Hyppää sisältöön
Uutiset

20.03.2024 14:22

Perhevapaamääräykset uudistuvat asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialaa koskevassa työehtosopimuksessa

PAMin ja työnantajaliitto Paltan perustama perhevapaatyöryhmä pääsi sopimukseen viime kevään neuvotteluissa sovitun aikataulun mukaisesti. Molempien osapuolten hallinnot ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen.

Hymyilevä nainen kuuloke korvalla vastaamassa asiointipalveluun tulleeseen puheluun.
Kuva: Shutterstock

– On todella hienoa, että tällä alalla palkallisen vanhempainvapaan kesto pitenee ja on molemmilla vanhemmilla jatkossa 36 päivää, kun se aikaisemmin on ollut toisella vain 6 päivää. Tämä on merkittävä parannus, iloitsee PAMin sopimusasiantuntija Ulla Moilanen.
– Synnyttävällä vanhemmalla palkallinen raskausvapaa ja vanhempainvapaa ovat kestoltaan yhteensä 76 päivää. Tämä vastaa aiemmin voimassa ollutta kolmen kuukauden palkallista aikaa. Ei-synnyttävällä vanhemmalla palkallisen vanhempainvapaan kesto pidentyy kuudesta päivästä 36 päivään. Uudistuksen myötä palkallisen perhevapaan saaminen edellyttää, että työsuhde on kestänyt 12 kuukautta ennen vapaan alkua.

Lisäksi neuvotteluissa sovittiin uudesta määräyksestä. Jos työnantaja irtisanoo työntekijän muilla kuin taloudellisilla ja tuotannollisilla irtisanomisperusteilla, saa työnantaja sijoittaa kertyneen vuosiloman irtisanomisajalle.

– Nyt sovittu perhevapaauudistus rohkaisee perhevapaiden tasapuolisempaan jakamiseen ja siten osaltaan edistää tasa-arvoa, kiteyttää Ulla Moilanen.

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusta sovelletaan Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistyksen jäsenyritysten palveluksessa oleviin toimihenkilöihin ja työntekijöihin. Sopimus koskee noin 2400 työntekijää.

Perhevapaita koskeva uudistunut lainsäädäntö astui voimaan jo 1.8.2022 ja se koskee perheitä, joissa lapsen laskettu syntymäaika on 4.9.2022 tai tämän jälkeen. Jos lapsen laskettu syntymäaika on ollut ennen 4.9.2022, sovelletaan vanhaa perhevapaalainsäädäntöä. Lisätietoa perhevapaista voi lukea täältä

Haku