siihen, että palvelualojen työntekijöiden sairauspäiväraha pienenee jopa noin 17 % verrattuna nykyisiin säännöksiin. Tämä menetys on huomattava ja lisää taloudellista epävarmuutta, mikä voi johtaa merkittäviin vaikeuksiin toimeentulon suhteen, jopa ylivelkaantumiseen.

PAMin jäsenkyselyn perusteella viime vuoden palkkatiedoista arvioituna yli 40 prosenttia työssäkäyvistä jäsenistä ylittää ehdotetun vuositulorajan. Heidän sairauspäivärahansa pienenee. Heillä on keskivertopalkansaajaan verrattuna pienet tulot ja vähäiset talouden puskurit sairastumisen varalle. Esimerkiksi kaupan alan työntekijä, jonka vuositulot ovat 35 000 euroa, kärsii 13,51 euron päivittäisen menetyksen, mikä kumuloituu 324,24 euroon kuukaudessa.

Hallituksen ehdotus sairauspäivärahan laskentakaavan kohdistuu pienipalkkaisissa palvelualojen ammateissa työskenteleviin, jotka työssään altistuvat erilaisille tartuntataudeille monia muita ammatteja enemmän. Ehdotetut muutokset tulevat heikentämään taloudellista tilannetta pitkittyneissä sairauksissa, PAM ei hyväksy tätä.

PAMin työehtosopimuksissa on sovittu sairausajan palkanmaksusta ja tällöin työnantajalle jää maksettavaksi sairausppäivärahan ja palkan erotuksen suuruinen osuus. Maksuosuuksia ollaan muuttamassa muutenkin.

Työnantajat pyrkivätkin todennäköisesti kompensoimaan esityksen aiheuttamat kustannukset heikentämällä työntekijöiden etuuksia ja työsuhdeturvaa. Näin ratkaisujen löytäminen vaikeutuu. Esityksellä vaikeutetaan näin epäsuorasti neuvotteluja, mikä on omiaan kärjistämään työmarkkinatilannetta.