01.05.2024 12:00

Jatkuuko tasa-arvon takapakki, PAMin Rönni-Sällinen kysyy

Orpon – Purran hallituksen leikkausten ja toimenpiteiden erityisenä kohteena ovat olleet naiset, Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi vappupuheessaan. Taloudellisen tilanteen lisäksi keskustelukulttuurin muutos suistaa naisia yhteiskunnallisesta osallisuudesta. Suomen on pystyttävä parempaan, Rönni-Sällinen vaati Tikkurilassa.

Annika Rönni-Sällinen torilla mustassa PAM-paidassa.
Kuva: Eeva Anundi

Naiset ovat selvänä enemmistönä yksihuoltajissa, osa-aikatyöntekijöissä ja pienituloisissa, ja ne kaikki ovat ryhmiä, joihin hallitus leikkauksillaan iskee. Toteussaan leikkaukset ajavat monet toimeentulotuen varaan.

Palkkatyö merkitsee tekijälleen itsenäisyyttä ja riippumattomuutta, mutta toimeentulotuen varasta on vaikea ponnistaa takaisin työelämään.PAMin jäsenistä noin 70 prosenttia on naisia. Rönni-Sällinen sanoo olevansa huolissaan siitä, laajeneeko leikkausten aiheuttama tasa-arvon takapakki muutenkin.

– Asennemittauksissa näkyy, että miesten ja naisten asenteet ja maailmat ovat erkaantumassa toisistaan. Tämä näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Naiset ovat somessa räävittömän ja uhkaavan kielenkäytön, suoranaisen naisvihan kohteina. Moni sanoo jo, ettei halua osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.

– On pidettävä huoli siitä, että eri sukupuolilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua työelämään ja vaikuttaa yhteiskuntaan, Rönni-Sällinen totesi puheessaan.

Hänen mielestään Orpon – Purran hallitus ja sen puolueet ovat tehneet osansa huonon keskustelukulttuurin edistämisessä. Lisäksi hallitus on heikentänyt kansalaisyhteiskuntaa.

– Järjestöt mahdollistavat osallistumista, ne tukevat ihmisten jaksamista ja estävät syrjäytymistä. Rauhanliikkeessä toimiminen luo toivoa. Ammattiyhdistysliike on ollut mukana monet kerrat yhteistyössä pelastamassa Suomea.

– Kaikkien näiden kimppuun hallitus on käynyt. Toivon, että hallitus laittaa nopeasti stopin kansalaisyhteiskunnan kurjistamisohjelmallensa. Hallituspuolueiden enemmistö on myös tylysti sivuuttanut perustuslakivaliokunnassa asiantuntijoina kuultujen perustuslaki- ja ihmisoikeusasiantuntijoiden kriittiset huomautukset työtaisteluiden rajoituksista.

– Orpon – Purran hallitus hilaa Suomea niiden maiden joukkoon, jotka joutuvat kansainvälisesti vastaamaan ihmisoikeusloukkauksistaan. Tämä ei paranna Suomen mainetta eikä lisää Suomen houkuttelevuutta hallituksenkin kaipaamille ulkomaalaisille investoinneille ja osaajille. Suomen on pystyttävä parempaan, Rönni-Sällinen sanoi.

Lue koko puhe