Hyppää sisältöön
Uutiset

01.12.2023 08:00

Ollaan ihmisiksi -kampanja edelleen ajankohtainen – yhdessä epäasiallista käytöstä vastaan

PAMin ja Kaupan liiton Ollaan ihmisiksi -kampanja on jälleen käynnissä. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään niin myyjien kuin muiden asiakaspalvelutyötä tekevien ihmisten työhyvinvoinnin edistämisessä. Asiakkaiden epäasiallinen käytös asiakaspalvelijoita kohtaan on lisääntynyt.

Tutkimusten mukaan asiakkaiden epäasiallinen käytös myyjiä ja asiakaspalvelijoita kohtaan on alalla lisääntynyt ja valitettavan moni kaupan alan ammattilainen joutuu kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä.

– Kampanja on edelleen hyvin ajankohtainen, sillä työssä kohdattu sanallinen loukkaaminen, seksuaalinen ahdistelu ja muu uhkaava käyttäytyminen koskettavat asiakaspalvelutehtävissä toimivia laajasti. Some-kiusaaminen on tuonut uusiakin muotoja epäasialliseen käytökseen, kun asiakaspalvelijoita saatetaan kuvata, ja videoita levittää somessa ikävien tekstien kera, Palvelualojen ammattiliitto PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä tietää.

Joulun ympärille sijoittuvalla Ollaan ihmisiksi -kampanjalla halutaan herätellä kansalaiset miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä.

– Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä. Positiivisten työelämäkokemusten varmistaminen vasta työuransa alussa oleville nuorille on erityisen tärkeää. Työnantajille kyse on myös henkilökunnan työsuojelusta sekä laajemmassa kuvassa vastuullisuudesta”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala muistuttaa.

Kunnioitetaan toistemme työtä

Kampanjalla halutaan herättää kuluttajaa näkemään ja kohtaamaan asiakaspalvelussa työskentelevät henkilöt tasavertaisina ihmisinä ja edistää positiivisten kohtaamisten synnyttämää hyvinvointia. 

– Sujuvan asiakaskokemuksen taustalla on paljon näkymätöntä työtä – ja ihmisiä. Moninaisia ja yhdenvertaisesti arvokkaita. Nämä ihmiset ovat myös jonkun äitejä, poikia tai muita läheisiä, joiden tunteisiin voisi samaistua, Kähärä toteaa.

Liitot suosittavat ottamaan leppoisaa joulumieltä mukaan kauppa-asioinnille.

– Kunnioitetaan asiakaspalvelussa tehtävää työtä ja osaamista. Positiivista kierrettä syntyy, kun työntekijät voivat hyvin ja asiakas saa positiivisen palvelukokemuksen, Lavikkala muistuttaa.

Ollaan Ihmisiksi -kampanja: Kunnioitetaan toistemme työtä

Kaupoissa on voitava työskennellä turvallisessa ympäristössä ilman vaaraa koskemattomuuteensa kohdistuvista fyysisistä tai sanallisista hyökkäyksistä tai ahdistavasta käytöksestä.

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Kaupan liitto haluavat kannustaa näkemään ja kohtaamaan asiakaspalvelussa työskentelevät henkilöt tasavertaisina ihmisinä ja edistää positiivisten kohtaamisten synnyttämää hyvinvointia.

Ollaan ihmisiksi toisillemme – toimitaan yhdessä epäasiallista käytöstä vastaan!

Tutustu Ollaan Ihmisiksi -sivustoon
Seuraa sosiaalisessa mediassa #OllaanIhmisiksi

Avainsanat:

työturvallisuus

Haku