Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » PAM julisti lakon asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle – lakon piirissä on noin 1300 työntekijää Tiedotteet 19.02.2025 14:09 PAM julisti lakon asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle – lakon piirissä on noin 1300 työntekijää PAM katkaisi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusneuvottelut ja julisti alalle lakon, koska neuvotteluissa ei edistytty PAMille tärkeissä tavoitteissa. Tavoitteenamme on saada hyvät työehdot alan työntekijöille, sanoo PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne. Kuva: Eeva Anundi Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Palvelualojen työnantajat PALTA ovat neuvotelleet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksesta neljä viikkoa tuloksetta. PAM katkaisi neuvottelut eilen, koska työntekijöiden ja koko alan kannalta tärkeät asiat eivät ole edenneet. PAMin hallitus on päättänyt lakosta, joka koskee asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksen mukaista työtä seuraavissa yrityksissä: Concentrix Finland Oy Dynava Oy Moment Digital Oy Suomen Telecenter Oy Teleperformance Finland Oy Vakka-Suomen Puhelin Oy Lakko alkaa torstaina 6.3.2025 klo 05.00 ja päättyy perjantaina 7.3.2025 klo 23.59 tai sitä ennen alkavan vuoron päättymiseen, jos ennen lakon alkua ei ole saavutettu sovintoa osapuolten välillä. Lakon piirissä on noin 1300 työntekijää. – Valitettavasti neuvottelut eivät ole edenneet ja olemme tähän tilanteeseen joutuneet nyt myös työnantajaliitto Paltan kanssa. Lakko itsessään ei ole tavoitteemme, vaan se on aina viimeinen keino, jonka kautta koitamme vauhdittaa neuvotteluja. Tavoitteenamme on saada hyvät työehdot alan työntekijöille, toteaa PAMin järjestöjohtaja Risto Kalliorinne. Työriita koskee myös muiden yritysten palveluksessa olevia työntekijöitä, jotka työskentelevät edellä mainittujen työehtosopimusten soveltamisalan mukaisissa tehtävissä työriidan piirissä olevissa yrityksissä. Lakko ei koske hätätyötä eikä tehtäviä, joiden tekemättä jättäminen voisi vaarantaa ihmishenkiä. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksessa ei ole riittävästi huomioitu alan vaativuustekijöitä Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työt ovat varsin monimuotoisia ja rautaista ammattitaitoa vaativia.– Alalla tehdään töitä, jotka vaativat koko ajan enemmän ja enemmän asiantuntijuutta, mutta tätä ei työnantajapuolella haluta tunnistaa, kertoo PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan toimintakenttä on varsin laaja ja monipuolinen. Alan yritykset hoitavat suurten ja keskisuurten asiakasyritysten asiakaspalvelua eri kielillä puhelimitse ja sähköpostitse, sekä asiakaspalveluchatissa että sosiaalisessa mediassa. Lisäksi he hoitavat asiakkuuksia sekä toimivat muun muassa taksikeskuksena.Tekniikan sujuvan hallinnan, asiakaspalveluhenkisyyden ja kielitaidon lisäksi alalla pärjäämisen edellytyksenä on kyky oppia ja omaksua jatkuvasti uusia tehtäviä. Työt lisääntyvät ja monipuolistuvat asiakasyritysten liiketoiminnan muutosten ja kulloistenkin tarpeiden mukaan. Nykyisessä työehtosopimuksessa ei ole riittävästi huomioitu kaikkia kehityksen mukanaan tuomia vaativuustekijöitä. Nykyinen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimus päättyy helmikuun lopussa. Sopimusta sovelletaan Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistyksen jäsenyritysten palveluksessa oleviin toimihenkilöihin ja työntekijöihin. Sopimuksen piirissä on reilut 2000 työntekijää. Voit seurata oman alasi neuvottelujen etenemistä PAMin nettisivuilta. Avainsanat: asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut Mitä pidit tästä sisällöstä? Reaktio(Required) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen) Jaa Lue seuraavaksi Tiedotteet kaupan ala työehtosopimusneuvottelut PAMin Rönni-Sällinen: Palvelualoilla etsitään edelleen sinnikkäästi ratkaisuja työntekijöiden aseman parantamiseksi 21.2.2025 Artikkelit kaupan ala työehtosopimusneuvottelut työtaistelu ”Kyse lakossa on ihan perustoimeentulosta” 21.2.2025 Uutiset työehtosopimusneuvottelut Veikkaus Oy Tunnelma kiristyy PAMin ja Paltan neuvotteluissa –Veikkauksen työntekijöidenkin tes-neuvottelu pyörii paikoillaan 20.2.2025 Näytä kaikki
Tiedotteet kaupan ala työehtosopimusneuvottelut PAMin Rönni-Sällinen: Palvelualoilla etsitään edelleen sinnikkäästi ratkaisuja työntekijöiden aseman parantamiseksi 21.2.2025
Artikkelit kaupan ala työehtosopimusneuvottelut työtaistelu ”Kyse lakossa on ihan perustoimeentulosta” 21.2.2025
Uutiset työehtosopimusneuvottelut Veikkaus Oy Tunnelma kiristyy PAMin ja Paltan neuvotteluissa –Veikkauksen työntekijöidenkin tes-neuvottelu pyörii paikoillaan 20.2.2025