14.12.2023 15:04

PainavaSyy -toimintapäivän lakot alkoivat

PAMin julistamien lakkojen piirissä on yhteensä 63 työpaikkaa ympäri Suomen ja lakon alaisissa töissä työskentelee noin 10 000 työntekijää. Kokoamme tähän uutiseen tunnelmia 14.12. PainavaSyy-toimintapäivän tapahtumista ympäri Suomen.

Lakkopäivän tapahtuma Turun tuomiokirkolla

”Mihin on kadonnut sopimusyhteiskunta”, kysyttiin Tikkurilassa

Eri väriset lakkoliivit, pääluottamusmiestunnukset ja muut liittotunnukset värittivät Tikkurilan uuden torin maisemaa torstaina aamupäivällä. SAK:laisten liittojen väkeä ympäri Uuttamaata on kokoontunut yhteen #PainavaSyy-toimintapäivän merkeissä.

Vuodesta 1993 lähtien kaupan alalla töitä tehnyt pamilainen Nina Cedergren kertoi tulleensa torille tukemaan tärkeää asiaa. Julkisella liikenteellä ei töihin olisi tänään edes päässyt. Päivää on hyvä viettää puheita kuunnellen ja lakkosoppaa maistellen torilla.

– Lakko ei ole ikinä huumoria. Ja lakko on kallis aina kaikille osapuolille. Ei sitä kukaan toivo.  Siksikin kuulostaa hurjalta, että hallitus ei halua neuvotella asioista. Nyt pitäisi mennä reilusti ja avoimesti neuvottelupöytään, Cedergren sanoo.

PAMin Jaana Ylitalo ja Nina Cedergren kohtasivat pitkästä aikaa Tikkurilan uudella torilla PainavaSyy-toimintapäivän tilaisuudessa.

Tikkurilan torilla puheenvuoroja megafoniin pitivät SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta, ETUC:in pääsihteeri Esther Lynchs, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sekä PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo.

PainavaSyy -toimintapäivän lakot ovat saaneet osakseen myös kritiikkiä. Torilla kritiikkiin suhtauduttiin rakentavasti. Lakoille löytyy tukea ja oikeus lakkoiluun on säilyttävä jatkossakin.

– Jos hallitus vie läpi kaavailemansa poliittisten lakkojen ja tukilakkojen rajaamisen, viedään samalla ihmisiltä oikeus ja mahdollisuus vaikuttaa ja osoittaa mieltä, huomautti SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Puheenvuoroissa toistui vahvasti tyrmistys yksipuoliseen saneluun ja työntekijöiden oikeuksien rajoittamiseen.

– Hallitus ei kuuntele meitä, työnantajat eivät kuuntele meitä. Mihin on kadonnut sopimusyhteiskunta, ihmetteli tilaisuudessa PAMin Jaana Ylitalo.

Tuhannet pamilaiset ovat olleet ympäri Suomea lakossa. Järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen kertoo, että lakot ovat pitäneet hyvin. Tämän lisäksi useilla työpaikoilla on järjestetty spontaaneja ulosmarsseja ja mielenilmauksia vastalauseeksi hallituksen esityksille.

– Väkemme on koko syksyn ajan tuonut esille työntekijöiden näkemyksiä ja pitänyt niistä ääntä. Se ei valitettavasti ole tuottanut tulosta. Hallitus ei ole halunnut kuunnella. Työelämäheikennykset eivät ole pamilaisille vaihtoehto. Eikä meille käy se, että äänemme sivuutetaan toistuvasti, Rouhiainen toteaa.

SAK:n Jarkko Eloranta, Katja Syvärinen, ETUCin pääsihteeri Esther Lynchs ja PAMin Jaana Ylitalo Tikkurilassa 14.12.2023.
Myös mediaa kiinnosti Tikkurilan PainavaSyy-toritapahtuma
PAMin järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen kertoo, että lakot pitävät hyvin.

Pettymys hallituspuolueisiin on selvää

Turussa kokoonnuttiin SAK:n toimintapäivänä tuomiokirkon aukiolla kirkkaassa pakkassäässä. Kuuma mehu lämmitti ja hernekeitto maistui.

PAMin, Sähköliiton ja AKT:n lakkolounaalle kokoontui 400–500 ihmistä. Tunnelma oli tsemppaava tärkeäksi koetun asian äärellä, mutta vakava hallituksen merkittävien, työehtojen heikennyssuunnitelmien takia.

Varaluottamusmies Sanna Hakamäki ja pääluottamusmies Timo Virta olivat paikalla hyvillä mielin ja hymyssä suin ja PAM-karkkikorin kanssa.

– Nyt ollaan tärkeällä asialla.

Kasvot vakavoituvat samasta syystä.

– Suomessa on ihan perinteisesti kunnioitettu auktoriteetteja. Hallitus käyttää sitä luottamusta väärin, Hakamäki sanoo.

Toimintapäivän avannut PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi, että hallituksen ideat muistuttavat itäeurooppalaista itsevaltaista tapaa, joka on tullut tutuksi myös rapakon takaa.

– Hallituksen suunnitelmia eivät suomalaiset työssä käyvät hyväksy.

Rönni-Sällinen viittasi PAMin tuoreeseen kyselyyn, jonka mukaan suomalaiset eivät kannata eriarvoisuuden lisäämistä. Selvityksestä käy selkeästi ilmi, että enemmistö työikäisistä vastustaa lakko-oikeuden, työttömyysturvan ja sairausajan palkan suunniteltuja heikennyksiä.

Sanna Hakamäki ja Timo Virta.

Luottamusmies Jani Holm sanoo, että jos ei nyt nousta vastarintaan, niin koskas sitten.

– Suomessa on 100 vuotta sovittu ja neuvoteltu työn ehdoista ja nyt aiotaan polkea maahan. Ihmiset ovat pöyristyneitä tästä. Se tulee jutellessa esille ihan spontaanisti.

Viola Kanerva oli ensimmäistä kertaa mukana ammattiliiton mielenilmauksessa. Hän halusi nähdä millaista on ja kiitti makoisaa hernekeittoa.

Samaten vasta pari vuotta työelämässä ollut Roosa Puolakka kertoo, että omien, nuorten ystävien kesken on paljon juteltu uutisista ja hallituksen aikeista.

– Nuoret varmasti aktivoituu äänestämään tämän jälkeen, jos eivät ole äänestäneet.

Toritapahtumat keräsivät osallistujia ympäri Suomen

Toreilla on käynyt tänään kuhina eri puolilla Suomea, kun työntekijät ovat kokoontuneet SAK:n jäsenliittojen yhteisiin toritapahtumiin.

Ulosmarsseja eri puolilla Suomea

Työntekijät ovat marssineet ulos useista toimipaikoista vastalauseena maan hallituksen toimille.

PainavaSyy-toimintapäivä käynnistyi aikaisin aamulla

”Vaadimme aitoja neuvotteluja”

Vantaalla Keskon keskusvaraston portilla käy kuhina. Lakkovahdit ovat saapuneet paikalle aamu viideksi. Edessä on pitkä päivä, sillä viimeinen lakkovahtivuoro päättyy illalla kello kymmenen.

Keskolaisten pääluottamusmies Mikko Ruokonen kertoo, että aamu on sujunut hyvällä fiiliksellä.

– Lakko pitää hyvin. Tuhansien työntekijöiden joukkoon mahtuu monia mielipiteitä ja kaikkia pitää kunnioittaa. Lakkoa ja sen syitä ymmärretään laajasti, hän kertoo.

Ruokonen kertoo käyneensä aktiivista keskustelua työnantajapuolen kanssa poliittiseen lakkoon johtavista syistä. #PainavaSyy lakko ei ole perinteinen työtaistelu, jossa työntekijät puolustavat omia työehtojaan. Kyse on laajasta poliittisesta kokonaisuudesta, jossa työntekijät vastustavat Orpon-Purran hallitusohjelman heikennyksiä, joilla ei ole työllisyyttä tai valtiontaloutta vahvistavaa vaikutusta.

– Mielestäni työnantajat, yritykset ja elinkeinoelämä eivät voi jäädä sivuun. Hallitusohjelman kirjauksilla on merkittävät vaikutukset palkansaajien arkeen ja toimeentuloon. Siksi olisi reilua, että myös meitä kuunneltaisiin meitä koskevissa asioissa aidosti, Ruokonen toteaa.

Johan Laukkanen on saapunut lakkovahtihommiin ensimmäistä kertaa elämässään. Tärkeän syyn takia. Työuraa keskolaisena on takana yli 23 vuotta.

– Kotona on neljä lasta ja puoliso. Jos esimerkiksi ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei enää jatkossa saisi palkkaa, se koskettaa perheellisiä. Nyt puolustetaan niitä asioita, työntekijöiden oikeuksia, joita on syytä vaalia jatkossakin, Laukkanen toteaa.

PainavaSyy -lakoilla vastustetaan hallituksen suunnitelmia, jotka toteutuessaan aiheuttaisivat merkittävää haittaa suomalaisille lapsille, opiskelijoille, työntekijöille, työttömäksi joutuville ja eläkeläisille vuosiksi -ehkä vuosikymmeniksi- eteenpäin.

Logistiikkatyöntekijä Niklas Granilla on näkemys tilanteen ratkaisemiseksi.

– Kaipaan keskustelua liittojen ja maan hallituksen välille tilanteen ratkaisemiseksi. En tykkää olla lakossa, mutta nyt siihen syy. Mielummin olisin töissä, hän toteaa.

PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalo tiivistää aamun tunnelmat ja viestin hallitukselle keskolaisten joukosta, joita hän on tullut tapaamaan lakkopäivän aluksi.

– Pamilaiset ovat lakossa siksi, että hallitus toimii yksipuolisesti. Hallitus ei halua kuunnella ja neuvotella työntekijöiden kanssa esimerkiksi siitä, mikä on lakko-oikeus jatkossa. Me haluamme, että pääsemme mukaan yhteiseen keskustelupöytään.

Päivitämme uutista PainavaSyy- toimintapäivän aikana 14.12.

Avainsanat:

politiikka työtaistelu