Blogit

05.09.2024 10:38

Sopiminen tökkii, jos rakenteita romutetaan

Hallitus on esittämässä paikallisen sopimisen lisäämistä ja supistamassa työpaikkojen lakisääteistä yhteistoimintaa. Mitä tällaisesta ”sattumasta” seuraa, PAMin työehtojohtaja Sirpa Leppäkangas kysyy. Entä miten järeät rakenteet toimivat Ruotsissa?

Hallitus heikentää vimmaisella tahdilla työlainsäädäntöä. Keväällä kavennettiin työntekijöiden lakko-oikeutta. Paraikaa ruodittavana on vientimalli, joka betonoi alojen välisiä palkkaeroja. Tulevilla viikoilla käynnistyy potkulakien valmistelu.

Tehospurtti on valitettavasti todistanut, että hosumalla ei tule kuin kelvotonta lainsäädäntöä.

Hallituksen esittää eduskunnalle lainsäädäntöä paikallisen sopimisen laajentamiseksi, mutta hetki sitten lausuntokierroksella olleet YT-lain rajaukset ovat sen kanssa kummallisessa ristiriidassa. Ensin mainitulla toivotaan, että työpaikoilla käytäisiin nykyistä enemmän vuoropuhelua työn ehdoista, ja jälkimmäisellä, että sitä käytäisiin nykyistä vähemmän.

Paikallisen sopimisen laajantaminen ja YT-lain rajaukset ovat keskenään kummallisessa ristiriidassa

YT-lain soveltamisalan supistaminen tarkoittaa, että noin 37000 pamilaisten alojen työntekijää tippuu vuoropuhelun rakenteiden ulkopuolelle. Kaikkiaan ilman näitä työelämäoikeuksia jäisi lähes 200000 työntekijää enemmän kuin nyt. Luku vastaa kokoluokaltaan niiden järjestäytymättömien yritysten työntekijöiden määrää, joihin paikallista sopimista nyt laajennetaan. Uskallan väittää, että kysymys on pitkälti samoista yrityksistä.

Mitä tällaisesta ”sattumasta” seuraa? Jos uskoo, että nykyiset vähimmäismääräykset ja -rakenteet estävät yhteistoimintaa, silloin niiden heikentämisen pitäisi lisätä näissä yrityksissä vuoropuhelua, yhdessä kehittämistä, luottamusta.

Ruotsissa on lainsäädännöllä luotu vankka perusta vuoropuhelulle ja sopimiselle.

Jos sen sijaan uskoo, että kunnolliset vähimmäismääräykset ja -rakenteen ovat edellytyksiä hyvälle yhteistoiminnalle, kannattaa vilkaista Ruotsiin. Siellä jo 25 työntekijän yrityksessä työntekijöillä on oikeus nimittää edustajansa yrityksen hallintoon. Laaja myötämääräämisoikeus ja tulkintaetuoikeus riitatilanteissa kaiken kokoisissa yrityksissä lisäävät uskallusta sopia paikallisesti.

Ruotsissa on siis lainsäädännöllä luotu vankka perusta vuoropuhelulle ja sopimiselle. Ja oho sentään! Työn tuottavuus kehittyy roimasti Suomea paremmin. Elintaso on korkeampi. Yritykset loistavat maailmalla.

Oho sentään! Työn tuottavuus kehittyy roimasti Suomea paremmin.

Houkutteleva korrelaatio, jota ei varmuudella ole saatu hosumalla aikaan. Meillä on tarve ja varaa samaan.

PAM jätti 20.8. lausuntonsa YT-lain heikentämistä koskevaan mietintöön. Maaliskuussa PAM lausui paikallisen sopimisen laajentamisesta.

Blogin kirjoittaja Sirpa Leppäkangas on PAMin työehtojohtaja.