Blogit

16.09.2024 12:00

Jokainen jäsen ansaitsee parasta palvelua

Merja Westman siirtyi PAMin palvelujohtajan pestiin elokuun alussa. Hyvä palvelu tarkoittaa Merjan mielestä ennen muuta jäsenten moninaisuuden huomioimista.

Kasvokuva PAMin palvelujohtaja Merja Westmanista

Sain elokuussa kunnian aloittaa PAMin palvelujohtajana ja luotsata eteenpäin uutta Laadukkaat palvelut -osastoa. Olen iloinen, että vuoteen 2027 ulottuvassa strategiassamme palvelujen kehittäminen on nostettu yhdeksi liiton tärkeimmistä tavoitteista.

Ammattiliittomme voima kumpuaa jäsenistön suuruudesta ja aktiivisuudesta. Mitä enemmän meitä on, sitä vahvempi neuvotteluvoima meillä on niin työehtosopimuksia neuvotellessa kuin jäsentemme etuja yksittäisillä työpaikoilla edistäessämme. Toimiminen parempien työehtojen puolesta onkin liiton tärkeimpiä tehtäviä.

PAM on kuitenkin myös paljon muuta. Me tuomme ihmisiä yhteen tarjoten yhteisöllisyyttä, jota tänä päivänä kaivataan yhä enemmän. Jäsenet kohtaavat tapahtumissa ja tilaisuuksissa, livenä tai virtuaalisesti. Näissä kohtaamisissa luodaan verkostoja vaikkapa oman luottamustehtävän tueksi.

Olemme ennen muuta myös palveluorganisaatio, joka tarjoaa tukea työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä.

Olemme ennen muuta myös palveluorganisaatio, joka tarjoaa tukea työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä neuvojen tai tarvittaessa oikeusavun kautta. Jäsenille ilmaiset palvelumme kattavat myös kaikki koulutuksemme. Kurssit ja koulutukset tarjoavat kehittymistä omassa työssä tai luottamustehtävässä. Yhä suositumpia ovat koulutukset, jotka liittyvät omaan hyvinvointiin tai oman talouden hallintaan. Tukea oman osaamisen tunnistamiseen ja apua esimerkiksi työttömyyden sattuessa tarjoaa PAMin urapalvelu. Henkilökohtainen tai pienryhmävalmennus työnhaun tukena on saanut valtavasti kiitosta jäseniltä.

Hyvä palvelu tarkoittaa myös jäsentemme moninaisuuden huomioimista. Maahan muuttaneet työntekijät ovat palvelualoille tärkeä voimavara, mutta sopeutuminen uuteen kulttuuriin, kieleen ja työelämään voi olla haasteellista. Me haluamme olla tukena tässä prosessissa, auttaen maahan muuttaneita jäseniämme sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Samalla rohkaisemme heitä mukaan PAMin toimintaan ja osaksi yhteisöämme.

Palvelumme perustuvat jatkossa yhä enemmän myös digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tekoäly ja digitaaliset työkalut antavat meille keinoja parantaa palveluitamme ja tavoittaa jäsenemme entistä tehokkaammin. Digitaaliset palvelut eivät kuitenkaan voi korvata henkilökohtaista palvelua. Kohtaamiset eivät ole pelkästään teknistä asioiden hoitamista, vaan inhimillistä kuuntelua ja välittämistä.

Blogin kirjoittaja Merja Westman on PAMin palvelujohtaja.

Avainsanat:

jäsenyys