Hyppää sisältöön
Artikkelit

08.06.2023 14:09

Kyläkaupassa viihtyvät sekä asiakkaat että työntekijät

Euroopan suurimman kraatterijärven Lappajärven Itäkylässä on pieni kauppa, joka on kylän asukkaiden ja lomalaisten kohtauspaikka, kylän elävä sielu ja sydän.

On perjantaiaamu ja Sari Särkijärven työvuoro alkaa kymmeneltä. Hän saapuu kävelymatkan päässä kotoaan olevalle työpaikalleen Itäkylän M-Marketiin hymyssä suin. Päivä alkaa maitohyllyllä pitkillä kuulumisten vaihdolla asiakkaiden kanssa. Juttua riittää eilisen TYKY-päivän vuoksi.

”Vietimme illan Seinäjoella raveissa ja pääsimme hevosia kilpaan lähettävän starttiauton kyytiin. Se oli jännittävä elämys”, Särkijärvi kertoo tutulle pariskunnalle ja saa vastineeksi hyväntuulisia kommentteja.

Useimmat asiakkaat ovat Itäkylässä syntyneelle Särkijärvelle tuttuja jo vuosikymmenten takaa. Kesken jutustelun puhelin soi ja hän kirjoittaa tilauksen ruutuvihkoon: kermaa, palasokeria, voita ja muuta. Kyläläisille viedään tilaukset kotiin vaikka joka päivä ja koko Lappajärven kunnan alueelle pääsääntöisesti torstaisin.

”Tämä kyläkauppa on minulle unelmatyöpaikka, täällä on ihanat ihmiset ja kotoisa ilmapiiri”, hän kertoo.

Monipuolisuutta ja hallinnan tunnetta

Särkijärvi aloitti palvelualan työt Lappajärven Osuuskaupassa vuonna 2009 ja on siitä asti ollut PAMin Pohjanmaan osaston jäsen. Työssään hän arvostaa tuttujen ihmisten lisäksi sen monipuolisuutta, kun saa touhuta kaikenlaista.

Kun Särkijärvi oli töissä suuremmassa ruokakaupassa kirkonkylällä ja istui iltavuorossa yksin kassalla, saattoi tuntemattomien asiakkaiden liikkuminen kaupassa herättää levottomia tunteita.

”Täällä on miellyttävää työskennellä, koska tämä on pieni kauppa ja voin kassalta hallita kaiken ovensuusta aina kauimmaiseen kylmiötilaan asti”, hän perustelee.

Yrittäjähenkeä

Yrittäjäopistossa opiskellut Särkijärvi oli pitkään töissä perheensä omistamassa mattokutomossa. Jo lapsena sisäistetty yrittäjähenki on edelleen tallella.

”Ostin kälyni kanssa kahvipaahtimon kotitilalle ja teen siellä töitä yhden päivän viikossa”, hän kertoo.

Sesonkiaikana ennen joulua Kaffiino-­paahtimolla paahdetaan päivittäin. Tuote­merkkien nimissä näkyy pohjalaisuus, esimerkiksi Härmä ja Isoon Lusikan Pöönä sekä tarinat Lappajärven paikallishistoriasta, kuten Veanne ja Niskan Pato.

Vuonna 2017 kyläkaupan lopettaminen oli lähellä. Osuuskauppafuusion seurauksena maakunnallinen osuuskauppa ei ollut halukas jatkamaan silloisen Sale-kyläkaupan toimintaa. Itäkyläläiset olivat kuitenkin yksimielisiä siitä, että kaupan pitää säilyä.

Kun Salessa kymmenen vuotta työskennelleeltä Mari Kahilakoskelta kysyttiin, haluaisiko hän jatkaa kaupan toimintaa yrittäjänä, hän päätti ottaa riskin.

”Naureskelin, että minun täytyy olla hullu, kun muualla kyläkaupat lopetetaan, minä aloitan kauppiaana.”

Päätöstään helpotti se, että M-ketjulla oli hyvät toimintamallit yrittäjyyden aloittamiseen sekä Särkijärven lupautuminen jatkamaan työtoverina.

Kolmantena osa-aikaisena työntekijänä kyläkaupassa on jo viisi vuotta työskennellyt Minna Kuoppala. Toisin kuin monissa muissa myymälöissä, työvoimapulasta ei ole kärsitty, sillä Kahilakosken ja Särkijärven tyttäret Saana ja Kristiina ovat lomittaneet äitejään.

Kahilakoski kehuu olevansa unelmatyöpaikassa, joka on kuin toinen koti. Hän on koulutukseltaan hortonomi. Työkokemusta on kertynyt niin kukkakaupasta kuin isommasta ruokakaupastakin. Hän pitää asiakaspalvelutyöstä ja työn vapaudesta.

Haaveena pitää kyläkauppa pystyssä

Kuudensadan asukkaan Itäkylä sijaitsee kaukana keskuksista Etelä- ja Keski-Pohjanmaan rajaseudulla. Kylän elinvoimaisuutta lisää alkutuotannon ja monipuolisen yritystoiminnan ohella lähistön metalli- ja puualan tuhat työpaikkaa.

Keskisen kyläkauppaan Töysän Tuuriin on matkaa runsaat 80 kilometriä. Onko yritteliäällä naisella haaveita liiketoiminnan kasvattamiseksi Tuurin kyläkaupan mittoihin?

”Haaveena on vain se, että saisi jatkossakin itsensä ja kaksi muuta työllistettyä”, Kahilakoski vakavoituu ja alkaa kertoa haasteista.

Liikkeen 800 000 euron vuotuisesta liikevaihdosta ei pienten katteiden vuoksi investointeihin pysty varautumaan, jostain olisi saatava investointitukea. Jokavuotisen kyläkauppatuen saaminen olisi jatkuvuuden kannalta hyväksi, varsinkin kun ensimmäisellä hakukerralla sitä ei saatu.

”Investointi esimerkiksi uuteen bensapumppuun tulisi hyötyihin nähden liian kalliiksi”, Kahilakoski laskee.

Täsmätuotteita ja paikallisia herkkuja

Tänä aamuna hän on ajanut seitsemäksi töihin 15 kilometrin työmatkan kirkonkylästä. Ajomatkalla monet vastaantulijat ovat tunnistaneet hänen autonsa ja tervehtineet iloisesti. Se lämmittää Kahilakosken mieltä, samoin se, kun kaupan tarjonnasta saa myönteistä palautetta. Jos jotain asiakkaalle tarpeellista ei hyllyssä ole, niin hän lupaa sen tilata, jos mahdollista.

”Tilaamme isoja kissanruokasäkkejä vakioasiakkaallemme säännöllisesti ja joskus jonkun juhlia varten esimerkiksi kolme kiloa lihapullia”, Kahilakoski valottaa toiveita.

Hän kiittelee marketketjun johtoa siitä, ettei se määrittele, mitä kaupan hyllyissä saa pitää ja mitä ei. Tämä laskee hävikin määrää ja mahdollistaa lähiseudun pientuottajien merkkien pääsemisen hyllylle.

”Kaikille tuotteiden tarjoajille olen sanonut, että saa tuoda myyntiin”, Kahilakoski kertoo.

Erikoisuutena kylmähyllyssä on tummanpunaista ylämaankarjan lihaa jauhelihana, ulkopaistina ja sisäpaistina. Oman kylän tuottajan Ari Kujalan ja kaupan välillä ei ole välikäsiä, joten hinnat ovat edullisia. Kujala on myös sivutoiminen kalastaja. Hän hemmottelee asiakkaita etenkin talvikuukausina tuomalla taatusti tuoretta kuha- ja siikafilettä alle kolmenkympin kilohinnalla.

Leipähyllyllä asiakas kehuu Nelimarkan leipomon maalaisleipää ja kampaviinereitä. Ne valmistetaan Vimpelissä vain kymmenen kilometrin päässä Itäkylästä. Lähiruokahyllyssä on Kaffiinon artesaanikahvien lisäksi itäkyläläistä hunajaa ja naapurikunnassa Evijärvellä valmistettua mustakaurapuurohiutaleita.

Kesäasukkaita ja nostalgiaa

Ruokakaupassa lomasesongit huomataan myyntipiikkinä. Kahilakosken mukaan lomailijat voivat lisätä kaupan myyntiä jopa neljänneksen. Monelle Etelä-Suomeen paikkakunnalta muuttaneelle nostalgisessa kaupassa käyminen on yksi loman kohokohdista. Vaikka synnyinkodissa kaikki olisi toisin vanhempien kuoltua, niin kyläkaupassa asiointi on kuin paluuta huolettomiin lapsuuden jäätelökesiin.

 

 

Avainsanat:

kaupan ala yrittäjyys

Haku