Hyppää sisältöön
Artikkelit

18.03.2025 12:54

Faktaa työperäisen maahanmuuton merkityksestä Suomelle – PAM mukana kampanjassa

Maahanmuutto on maanpuolustusta -kampanja tarjoaa faktaperäistä tietoa maahanmuuton merkityksestä suomalaiselle yhteiskunnalle ja työelämälle.

Aasialaistaustainen nainen pesee ikkunoita

PAM on mukana maaliskuussa startanneessa Maahanmuutto on maanpuolustusta -kampanjassa. Kampanja oikoo oletuksia ja tarjoaa faktaperusteista tietoa työperäisen maahanmuuton merkityksestä Suomelle.  

Miksi PAM on mukana kampanjassa? 

Yhteisöömme kuuluu monia maahanmuuttajataustaisia jäseniä, jotka työskentelevät PAMin edustamilla palvelualoilla. Heidän panoksensa yhteiskunnan pyörimiseen ja taloudelliseen toimeliaisuuteen on suuri. Suomen väestö ikääntyy ja työikäisten määrä vähenee. Ilman maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä jo nyt monilla aloilla kärsittäisiin työvoimapulasta.  

PAMin projektikoordinaattori Marjut Pihonen
Marjut Pihonen työskentelee projektikoordinaattorina maahanmuuttajahankkeessa.

PAMin maahanmuuttajahankkeessa projektikoordinaattorina työskentelevä Marjut Pihonen korostaa kampanjan merkitystä erityisesti työyhteisöjen asenteiden ja toimintatapojen näkökulmasta.

– Maahanmuuttajataustaiset työntekijät tulevat Suomeen tekemään kovaa työtä ja ansaitsemaan elantoaan. On tärkeää, että työpaikat ja työyhteisöt ovat vastaanottavaisia ja suhtautuvat kaikkiin työntekijöihin tasavertaisesti.

– Myös asennemuutosta tarvitaan. Työyhteisössä jokainen voi vaikuttaa siihen, että maahanmuuttajat eivät kohtaa syrjintää tai ennakkoluuloja, vaan heidät nähdään arvokkaina työntekijöinä ja kollegoina, Pihonen jatkaa.

Mitä haluamme sanoa kampanjalla? 

Haluamme kampanjan kautta tuoda tietoisuuteen maahanmuuton merkitystä ja työperäisen maahanmuuton moninaisuutta. Maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä tarvitaan monelle sektorille, niin asiantuntija- kuin suorittavaankin työhön.  

Ammattiliittona haluamme muistuttaa siitä, että maahanmuuttajataustaisille työntekijöille kuuluvat samat oikeudet kuin suomalaisillekin työntekijöille. Monesti haavoittuvaisemmassa asemassa olevia henkilöitä ei saa työelämässä hyväksikäyttää. 

Kampanjassa muurretaan myyttejä tarjoamalla faktapohjaista tietoa mm. maahanmuuttajien työllistymisestä.

Mitä kampanjalla halutaan saavuttaa? 

  • Tuoda esiin faktoja: Työperäisellä maahanmuutolla on merkittävä rooli suomalaisen yhteiskunnan ja talouden toimivuuden kannalta.
  • Edistää rakentavaa keskustelua: Kampanja tukee faktoihin perustuvaa ja asiallista keskustelua työelämästä ja maahanmuutosta​.
  • Vaikuttaa päätöksentekoon: Tavoitteena on, että työperäinen maahanmuutto huomioidaan tulevaisuuden työelämä- ja talouspolitiikassa.

Missä kampanja näkyy? 

  • Kampanjan verkkosivuilla​: maanpuolustaja.fi 
  • Sosiaalisessa mediassa: #RakennetaanSuomea
  • Ulkomainonnassa​ 
  • Mielipidekirjoituksissa​ 
  • Tapahtumissa​ 

Kuka kampanjan takana on? 

Kampanjan järjestää Shortcut-organisaatio, joka kuuluu Startup Foundationiin. Mukana on laaja joukko eri alojen toimijoita, kuten teknologiayrityksiä, julkisia toimijoita, yrityksiä sekä järjestöjä.​ 

Lisätietoja kampanjasta:
Projektikoordinaattori Marjut Pihonen, marjut.pihonen@pam.fi

Teksti: Minttu Sallinen
Kuva: Anna Autio ja Shutterstock

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku