12.10.2023 09:10

PAM aloittaa laajan kampanjan: ”Olisiko parempia leikkauskohteita?”

Palvelualan ammattiliitto PAMin jäsenet vastustavat kyselyn perusteella laajasti hallituksen esittämiä leikkauksia työttömyysturvaan. PAM aloittaa ympäri Suomea laajan kampanjan kysyen ”Olisiko parempia leikkauskohteita?” ja osallistuu Työttömien ay-jäsenten Tatsi ry:n Ei julmia leikkauksia -mielenilmaukseen eduskuntatalolla 12.10.2023.

PAMin logo

PAMin jäsenille osoitetussa kyselyssä valtava osuus vastanneista vastustaa Orpon – Purran  hallituksen ensi vuodeksi esittämiä työttömyysturvan heikennyksiä. Jyrkintä vastustus on työttömyysturvan suojaosan poistolle – 82 prosenttia vastustaa sitä erittäin paljon, 7 prosenttia jonkun verran. Vastanneet pitävät kuitenkin kaikkia kysyttyä seitsemää työttömyysturvan heikennystä perin huonona. Niitä vastustavien osuus on  85–89 prosenttia.

PAM aloittaakin torstaina 12.10.2023 kaksi viikkoa kestävän kampanjan työttömyysturvan puolesta. Kampanjan tavoitteena on tuoda esille Orpon – Purran hallituksen työttömyysturvaan suunniteltujen, epäreilujen leikkausten vaikutuksia palvelualoilla työskenteleville.

Olisiko parempia leikkauskohteita? -kampanja näkyy perinteisten ja digitaalisten mainoskanavien lisäksi ympäri Suomea muun muassa ulkomainonnassa ja esimerkiksi joukkoliikenteessä. PAMin työttömyysturvaleikkauksia koskevaan kampanja-aineistoon voi tutustua lisää PAMin verkkosivuilla osoitteessa pam.fi/PainavaSyy

Sosiaali- ja terveysministeriön tekemä laskelma ensi vuonna voimaantulevien sosiaaliturvamuutosten yhteisvaikutuksesta osoitti, että muutokset kasvattavan tuloeroja ja lisäävät pienituloisuutta. Erityisesti muutoksista kärsivät nuoret aikuiset ja yksinhuoltajat. Kolmen pienituloisimman tulokymmenyksen osuus kaikkien kotitalouksien käytettävissä olevasta tulosta supistuu ja viiden suurituloisimman tulokymmenyksen osuus kasvaa.

”Siis köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat. Leikkaukset kohdistuvat erityisesti itsenäisen elämän alussa oleviin nuoriin, pienituloisiin ja yksinhuoltajiin.  Me kysymme vakavalla mielellä hallitukselta ja kansalaisilta, löytyisikö muita säästökohteita?”, Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.