22.09.2023 12:38

Palvelualojen työntekijät aloittavat julkiset mielenilmaukset: Turku, Pori ja Pohjois-Suomi aloittavat

Palvelualojen työntekijät, PAMin jäsenet, aloittavat ensi viikolla näkyvän toiminnan vaikuttaakseen Orpon-Purran hallitukseen. Huoli omasta toimeentulosta, epäoikeudenmukaisista leikkauksista ja ammattiliittojen toiminnan vaikeuttamisesta on saatava kuuluville.

PAMin logo

Myyjät, tarjoilijat, siivoojat ja vartijat tekevät tärkeää työtä muiden arjen sujumiseksi, mutta eivät tienaa paljon. Siksi he saavat asumistukea ja osa-aikatyön tulojen tilkkeeksi soviteltua päivärahaa. Nyt Orpon-Purran hallitus suunnittelee leikkauksia, jotka osuvat juuri heihin. Työntekijät pelkäävät tulevaa, sillä hallitus aikoo helpottaa irtisanomista ja vaikeuttaa työttömyysturvan piiriin pääsyä.

Käytettävissä olevat tulot voivat pienentyä sadoilla euroilla kuukaudessa asumistuen ja työttömyysturvan heikennyksillä. Hallitus puhuu ylivelkaantumisen taittamisesta, mutta se ottaa velkaa kuten aiemminkin otettu. Se pienentää valtion tuloja keventämällä verotusta ja suuntaa erityiskevennyksen yli 90 000 euroa vuodessa tienaaville.

Hallitus yrittää tukkia työntekijöiden suut

Pienituloisten talouteen ei muodostu puskureita. Kun hallitus poistaa tuista suojaosat, satunnaisia lisätunteja ei voi ottaa vastaan, sillä se sekoittaa talouden. Alojen työvoimapula ei tällä helpotu.

Hallitus yrittää sulkea myös ammattiyhdistysliikkeen suut. Oikeuttamme osoittaa mielipiteemme ollaan heikentämässä. Poliittisiin lakkoihin kaavaillaan rajoituksia, lakkosakkoja ollaan moninkertaistamassa.

”Tähän asti ammattiyhdistysliikkeen viestillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Orpon-Purran hallitus on päättänyt maksattaa talousohjelmansa ja palkita tukijansa työntekijän aseman heikentämisellä. Nyt korotamme ääntämme, kun vielä voimme”, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen perustelee toimia.

Ensi viikon alkupuolella tapahtuu:

Mielenilmaukset

27.9. Turun kauppatori ja Porin tori

PAMin ja Rakennusliiton Painava syy -mielenilmaukset Turussa ja Porissa kello 13–17

PAM ja Rakennusliitto järjestävät mielenilmaukset Turun ja Porin toreilla hallituksen työntekijöihin kohdistuvia leikkauksia ja työehtojen heikennyksiä vastaan. Mielenilmauksissa jaetaan tietoa leikkausten ja lakimuutosten todellisista vaikutuksista työntekijöille.

Toreilla on graffitiseinät, jonne ihmiset saavat käydä kirjoittamassa palautetta hallitusohjelmasta. Työntekijöiden ja kansalaisten palautteet dokumentoidaan ja lähetetään eduskuntaan.

Kävijöille on tarjolla munkkia, makkaraa ja mehua. Lisäksi tapahtumissa pääsee pyörittämään #PainavaSyy -pyörää, jossa jokainen pyöräytys voittaa − toisin kuin hallitusohjelmassa.

Lisätietoja: PAMin Lounais-Suomen aluepäällikkö Hanna Erkamaa. Puh. 020 774 2113

Muut toimet

26.9. Pohjois-Suomi

PAMin Painava syy -työpaikkakierros Pohjois-Suomessa

Pohjois-Suomessa työntekijöille kerrotaan Orpon-Purran hallituksen leikkauksista ja työehtojen heikennyksistä kattavalla työpaikkakierroksella. Mukana työpaikkakierroksella ovat pääluottamushenkilöt, toimipaikkakohtaiset luottamushenkilöt sekä PAMin toimitsijat. Pohjois-Suomessa kierretään kaupan alan, kiinteistöpalvelualan sekä matkailu- ja ravintola-alan työpaikkoja.

Lisätietoja: PAMin Pohjois-Suomen aluepäällikkö Henna-Kaisa Turpeinen. Puh. 020 774 2290.

Lähetämme säännöllisesti tiedot tapahtumista. Seuraavista toimista tiedotetaan ensi viikon maanantaina 25.9.2023. Ajantasaiset tiedot päivitetään myös PAMin verkkosivuille osoitteeseen pam.fi/painavasyy.