25.06.2024 14:35

Monimuotoisen työelämän ja yhdenvertaisuuden edistäminen vaatii jatkuvaa työtä

Palkansaajakeskusjärjestöjen järjestämässä Helsinki Pride -viikon työelämätapahtumassa pohdittiin, kuinka sateenkaari-ihmisten ääni kuuluisi vahvemmin työpaikoilla.

Pride-viikko näkyy Helsingin kaduilla.

Helsingin keskustaan kokoontui tiistaiaamuna toista sataa kiinnostunutta kuuntelemaan paneelikeskustelua sateenkaari-ihmisten asemasta ja huomioinnista työpaikoilla.

Keskustelemassa olivat työelämäasiantuntija Tiina-Emilia Kaunisto Monimuotoiset perheet -verkostosta, työelämävaikuttaja Juho Salmi Bolt.Worksista, Saara Salonen Kelan sateenkaariverkostosta sekä koulutusasiantuntija Venla Suutari Setasta. Paneelin juonsi PAMin yhteiskuntasuhteiden vastaava Elin Blomqvist-Valtonen.

Vasemmalta oikealle: Elin Blomqvist-Valtonen, Juho Salmi, Tiina-Emilia Kaunisto, Saara Salonen ja Venla Suutari.

Panelistit näkivät yksimielisesti, että työelämä ei ole tarpeeksi monimuotoinen. Monimuotoisuuden edistämisen tulee olla jatkuvaa.

– Monimuotoisuuden kanssa ei voida olla ikinä valmiita, mihin sisältyy samalla myös armollisuutta. Kelan työehtosopimukseen on saatu neuvoteltua tasa-arvoa edistävä kohta perhevapaista, mutta siitä eteenpäin työn pitää vielä jatkua, muistutti Salonen Kelan sateenkaariverkostosta.

Salmi nosti esiin erilaisuuden huomioimisen työpaikalla, ja että kaikkien tulisi saada äänensä kuuluviin turvallisesti. Setan koulutusasiantuntija Suutari puolestaan huomautti, että työllistymisessä moni sateenkaari-ihminen kohtaa haasteita.

– Alanvalintaan vaikuttaa kuuluuko vähemmistöön. Tällöin valitaan turvalliselta ja sateenkaarimyönteiseltä tuntuva ala, Suutari kertoi.

Monimuotoisuutta voidaan edistää myös sopimalla

Työpaikan monimuotoisuutta voidaan edistää niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla. Tässä työssä ammattiliitoilla ja ay-liikkeellä on tärkeä rooli. Kaunisto nosti esiin lukuisia monimuotoisuutta parantavia kirjauksia, joita voisi ajaa työehtosopimusneuvotteluissa.

– Sateenkaariperheet tulisi huomioida esimerkiksi laajentamalla vanhemman roolissa toimivien oikeutta palkalliseen sairaan lapsen hoitoon sekä hedelmöityshoitoihin liittyvien sairauslomien palkallisuudella, Kaunisto listasi.

Salmi kertoi aplodien saattelemana kuinka edellisessä työpaikassa, jossa hän toimi luottamushenkilönä, saatiin sovittua paikallisesti kirjaus sukupuolenkorjaukseen liittyvien sairauslomien palkallisuudesta.

Asian yksiselitteinen kirjaus helpottaa asiaa pohtivaa työntekijää, sillä asian esille tuominen esimerkiksi henkilöstöhallinnon kanssa voi tuntua hankalalta.

Paneelikeskustelua seurasi täysi sali kiinnostuneita.

Kohti parempaa työelämää

Monimuotoisuuden ja sateenkaari-ihmisten huomioimisella voidaan panelistien mukaan rakentaa parempaa työelämää kaikille. Suutarin mukaan valitettavasti nykyinen Orpon-Purran hallitus vaikeuttaa tätä. Hallitus on esimerkiksi poistamassa vaatimuksen yhdenvertaisuuden edistämisestä varhaiskasvatuksessa.

– Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen tarvitsee konkretiaa eikä vain arvopuhetta. Myös hallitus vaikuttaa minkälainen ilmapiiri on, Suutari sanoi.

Salonen totesi, että Kelassa rekrytointitilanteissa on tullut ilmi sateenkaariverkoston olleen yksi syy hakeutua Kelaan töihin.

Salmi näkee monimuotoisuuden edistämisen olevan työntekijöiden ja työnantajan yhteinen asia.

– Etuoikeutetuilla on valtaa ja myös vastuu asioista. Organisaatiot, joissa ei johdeta monimuotoisuutta eivät tule pärjäämään taloudellisestikaan.

PAM on jälleen mukana Helsinki Pridella lauantaina 29.6.

PAM goes PRIDE! PAM on jälleen mukana Helsinki Pridella. Tule kulkemaan kanssamme moninaisuuden puolesta! Katso tarkemmat tiedot painikkeen kautta PAM Helsinki-Uusimaan Facebook-tapahtumasta.

Teksti ja kuvat: Pauli Unkuri