30.08.2024 08:47

PAMin uusi verkostotyöntekijä Rahim Alizada: ”Haluan edistää maahanmuuttajien osallisuutta yhteiskunnassa”

Elokuussa PAMissa aloittaneen verkostotyöntekijä Rahim Alizadan tehtävänä on syksyn aikana käynnistää maahanmuuttajien vertaisverkosto Pirkanmaan alueella.

Afganistanista kymmenvuotiaana Suomeen tullut Rahim Alizada on ollut aktiivinen järjestötoimija lähes kymmenen vuoden ajan.

— Sydän syttyy työlle, missä pääsen vaikuttamaan ihmisten elämään, Alizasa toteaa.

Rahim Alizada tuo mukanaan laajan kontaktiverkoston eri maahanmuuttajayhteisöihin. Hän on työskennellyt muun muassa vastaanottokeskuksissa ja ollut mukana useissa erilaisissa hankkeissa, jotka keskittyvät maahanmuuttajien tukemiseen ja kotouttamiseen.

—Tässä työssä pääsen konkreettisesti käyttämään tietoa, taitoa, verkostoja ja kokemusta, hän kuvailee innostuneena.

PAMin liittokokous otti vahvasti kantaa monimuotoisuuden puolesta ja syrjintää vastaan. Siten myös liiton strategisena tavoitteena on kehittää kaikkea liiton toimintaa edistämään maahan muuttaneiden osallistumista, palvelutarvetta ja asemaa työmarkkinoilla. Se tarkoittaa myös uusien toimintamallien ja koulutuksien kehittämistä.

Alizadan tavoitteena on edistää maahanmuuttajien osallisuutta yhteiskunnassa.

—Toivon, että työni kautta maahanmuuttajat voivat kokea olevansa osa yhteiskuntaa ja elää turvallista ja hyvää elämää.

Alizadan työ PAMissa on vasta alussa, mutta hän odottaa innolla tulevia haasteita.

PAMin vertaisverkostot maahanmuuttajille

Ensimmäinen PAMin maahanmuuttajien verkostotoiminta lähti käyntiin keväällä 2024 Helsingissä. Syksyn aikana verkostotoimintaa käynnistetään Turun seudulle ja Tampereen seudulle.

Kaikki maahanmuuttajat, jotka työskentelevät palvelualoilla, ovat tervetulleet mukaan. Verkostojen toiminnan määrittelevät niissä mukana olevat, yhteisistä tarpeistaan ja toiveistaan lähtien.

Avainsanat:

maahanmuutto