04.09.2024 11:29

Rönni-Sällinen budjettiriihestä: Ammatillinen koulutus ei saa olla säästöautomaatti

Hallituksen budjettiriihessä esitelty 120 miljoonan euron leikkaus ammatilliseen koulutukseen tuli ikävänä yllätyksenä palvelualojen työntekijöille. Valtaosa PAMin jäsenistä nousee työelämään ammatillisen koulutuksen kautta – ja nyt hallitus haluaa leikata heidän tulevaisuudestaan vielä odotettua enemmän.

– Palvelualojen työmarkkinat tarvitsevat osaajia eivätkä koulutuksen kurjistamista. Nyt näyttää siltä, että maan hallitus käyttää ammatillista koulutusta säästöautomaattina, josta aina tarvittaessa leikataan vielä hieman lisää, Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Laadukas opetus on ammatillisen koulutuksen ytimessä. Jos työmarkkinat alkavat yhä laajemmin epäillä ammatillisista oppilaitoksista valmistuvien osaamista, on tuloksena koko ammatillisen koulutuksen järjestelmän romahdus. PAM on aiemminkin vaatinut, että ammatilliselle koulutukselle pitää antaa työrauha.

Suomalainen yhteiskunta ja työmarkkinat tarvitsevat korkeampaa osaamista, mihin myös hallitus on ohjelmassaan sitoutunut. Näihin tavoitteisiin ei ikinä päästä, jos ammatillisten osaajien opintopolkua kohti korkeakoulutusta ei johdonmukaisemmin edistetä. Nyt hallituksen suunta on päinvastainen.

– PAMin jäsenet suhtautuvat tutkitusti kouluttautumiseen positiivisesti, jos heille annetaan siihen eväät. Liiton aikuiskoulutusselvityksen mukaan merkittävä osa PAMin jäsenistöstä haluaa edetä korkeakouluopintoihin. Rapauttamalla ammatillista koulutusta näiltä hyviltä tavoitteilta katkaistaan siivet, Rönni-Sällinen toteaa.

Pian julkaistava PAMin aikuiskoulutus selvitys osoittaa myös, että PAMin jäsenten opiskelu tyssää usein taloudellisiin esteisiin. PAMin jäsenten taloutta hallitus on jo horjuttanut monin toimin. Hallitus on kaiken kaikkiaan toimillaan todistanut, että palvelualat eivät ole korkealla sen agendalla. Palvelualat tarvitsevat kasvua, mutta hallitus laiminlyö niiden toimintaedellytykset.

– Tehdyt ja tehtävät leikkaukset vaikuttavat palvelualoille tärkeään kotimaiseen kulutukseen. Arvonlisäveron korotuksella kotimaisen kulutuksen edellytykset heikentyvät edelleen, pahoittelee Rönni-Sällinen.

Tutustu otteisiin PAMin aikuiskoulutuskyselystä