Hyppää sisältöön
Tiedotteet

24.03.2025 16:29

Asiakaspalvelulinjoja uhkaa jälleen katkos: PAM hylkäsi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialaa koskevan sovintoehdotuksen ja päätti uusista lakoista

PAM on hylännyt valtakunnansovittelijan antaman sovintoehdotuksen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työriitaan. Lakko seitsemässä alan yrityksessä uhkaa alkaa 8.4.

Annika Rönni-Sällinen
Merkittävin este sovintoehdotuksen hyväksymiselle oli, että palkankorotukset jäisivät alle yleisen linjan, toteaa Annika Rönni-Sällinen Kuva: Eeva Anundi

– Merkittävin este sovintoehdotuksen hyväksymiselle oli, että palkankorotukset jäisivät käytännössä alle yleisen linjan, perustelee PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sovintoehdotuksen hylkäämistä.
– Sovintoehdotuksen mukaan henkilökohtaiset palkat ja taulukkopalkat korottuisivat kolmen vuoden aikana 6,8 % ja lisäksi yksi prosentti olisi varattu kahdelle vuodelle yrityskohtaiseksi eräksi. Suurella osalla työntekijöistä palkan perusteena ovat taulukkopalkat. Heille sekä alan tuleville työntekijöille vähintään yleisen linjan mukaiset palkankorotukset olisivat erityisen tärkeitä.

Alan yrityksissä hoidetaan muun muassa asiakasyritysten ulkoistamaa asiakaspalvelua. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ajanvarauspalvelua, taksikeskusten työtä tai vaikkapa tulkkauspalvelua. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tehtävänkuvat vaihtelevat puhelinmyynnistä monen alan erityisosaamista ja luovaa ongelmaratkaisukykyä vaativaan asiakaspalveluun. Muutoksia arkiseen työnkuvaan tulee nopealla aikataululla ja tämän pitäisi näkyä myös palkkauksessa.

Lisätietoa alan monimuotoisuudesta Aitoa asiakaspalvelua ja rankkoja tulostavoitteita

Kolmipäiväinen lakko seitsemässä alan yrityksessä alkaa 8.4.

Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen ennen sitä, asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan lakko alkaa tiistaina 8.4.2025 klo 05.00 ja päättyy torstaina 10.4.2025 klo 23.59 seuraavissa yrityksissä:

  • Barona Customer Care Oy
  • Concentrix Finland Oy
  • Dynava Oy
  • Moment Digital Oy
  • Suomen Telecenter Oy
  • Teleperformance Finland Oy
  • Vakka-Suomen Puhelin Oy

Lakon piirissä on noin 1400 työntekijää.

Kuusi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan yritystä oli jo aiemmin lakossa 6.-7.3.2025. Lakkojen jälkeen PAM ja Palta ovat jatkaneet neuvotteluja niin keskenään kuin valtakunnansovittelijankin johdolla – tuloksetta. Perjantaina 21.3. valtakunnansovittelija antoi koko päivän kestäneiden neuvottelujen päätteeksi sovintoehdotuksen, johon molemmat työriidan osapuolet antoivat vastauksensa tänään 24.3. klo 16.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku