Hyppää sisältöön
Artikkelit

20.03.2025 10:45

Yötyö hotellin respassa opettaa ihmistuntemusta 

Flamingon vastaanotossa Vantaalla työskentelevä Sini Minkkinen tekee pelkkää yövuoroa. Hän on kehittänyt strategian vuorokausirytmin vaihdoksiin. 

Sini Minkkinen on töissä Break Hotel Flamingon yöportieerina eli vastaanotossa.

Lauantaina kello 22.15 Vantaalla Flamingo-hotellin salista kantautuu aulaan humua parinsadan hengen juhlista. Musiikki ja aplodit raikuvat. Samaan aikaan yöportieeri Sini Minkkinen, 28, aloittelee työvuoroaan hotellin vastaanotossa. 

– Lauantain ja sunnuntain väliset yöt ovat yleensä selvästi vilkkaampia kuin arkiyöt. Viikonloppuisin hotelli on aika täynnä, ja juhlakansaa on liikkeellä. 

Minkkinen tietää, mistä puhuu, sillä hän tekee pelkästään yövuoroa. 

Yötyöläisen ura urkeni sattumalta. Matkailu- ja ravintola-alan opintojen jälkeen Minkkinen sai työpaikan hotellista, jossa hän teki vastaanotossa pääosin yövuoroa. 

– Huomasin pitäväni yötyöstä. Yöllä työ on monipuolisempaa kuin päivävuorossa. Asiakaspalvelun lisäksi saa tehdä paljon toimistohommia. Välillä pitää käydä viemässä huoneesiin lisätyyny tai avata tukkeutunut viemäri. Joskus on huomautettava liian äänekkäistä huonebileistä. 

Flamingon vastaanotossa ei tarvitse työskennellä yksin. Tiskin takana on aina työkaveri. Kollegan seura luo turvan tuntua. 

Yöllä työn lomassa on myös aikaa vaihtaa ajatuksia ja puhua syvällisiä. Työkaverit käyvät väkisinkin tutuiksi. Syntyy ystävyyssuhteita. 

Tämän iltaisen työkaverinsa Kristiina Jakosen kanssa Minkkinen viettää aikaa vapaallakin. 

Vastaanottovirkailijat täyttävät asiakkaiden toiveita. Pyynnöstä Sini vie vieraille huoneeseen lisäpyyhkeitä tai -peittoja. 

Klo 2.00
Arkisin kahden aikaan asiakkaiden virta alkaa yleensä selvästi hiipua. Silloin tällöin myöhäisellä lennolla tullut asiakas kirjautuu sisään. 

Viikonloppuna aulassa on enemmän elämää, kun vieraat palaavat hotellille ravintoloista. 

– Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyys näkyy meidän asiakaskunnassamme. Aika paljon meillä on työmatkalaisia ja aasialaisia turistiryhmiä. Toisaalta kylpylä vetää viikonloppuisin ja loma-aikaan myös perheitä, Minkkinen kuvailee. 

Pikkutunneilla virkailijat ahertavat tiskin takana tietokoneiden ääressä. Edellinen päivä pitää sulkea, kassat laskea, tilitykset tehdä ja raportit tulostaa. Myös seuraavan päivän varaukset on tarkistettava ja katsottava, että kaikki on kunnossa. 

Joskus varauksissa voi olla erikoisiakin pyyntöjä. 

– Eräs asiakas toivoi, että huoneesta löytyvistä tavaroista tehtäisiin sängylle hymiö ennen hänen tuloaan. Kävin sellaisen askartelemassa teepusseista ja pyyhkeistä. 

Minkkisen mukaan parasta vastaanottovirkailijan työssä ovat mukavat asiakaskohtaamiset. Iloisuus tarttuu, kun hyväntuulinen matkailija rupattelee vaikkapa lomamatkastaan. 

Toisaalta yöaikaan moni asiakas on hiljainen ja kireän oloinen. Takana saattaa olla pitkä lento, joka on ollut myöhässä. Joskus alkoholillakin on osuutta asiaan. 

– Ihmiset saattavat sanoa ilkeästi. On tärkeää ymmärtää, että se ei johdu minusta, vaan asiakkaan väsymyksestä. Nuorempana vieraiden kiukku tuntui pahalta, mutta nyt osaan olla ottamatta sitä itseeni. 

Sini Minkkinen on töissä Break Hotel Flamingon yöportieerina eli vastaanotossa.

Onnistumisen kokemuksia Minkkinen tuntee etenkin silloin, jos hän saa jonkin asiakkaan ongelman ratkaistua, ja vieras lähtee tilanteesta tyytyväisenä. 

Klo 04.00
Minkkinen laittaa varhaisaamiaista tarjolle aikaisille lähtijöille. On leipää, marjoja, jugurttia… 

Ensimmäiset vieraat alkavat kirjautua ulos ja suunnata kohti lentokenttää. 

Työvuoro on jo yli puolivälin, mutta Minkkistä ei väsytä. 

– Olen tottunut vuorokausirytmin vaihdoksiin. Olin juuri neljä päivää vapaalla, ja nyt olen neljä yötä töissä. Aloitin yövuoroon varautumisen jo eilen menemällä iltapäivällä viiden aikaan nukkumaan. Heräsin kolmelta yöllä ja valvoin aamukahdeksaan asti, kunnes menin taas nukkumaan ja nousin ylös vasta lähteäkseni töihin, Minkkinen selittää. 

Hän huomauttaa, että kaikilla yövuorolaisilla on omanlaisensa unistrategiat. 

Minkkinen harrastaa kuntosalilla käyntiä, tankotanssia ja ratsastusta. Lisäksi hän tekee henkilökohtaisen avustajan töitä 15 tuntia kuukaudessa. Menonsa hän saa joustavasti sovitettua työvuorojensa kanssa. Harrastukset hän ajoittaa yleensä vapaapäiville. 

Usein ulkopuoliset sanovat Minkkiselle tämän jaksavan yötöitä, koska on vielä nuori. Hän on itsekin miettinyt, että nykyinen työ tuskin on hänelle eläkevirka. 

– Siitä olen varma, että lapsiperheellisenä, en tekisi yövuoroa. Jotkut siinäkin onnistuvat, mutta minusta se olisi liian hankalaa. 

Minkkisen mielestä on hyvä, että respassa on yön tunteina aina kaksi työntekijää. Hankalissa tilanteissa kollega on henkisenä tukena.  

Klo 7. 00
Yhdeksän tunnin työvuoro on päättymässä vartin päästä. Minkkinen kertoo aamuvuorolaisille, miten yö on mennyt ja mitä päivä saattaa tuoda tullessaan. Tiskillä asioi nyt aina vain enemmän uloskirjautuvia vieraita. 

Minkkinen kertoo saaneensa vastaanottovirkailijan työstä paljon. Se on kohentanut englannin taitoa, lisännyt rohkeutta puhua vierasta kieltä, vaikka ei taitaisikaan sitä täydellisesti. 

Tiskin takana oppii myös paljon ihmisistä ja erilaisista kulttuureista. Hankalat tilanteet ovat kasvattaneet itseluottamusta ja rohkeutta. 

– Osaan lukea ihmisiä nyt paremmin kuin ennen. Taidosta on hyötyä myös vapaa-ajalla. 

Työmatkat Sini Minkkinen taittaa omalla autolla. Bussitkin kulkisivat, mutta matka Helsingistä Vantaalle on autolla nopeampi. 

Tiesitkö? 

Jos teet yötyötä (kello 23-6 välisenä aikana) ja liikkuminen työvuorojen alkaessa tai päättyessä on hankalaa julkisilla, työnantajasi on velvollinen järjestämään sinulle kuljetuksen. Tämä koskee tilanteita, joissa sopivaa julkista liikennettä ei ole saatavilla, etkä voi käyttää omaa autoa. Työnantaja voi periä kuljetuksesta julkisen liikenteen maksua vastaavan summan. Ennen kuljetusjärjestelyistä päättämistä työnantajan täytyy neuvotella asiasta henkilöstön kanssa. 

(Työaikalaki 872/2019, 8 a §) 

Teksti: Anu Vallinkoski 
Kuvat: Eeva Anundi 

PAM neuvottelee paremmasta työelämästä

Nyt neuvotellaan kaikkien PAMin edustamien alojen palkankorotuksista ja muista työehdoista.

Näitä PAM vaatii tes-kierroksella
  • reilu palkka
  • riittävät työtunnit
  • inhimillinen työkuorma
  • lisää vaikutusvaltaa työhön
  • irtisanomissuojan säilyttäminen ennallaan
  • oikeus oppia.

Seuraa neuvotteluja

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku