Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » ”Työntekijät toivovat kipeästi palkankorotuksia ja parempia ehtoja – ei luksuksen, vaan selviytymisen vuoksi” Artikkelit 25.03.2025 15:38 ”Työntekijät toivovat kipeästi palkankorotuksia ja parempia ehtoja – ei luksuksen, vaan selviytymisen vuoksi” Matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisten kokemuksissa korostuvat huoli toimeentulosta, kiire, riittämättömät työtunnit sekä haasteet työn ja muun elämän yhteensovittamisessa. Matkailu- ja ravintola-alan työntekijöiden ja esimiesten työehtosopimusneuvottelut alkoivat helmikuun lopussa ja nykyinen työehtosopimus päättyy maaliskuun lopussa eli viikon päästä. PAM on alkuvuoden aikana kysynyt palvelualojen työntekijöiltä mitä heille kuuluu, ja työntekijät ovat jakaneet kokemuksiaan runsain mitoin. Matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisten vastauksissa näkyy erityisesti huoli toimeentulosta, työtunneista sekä haasteet työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa. – Joka kuukausi on huoli miten maksaa laskut, ja talviaika vielä kaikista pahinta, kun omakotitalon kulut nousevat pilviin. Työssä tauot melkein mahdottomia pitää, kun keittiössä mennään minimiporukalla ja ruokaa on asiakkaille saatava. Pakko tehdä vuorotyötä, vaikka taloudessa pieniä lapsia, kertoo kokkina työskentelevä Inkeri Raumalta. Samanlaisia kokemuksia on Jaanalla Porista. – Kaiken hinta on noussut mutta palkka ei. Aika ajoin töitä saisi tehdä enemmän kuin tarpeeksi ja sitten taas hiljaisina aikoina ei ole töitä tarpeeksi. Tiedän että tauoista olisi pidettävä kiinni mutta kun se ei vain käytännössä ole mahdollista. Viikonloput ja illat menee töissä, mikä on tosi huono yhdistelmä koululaisten kanssa. Työtunnit kortilla Vaikka monissa kertomuksissa työ koetaan usein merkitykselliseksi ja työyhteisö hyväksi, se ei yksin riitä, jos työtunteja ei ole riittävästi tarjolla ja palkka laahaa jäljessä elinkustannuksista. Useat matkailu- ja ravintola-alan ammattilaiset kertoivat tekevänsä osa-aikatöitä usealla työnantajalla saadakseen täyden toimeentulon. Helsingissä ravintola-alalla työskentelevä Ella kertoo työskentelevänsä kolmella eri työnantajalla osa-aikaisissa työsuhteissa, jotta saisi edes jotenkin kuukauden työtunnit täyteen. Keittiön vuoropäällikkönä Espoossa työskentelevä vastaaja joutuu myös tekemään toista työtä. – Työ omassa paikassa on mukavaa ja työyhteisössä vallitsee hyvä ilmapiiri. Tällä hetkellä on kuitenkin pakko tehdä toista työtä lisäksi. Se kuormittaa todella paljon, kun ei ehdi joka päivä palautua kunnolla edes päätyöstä. Palkankorotus ja paremmat työehdot pöydällä – Niin kuin työntekijöiden vastauksista käy ilmi, alan ammattilaiset toivovat kipeästi palkankorotuksia ja parempia työehtoja – ei luksuksen, vaan arjessa selviytymisen vuoksi. Työ itsessään on monelle mielekästä, mutta valitettavan moni matkailun- ja ravintola-alan työntekijä joutuu kamppailemaan toimeentulon, jaksamisen ja muun elämän yhteensovittamisen kanssa, kommentoi PAMin sopimusasiantuntija Raimo Hoikkala. Neuvottelijat kokoontuvat matkailu- ja ravintola-alan tes-pöydän ääreen seuraavan kerran perjantaina. PAM haluaa työehtosopimusneuvotteluissa ratkaisuja, jotka parantavat osa-aikaisten työntekijöiden asemaa ja lisäävät työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia omaan työhönsä ja vuorosuunnitteluun. Lisäksi PAM pyrkii vahvistamaan irtisanomissuojaa työehtosopimuksella. – Vaikka tähän mennessä PAMin sopimusaloilla on syntynyt jo kaupan ja hiihtokeskusalan sopimukset, niin matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisten ehdoista on neuvoteltava erikseen. Neuvottelut ovat jäsenistön ja meidän neuvottelijoiden yhteinen ponnistus, Hoikkala sanoo. Seuraa neuvottelujen etenemistä tästä Lue myös PAMin puheenjohtajan kolumni: ”Jokainen työehtosopimus neuvotellaan erikseen”. Teksti: Minna RaitapuroKuva: Shutterstock Avainsanat: matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt työehtosopimusneuvottelut Mitä pidit tästä sisällöstä? Reaktio(Pakollinen) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen) Jaa Lue seuraavaksi Blogit jäsenyys työehtosopimusneuvottelut työtaistelu Jokainen työehtosopimus neuvotellaan erikseen 25.3.2025 Uutiset matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt työehtosopimusneuvottelut Matkailu- ja ravintola-alan neuvotteluissa jatkettiin tekstikysymysten käsittelyä 24.3.2025 Tiedotteet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut Asiakaspalvelulinjoja uhkaa jälleen katkos: PAM hylkäsi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialaa koskevan sovintoehdotuksen ja päätti uusista lakoista 24.3.2025 Näytä kaikki
Blogit jäsenyys työehtosopimusneuvottelut työtaistelu Jokainen työehtosopimus neuvotellaan erikseen 25.3.2025
Uutiset matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt työehtosopimusneuvottelut Matkailu- ja ravintola-alan neuvotteluissa jatkettiin tekstikysymysten käsittelyä 24.3.2025
Tiedotteet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut Asiakaspalvelulinjoja uhkaa jälleen katkos: PAM hylkäsi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialaa koskevan sovintoehdotuksen ja päätti uusista lakoista 24.3.2025