01.02.2024 10:55

PAMin lakot käynnissä: Hallituksen työelämäheikennykset ovat törkeitä

PAMin laajat lakot kaupan, matkailu- ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa sekä kiinteistöpalvelualalla ovat käynnistyneet. Poliittiset työtaistelutoimet vaikuttavat laajasti myös Helsinki-Vantaan lentokentän toimintaan.

Torstai 1.2.2024 jää historiaan, kun noin 300 000 palkansaajaa lakkoilee ja osoittaa mieltään Orpon-Purran hallitusohjelman työelämäheikennyksiä vastaan. PAMin omat lakot vaikuttavat kauppoihin, hotelleihin ja ravintoloihin sekä siivous- ja kiinteistöpalveluihin. Toimipaikkoja on suljettuina ympäri Suomea ja palvelua ei saa.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen oli paikan päällä Helsinki-Vantaan lentokenttäalueella lakkopäivän aamuna.

– Tämä päivä on todella tärkeä päivä. Vastustamme yhdessä laajasti ay-liikkeen voimin hallituksen työelämäheikennyksiä. Tämä päivä on osoitus siitä, että meillä on voimaa. PAMin jäsenet ovat aidosti sitä mieltä, että hallituksen esitykset ovat todella törkeitä, kertoo Annika Rönni-Sällinen.

PAMin jäsenille Rönni-Sällinen lähettää suuret kiitokset osallistumisesta ja ottamisesta kantaa yhteisten asioiden puolesta lakoilla ja tulemalla mukaan suurmielenosoitukseen Helsingin Senaatintorille.

– On tärkeää, että jokainen on mukana. Liitto on yhtä kuin jäsenet ja yhdessä olemme vahvoja.

Työpaikoilta ei löydy ymmärrystä hallituksen toimille

Marimekon valtakunnallinen pääluottamusmies Tuuli Elokannas oli paikalla lentokentällälakkovahtina. Myymäläketjun kaksi lentokentän toimipistettä olivat molemmat lakon vuoksi suljettuina.

Elokannas kertoo, että historialliseen päivään on lähdetty rauhallisin, mutta vakavin mielin.

– Päivää kohti tunnelma varmasti tiivistyy ja torilla nähdään. Uskon, että tämä päivä voimaannuttaa meistä monia. Monet, jotka tulevat suurmielenosoitukseen, näkevät paljon vaivaa tullakseen paikalle ja näyttääkseen, mitä mieltä asioista oikeasti ollaan, Elokannas toteaa.

Elokannas kertoo, että viestit työpaikoilla kohdatuilta ihmisiltä ovat hyvin yhdenmukaisia. Moneltakaan ei löydy ymmärrystä palkansaajavastaista hallitusohjelmaa kohtaan.

– Paljon tulee kiitosta siitä, että me pidämme työntekijöiden puolta. Palvelualoilla työsuhteiden laatu on monilta osin heikko ja esimerkiksi osa-aikaisuutta on paljon. Leikkaukset sosiaaliturvaan ja työlainsäädännön heikennykset kurjistavat tilannetta entisestään, Elokannas toteaa.

Pamilaisia lentokenttätunnelmissa.Kuvassa oikealla Marimekon pääluottamusmies Tuuli Elokangas.
Pamilaisia lentokentän lakkotunnelmissa. Kuvassa oikealla Tuuli Elokannas, Marimekon pääluottamusmies. Lentokentän Marimekon myymälät ovat lakon vuoksi kiinni.

Lentokenttä hiljentyi

Näin laajaa lentokenttiin kohdistuvaa työtaistelua ei ole lentoliikenteessä nähty. Yhteistyö ammattiliittojen kesken on hiljentänyt lentokenttien toiminnan.

– Työmarkkinoiden ja yhteiskunnallisen tilanteen vakavuudesta kertoo se, että lentokenttätoiminta laitettiin liittojen tiiviillä yhteistyöllä nyt kiinni, kertoo PAMin järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen.

Vieressä JHL:n sopimusasiantuntija Jussi Päiviö yhtyy Rouhiaisen ajatuksiin.

– JHL:n lentokentän jäsenet eivät ole olleet vuosikausiin lakossa ennen kuin nyt, tämän hallitusohjelman kirjauksien vuoksi. Näin laajassa yhteistyössä tehty lakko, jossa mukana on viisi liittoa ja työntekijäpuolen edustusta on todella merkittävä, Päiviö toteaa.

Lentokenttälakko on liittojen yhteistyötä. Kuvassa: PAMin järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen, AKT:n järjestäjätoimitsija Lauri Tiainen ja JHL:n sopimusasiantuntija Jussi Päiviö.

Ja mitäpä olisi lakkopäivä ilman hyvää yhteishenkeä, tunnelmaa ja kuumaa mehua? AKT:n järjestäjätoimistija Lauri Tiainen on tuonut alueelle grillin ja lämmintä mehua pitääkseen huolta lakkovahtien ja lakossa olevien työntekijöiden hyvinvoinnista kylmässä säässä.

– Tietenkin aina alussa on jännittävät tunnelmat, mutta päivä on alkanut oikein hyvin. Lentokenttien lakolla on suuri vaikutus Suomen lentoliikenteeseen, tämä on huomattava haitta. Hallitukset toimet ovat kuitenkin epäoikeudenmukaisia ja siksi täällä ollaan lakossa, yhdessä, Tiainen toteaa.

Teksti ja kuvat. Minna Räsänen

Avainsanat: