06.09.2024 12:28

PAMin aikuiskoulutusselvitys: Oppimisen halua on, mutta talous ei anna siihen mahdollisuutta

PAMin jäsenet suhtautuvat koulutukseen ja itsensä kehittämiseen positiivisesti, mutta he usein he törmäävät osaamisensa kehittämisessä itsestään riippumattomiin esteisiin, kertoo PAMin selvitys.

Yli 2/3 PAMin aikuiskoulutusselvitykseen vastanneista piti uuden oppimista ja kouluttautumisesta itseisarvoisen tärkeänä, mutta vain 12 prosenttia vastaajista koki, että heillä olisi varaa jäädä opintovapaalle. Lähes 40 prosenttia oli sitä mieltä, että kouluttautuminen on liian kallista eikä heillä ole siihen varaa.

– Tulokset ovat huolestuttavia, kun niitä peilaa hallituksen koulutuspoliittisiin päätöksiin. Hallituksen tavoite on siirtää vastuuta aikuisten kouluttautumisesta enemmän työntekijälle itselleen – myös taloudellisesti. PAMin selvityksen mukaan palvelualojen työntekijöillä ei ole tähän varaa, PAMIn koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen sanoo.

Aikuiskoulutusselvitykseen vastasi lähes 3000 liiton jäsentä kaikilta sopimusaloilta. Vastausprosentti oli noin 10.

PAMin jäsenten keskuudessa on selkeää halua nostaa omaa koulutustasoa. 57 prosenttia vastaajista haaveilee tutkinnon suorittamisesta tulevaisuudessa. Heistä yli puolet haaveilee korkeakouluopinnoista. Tunnetusti palvelualoilla työskentelee korkeakouluopiskelijoita osa-aikaisesti opintojensa rinnalla ja niistä vastaajista, jotka parhaillaan suorittavat tutkintoa, 46 prosenttia teki korkeakouluopintoja.

–  Palvelualojen ammattilaisissa on piilevää potentiaalia, joka olisi saatava koulutuksen ja osaamisen kehittämisen avulla tehokkaammin esiin. Vastauksissa on myös nähtävissä tietty työmarkkinoiden osaamistarpeiden muutos. Tarve on pikkuhiljaa uudenlaiselle osaamiselle, Laakkonen sanoo.

Vastauksissaan PAMin jäsenet muistuttavat työnantajien velvoitteista. 73 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että työnantajien pitää olla vastuussa työntekijöidensä koulutuksesta. Samalla työnantajille lähetetään myös varovaista kiitosta, sillä vain 28 prosenttia on sitä mieltä, että työnantaja ei tarjoa tarpeeksi työaikana tapahtuvaa ammattitaitoa tukevaa koulutusta.

–  Tämä on hyvä uutinen. Se kertoo siitä, että työnantajilla ja työntekijöillä on yhteisiä intressejä huolehtia työpaikkojen osaamistasosta. Ikävä kyllä vastaukset kertovat myös siitä, että aina koulutus ei johda työpaikalla uusiin tehtäviin tai parempaan palkkaan.

PAMin aikuiskoulutusselvitykseen vastasi lähes 3000 liiton jäsentä kaikilta sopimusaloilta. Vastaajat kuvaavat hyvin liiton jäsenkuntaa: Vastaajat olivat iältään keskimäärin 42-vuotiaita ja 75 prosenttia oli naisia. Noin puolet työskenteli vakituisessa kokoaikatyössä. 60 prosentilla ainakin osa työstä sijoittui ilta- tai yöaikaan, joka voi vaikuttaa mahdollisuuksiin opiskella.

Selvityksen tekemisen tarkoitus oli ymmärtää paremmin palvelualojen työntekijöiden koulutuksen nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita sekä pamilaisia oppijoina. Laakkonen arvioi, että siinä onnistuttiin hyvin.  Tulokset vastaavat melko tarkasti oletuksia pamilaisista oppijoina.

Tutustu tutkimukseen täältä

Avainsanat: