Hyppää sisältöön
Blogit

24.02.2022 11:06

Jokainen työntekijä on taukonsa ansainnut

Tauot tuovat työhön vireyttä, virheettömyyttä ja parantavat asiakaspalvelua. Monelle tauon pitäminen on kuitenkin lähes mahdotonta. Siitä huolimatta jokainen työntekijä on taukonsa ansainnut.

PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä muistuttaa

Monelle lounastauko työssä on itsestäänselvyys. Työ keskeytetään ja siirrytään taukohuoneeseen tai poistutaan työpaikalta aterioimaan ravintolaan. Joku ehtii hoitamaan omia asioitakin samalla ja toinen ehkä käyttää osan tauostaan reippailuun. Mutta toisille tauko työn lomassa on niin saavuttamaton, että sen tarvetta vähätellään. Moni saattaa ajatella, että ”kyllä mä tässä ilman taukoja pärjään, pidän proteiinipatukkaa tuossa tiskin alla ja haukkaan siitä aina välillä, kun asiakkaat eivät huomaa”.

Ruokailu työpäivän aikana ei ole yhdentekevä asia. Varsinkin ruumiillinen työ vaatii energiavarastojen kohentamista, jotta työvuoro sujuisi loppuun asti virkeänä ja hyväntuulisena. Mutta tauko on tärkeä myös siksi, että se katkaisee yhdenjaksoisen kuormittumisen. Sekä fyysistä, että psyykkistä kuormitusta on tärkeää tauottaa siinä missä lihasvoimat ehtyvät, myös aivot väsyvät. Irrottautuminen työajatuksista edistää pikaistakin palautumishetkeä.

”Haastava tilanne, jossa työntekijä ei pääse tauolle, koska on yksin työssä, on vain kerta kaikkiaan ratkaistava. Se on työnantajan velvollisuus.”

Entä kun työaikalain mukaisen ruokatauon sijaan sopimuksessa todetaan, että ruokailun pitäisi tapahtua työn ohessa? Tällaiseen ratkaisuun on joissakin PAMin sopimuksissa päädytty siksi, että varsinkin pienillä liikepaikoilla, jossa työntekijät tekevät usein töitä yksin, täydellinen työstä irrottautuminen tunnin tai edes puolen tunnin ruokatauon ajaksi ole aina mahdollista. Tilanne, jossa työntekijä ei pääse tauolle, koska on yksin työssä, on vain kerta kaikkiaan ratkaistava. Se on työnantajan velvollisuus.

Niin ravintoloissa kuin kaupoissa yksin työskennellessä, on tullut tavaksi siirtyä palvelutiskin takaa johonkin asiakaspalvelutilasta sivulle, josta on näköyhteys liikkeeseen tai ravintolasaliin ja josta on mahdollista siirtyä nopeasti palvelemaan. Ruokailumahdollisuuden lisäksi sopimusten mukaan työntekijälle kuuluu työvuorojen pituudesta riippuen, kahvitauko tai -taukoja, joihin näissä tilanteissa pätee sama periaate.

Käytäntö on siedettävä, kunhan työhön todellakin kuuluu sellaisia hetkiä, että asiakasvirtaa ei ole. WC-käyntiinkin pitää olla mahdollisuus työvuoron aikana. Jos tauon pitäminen ei oikeasti onnistu, koska asiakkaita virtaa jatkuvasti, on työnantajan keksittävä jokin muu keino. Vaihtoehtoja ei lopulta ole kovin monia: työnantaja voi järjestää työvuorot niin, ettei kovin pitkiä jaksoja työskennellä yksin, järjestää sijaisen tauottamaan tai ohjeistaa liikkeen tai kassan sulkemisen ja miehittämättä jättämisen tauon ajaksi.

”Ei siis riitä, että taukojen pitämiseen annetaan ohjeistus. On myös tarkistettava sen toimivuus.”

Työnantajan tulee huolehtia työntekijöiden työhyvinvoinnista ja siksi taukojen ohjeistamisen lisäksi on varmistettava, että tauot myös pidetään. Jos ohjeet tauon pitämiseksi tuntuvat työntekijöistä liian hankalilta tai mahdottomilta toteuttaa, on todennäköistä, että päätetään sinnitellä ilman taukoja.

Ennen pitkään työpaikalle syntyy kulttuuri, jossa pidetään tosiasiana, että taukoja ei käytännössä ole. Ja tämä kulttuuri opetetaan uusille työntekijöille. On hyvin mahdollista, että mediassa esiin nousseet tapaukset, joissa pikaruokaloissa ja kahviloissa työskentelevät raportoivat kohtuuttomista työolosuhteista ja olemattomista tauoista ovat olleet alkujaan näitä.

Työntekijän ei pitäisi itse voida päättää luopua tauoistaan. Jos käy ilmi, että taukoja jätetään pitämättä, on selvitettävä siihen syy ja korjattava tilanne. Pitämättömät tauot aiheuttavat riskiä työntekijän terveydelle ja esimerkiksi virheiden todennäköisyys lisääntyy. Ei siis riitä, että taukojen pitämiseen annetaan ohje. On myös tarkistettava sen toimivuus.

Levännyt ja virkistynyt työntekijä on etu myös yritykselle, jonka menestys on pitkälti riippuvainen sen työntekijöiden asiakaspalvelun onnistumisesta.

Haku