01.03.2024 10:18

Euroopan parlamentti tiukentaa suhtautumistaan verkkokauppayhtiö Amazoniin

Amazonin lobbaajien pääsy Euroopan parlamenttiin on evätty muun muussa siksi, että yritys kieltäytyi osallistumasta kuulemiseen, joka koski sen varastojen työntekijöiden kurjia työoloja. PAMin Tiina Huotarin mielestä on hyvä, että harvinaisen päätöksen myötä Amazonin arvelluttava toiminta ja ongelmat työoloissa saavat yhä enemmän huomiota.

Amazonin logo ja työntekijöitä osoittamassa mieltään portilla
Amazonin lobbaajien pääsy Euroopan parlamenttiin on evätty. Kuva: Uni Europa

Verkkokauppajätti Amazon on on aktiivinen lobbari myös Euroopan unionin toimielimissä. Nyt työ vaikeutuu huomattavasti, kun EU-parlamentti teki 27.2. historiallisen päätöksen peruuttaa yhtiön edustajien oikeuden kulkea parlamentin rakennuksissa. Lue lisää

PAMin kansainvälisten asioiden asiantuntija Tiina Huotari kertoo, että Euroopan parlamentti on jo pidempään ollut kiinnostunut Amazonin kyseenalaisista tavoista toimia ja kutsunut Amazonin edustajia erilaisiin parlamentin työskentelyssä olennaisiin tilaisuuksiin kuten esimerkiksi valiokuntakuulemisiin.

– Työntekijöiden heikosta asemasta ja matalista palkoista tunnetun verkkokauppayhtiön toimintaan pitäisi tulla muutos. Tämä ei onnistu ilman eri toimijoiden, kuten EU:n ja Amazonin välistä aitoa vuoropuhelua, toteaa Huotari.

Aiemmin helmikuussa yli 30 ammattiliittoa ja kansalaisjärjestöä lähetti Euroopan parlamentin puhemiehelle Roberta Metsolalle kirjeen, jossa ne vaativat Amazonin lobbauskulkulupien peruuttamista. Yksi syy vaatimukseen oli, että yhtiö kieltäytyi osallistumasta parlamentin työllisyys- ja sosiaalivaliokunnan kuulemiseen yhtiön varastotyöntekijöiden työolosuhteisiin liittyen.

Amazonille kelpaa omien etujen lobbaus, mutta ei julkinen ja demokraattinen yhteistyö

Ammattiliittojen vetoomuksessa yhtiön kulkulupien peruuttamisen tarvetta perusteltiin sillä, että yhtiö on toistuvasti torjunut ja kieltäytynyt parlamentin valvonnasta toimintaansa kohtaan ja kieltäytynyt keskustelemasta työoloista julkisesti. Samaan aikaan yhtiö on kuitenkin tehnyt voimakasta vaikuttamistyötään Euroopan unionin toimielimissä. Vetoomuksessa todetaan myös, että yhtiön avoimuusekisterin tiedoissa on puutteita, eikä se ole esimerkiksi ilmoittanut kaikista sidoksistaan.

– Lobbaus muodostaa oikein toimiessaan keskeisen osan demokratiaa ja usein lobbarit voivat olla päätöksentekijöille arvokas tietolähde. Lobbareiden kautta päättäjä saa intressiryhmiltä eri tulokulmia asioihin. Toki vastuu itse päätöksenteosta on päättäjällä, Huotari toteaa.

– Amazonin tapaus on hyvä esimerkki siitä, että vaikka lobbari on kuinka rahakas, tiettyjä pelisääntöjä tulisi kunnioittaa.

Lue lisää aiheesta Amazon ja ay-liike UniEuropan sivuilta

Teksti: Minna Räsänen