26.06.2024 11:06

Katso kolme tapaa – näin maksat itse jäsenmaksun!

Moni kesätyöntekijänä aloittanut jatkaa palvelualoilla myös kesän jälkeen. Lue vinkit PAMin jäsenmaksun helppoon maksamiseen, jos et halua antaa työnantajan pidättää maksua palkastasi.

Yleisin ja vaivattomin tapa PAMin jäsenmaksun maksamiselle on antaa työnantajan tilittää jäsenmaksu suoraan palkastasi. Tällöin et joudu itse laskemaan, paljonko jäsenmaksu on kuukauden bruttotuloista. PAMin jäsenmaksu sisältäen työttömyyskassan jäsenmaksun on 1,5 % bruttopalkasta eli palkasta ennen veroja. Jäsenmaksu maksetaan kaikista työsuhteista!

Näin maksat jäsenmaksun helposti itse

Jos et halua käyttää työnantajaperintää, on jäsenmaksun maksaminen mahdollista myös itse kuukausittain. Itsemaksaminen on tehty helpoksi, ja voit hyödyntää useita maksutapoja! Yksinkertaisinta jäsenmaksun maksaminen itse on asiointipalvelussa.

Maksaminen asiointipalvelussa

Asiointipalveluun kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen joko mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Asiointipalvelussa voit samalla päivittää tietojasi tai ottaa yhteyden PAMiin jäsenyyttä tai työsuhdetta koskevissa asioissa.

Asiointipalvelusta löydät laskurin, jonka avulla jäsenmaksun määrä on helppo laskea. Laskuriin syötetään kuukausitulot ennen veroja, ja laskuri laskee jäsenmaksun määrän.

Tämän jälkeen voit maksaa jäsenmaksun valitsemallasi maksutavalla. Maksutapoina käyvät verkkopankkien lisäksi myös muun muassa MobilePay sekä Visa- ja Mastercard-kortit.

Voit myös maksaa jäsenmaksun e-laskulla tai verkkopankissa viitelistalla

Voit tilata jäsenmaksusta e-laskun verkkopankkisi kautta. Tällöin saat joka kuukausi automaattisesti e-laskun verkkopankkiisi oikealla viitteellä.

Laskun summa on oletuksena aina sama kuin edellisessä kuussa maksettu jäsenmaksun määrä. Jos palkka on ollut erisuuruinen kuin edellisessä kuussa, voit muuttaa summan verkkopankissasi ennen laskun vahvistamista. Katso laskukaava alla tai käytä jäsenmaksulaskuria.

E-laskun käyttöönotto

1. Kirjaudu verkkopankkiisi.
  2. Valitse ”Palvelualojen ammattiliitto PAM” verkkopankin e-laskujen laskuttajalistalta.
  1. Anna e-laskutilaukseen henkilötunnuksesi.

E-laskun käyttö

1. PAM lähettää jäsenmaksulaskun e-laskuna verkkopankkiin kunkin kuukauden 25. päivä. Jäsenmaksulaskun eräpäivä on seuraavan kuukauden 15. päivä.
  1. Jäsenmaksulaskulle muodostuu automaattisesti summa edellisenä kuukautena suoritetun jäsenmaksun mukaan. Summa pitää itse muuttaa vastaamaan kyseisen kuukauden palkkatuloista laskettavaa jäsenmaksua.
  1. E-laskussa on linkki jäsenmaksulaskuriin, jolla voit laskea jäsenmaksun.

Useimmissa pankeissa on mahdollista tilata tekstiviestillä tai sähköpostilla hälytys saapuneista e-laskuista. Näin laskut eivät unohdu verkkopankkiin.

Jos et enää halua vastaanottaa e-laskuja, peruuta e-laskutilaus verkkopankissasi.

Voit maksaa jäsenmaksun kuukausittain omassa verkkopankissasi. Maksua varten tarvitset joka kuukaudelle oman viitenumeron. Kun liityt PAMiin, saat jäsenmaksujen maksamista varten viitelistan. Siinä on joka kuukauden maksulle oma viitenumero. Uusi lista lähetetään aina vuoden alussa.

Jos viitelistasi on kateissa, löydät sen asiointipalvelusta (viestit / jäsenkirjeet).

Avainsanat:

jäsenyys