Hyppää sisältöön
Uutiset

18.02.2025 12:07

PAM katkaisi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusneuvottelut

PAMin tavoitteena on parantaa työntekijöiden työehtoja ja palkkoja vastaamaan tehtävien vaativuutta ja monipuolisuutta, mutta työnantajapuoli näyttää vain odottelevan teknologiateollisuuden ratkaisua eivätkä alan työntekijöiden ja koko alan kannalta tärkeät asiat etene.

Neuvottelut eivät etene, kun työnantajaosapuoli ei kiinnitä huomiota meille tärkeisiin tavoitteisiin, harmittelee PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen. Kuva : Eeva Anundi

– Tilanne on todella vaikea. PAMin tavoitteena on päästä sopimukseen, joka aidosti parantaa alan työntekijöiden tilannetta, mutta neuvottelut eivät etene, kun työnantajaosapuoli ei kiinnitä huomiota meille tärkeisiin tavoitteisiin, harmittelee PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen neuvottelujen päätteeksi.
– Nämä tavoitteet ovat yhteisesti kyllä tunnistettuja, mutta ne eivät ole Paltan käsityksen mukaan sellaisia, joita pitäisi työehtosopimuksella rajata, hän jatkaa.
– Muutenkin neuvottelut jumittavat sen verran pahasti paikoillaan, ettei niiden jatkamiselle ole valitettavasti tällä hetkellä edellytyksiä. Palta näyttää odottelevan vain teknologiateollisuuden ratkaisua.

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työt ovat varsin monimuotoisia ja rautaista ammattitaitoa vaativia.
– Alalla tehdään töitä, jotka vaativat koko ajan enemmän ja enemmän asiantuntijuutta, mutta tätä ei työnantajapuolella haluta tunnistaa, kertoo Saikkonen.

Alan yritykset hoitavat suurten ja keskisuurten asiakasyritysten asiakaspalvelua eri kielillä niin puhelimitse ja sähköpostitse kuin chatissa ja sosiaalisessa mediassakin, käsittelevät ja hoitavat asiakkuuksia sekä toimivat muun muassa taksikeskuksena. Toimintakenttä on varsin laaja ja monipuolinen. Tekniikan sujuvan hallinnan, asiakaspalveluhenkisyyden ja kielitaidon lisäksi alalla pärjäämisen edellytyksenä on kyky oppia ja omaksua jatkuvasti uusia tehtäviä. Työt lisääntyvät ja monipuolistuvat asiakasyritysten liiketoiminnan muutosten ja kulloistenkin tarpeiden mukaan. Nykyisessä työehtosopimuksessa ei ole riittävästi huomioitu kaikkia kehityksen mukanaan tuomia vaativuustekijöitä.

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Palvelualojen työnantajat PALTA ovat neuvotelleet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksesta neljä viikkoa tuloksetta. Maaliskuun alusta alalla alkaa sopimukseton tila, jolloin työtaistelut ovat mahdollisia.

Nykyinen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimus on voimassa helmikuun loppuun. Sitä sovelletaan Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistyksen jäsenyritysten palveluksessa oleviin toimihenkilöihin ja työntekijöihin. Sopimuksen piirissä on reilut 2000 työntekijää.

Voit seurata oman alasi neuvottelujen etenemistä PAMin nettisivuilta.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku