25.10.2024 17:36

Neuvottelut Wolt-lähettien työnteon ehdoista jumissa – PAM vaatii aitoa parannusta lähettien toimeentuloon

PAM on neuvotellut teknologiayhtiö Woltin kanssa joulukuusta 2023 lähtien ruokalähettien työnteon ehdoista. Keväästä lähtien neuvotteluissa on keskitytty palkkiomalliin ja palkkion tasoon. PAMin ja Woltin näkemykset reilusta palkkiosta ovat edelleen kaukana toisistaan.

– Emme voi hyväksyä huonoa sopimusta. Palkkiotason pitää olla sellainen, että normaalilla työmäärällä pystyy elättämään itsensä, sanoo lähettien valtakunnallisen ammattiosaston PAM Couriers Finland ry:n puheenjohtaja Papy Nkunda.

Ruokaläheteillä on vielä toivoa, että reiluun sopimukseen voitaisiin päästä. Tilanne, jossa Wolt voi yksipuolisesti heikentää työehtoja, on lähettien kannalta kestämätön.

Itsensätyöllistävillä läheteillä ei ole työsuhteen turvaa eikä muita työntekijän oikeuksia. Lisäksi lähetit kantavat kaikki yrittämisen riskit ja kulut. Tämä ei kuitenkaan näy palkkiotasossa.

– Olemme käyneet neuvotteluissa monia asioita läpi, mutta lähettien kannalta kaikkein oleellisimmassa asiassa eli palkkioissa ei olla edistytty riittävästi, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Anu Kähkönen.

– Lähettien toimeentulon haasteet ja tilanne ovat laajasti tiedossa. Woltilla olisi nyt paikka osoittaa olevansa vastuullinen toimija, Kähkönen jatkaa.

PAMin sopimuspäällikkö Juha Ojala korostaa, että lähettien nykytilanteeseen on saatava merkittävä parannus.

– Pieni korotus nykyiseen palkkiotasoon ei kerta kaikkiaan riitä, vaan Suomessa työllään pitää olla mahdollista tulla aidosti toimeen.

– Nämä ovat olleet yhdet urani vaikeimmista neuvotteluista. Ruokalähettien toimeentulo on niin epävarma ja asema turvaton, ettei vastaavaa ole Suomessa nähty aikoihin. Hallituksen suunnittelema alkoholin kotiinkuljetus lisää lähettien kohtaamia riskejä entisestään, Ojala lisää.

Mistä on kyse?

Kaksi vuotta sitten Wolt muutti yksipuolisesti Wolt-lähettien palkkiomallia, mikä leikkasi merkittävästi lähettien tuloja. Lähetit Jyväskylässä nostivat mekkalan ja järjestivät lakkoja eri puolilla Suomea. Huhtikuussa 2023 ruokalähetit perustivat valtakunnallisen PAM Couriers Finland ammattiosaston ja liittyivät PAMiin.

Joulukuussa 2023 PAM ja Wolt aloittivat neuvottelut lähettien työehdoista. Neuvotteluita Woltin kanssa on käyty tiiviisti tästä lähtien ja osapuolet ovat tavanneet eri kokoonpanoilla kymmeniä kertoja.

Lue lisää neuvotteluista: PAM-Wolt neuvottelut – PAM