Hyppää sisältöön
Uutiset

21.01.2025 15:58

Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tes-neuvottelut alkoivat

PAM ja työnantajia edustava Palta aloittivat neuvottelut asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan vähimmäistyöehdoista tänään tiistaina 21.1.

Nainen istuu tietokoneen ääressä kuulokkeet korvilla.
Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalla algoritmijohtaminen on arkipäivää. Kuva: Shutterstock

— Tässä tämän neuvottelukierroksen ensimmäisessä tapaamisessa vaihdoimme neuvottelutavoitteita puolin ja toisin, totesi PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen.
— Ensi viikolla jatketaan.

Muista palvelualoista poiketen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalla tehdään paljon etätyötä ja alan töitä, muun muassa puheluita ja tulosraportteja, on seurattu ja työtä on johdettu algoritmien avulla jo pitkään. Algoritmijohtamisella tarkoitetaan teknologioiden avulla suoritettavia johtamistehtäviä, jotka ovat perinteisesti kuuluneet ihmisille.

Tekniikan kehityksen ja yrityskauppojen myötä työnkuva alalla on monipuolistunut ja ala on muuttunut vuosien varrella, kansainvälistymisen ohella, yhä monikanavaisemmaksi. Nykyisessä työehtosopimuksessa ei ole riittävästi huomioitu kaikkia kehityksen mukanaan tuomia vaativuustekijöitä. Alan palkkausjärjestelmää tosin on kehitelty viimeisten vuosien ajan, mutta sekin kehitystyö on vielä kesken.

Algoritmijohtamisesta voit lukea lisää täältä

Nykyinen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimus on voimassa helmikuun loppuun. Sitä sovelletaan Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistyksen jäsenyritysten palveluksessa oleviin toimihenkilöihin ja työntekijöihin. Sopimuksen piirissä on reilut 2000 työntekijää.

Voit seurata oman alasi neuvottelujen etenemistä PAMin nettisivuilta.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku