Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan palkkoihin 7,8 prosentin korotukset
Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työntekijöiden palkat nousevat 7,8 prosenttia kolmen vuoden aikana. Lisäksi jäsenillä on jatkossa vahvempi liiton tuki henkilöstä johtuvissa irtisanomistilanteissa.

PAM ja työnantajaliitto Palta ovat molemmat hyväksyneet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle lauantaina 5.4. saavutetun neuvottelutuloksen. PAMin hallitus hyväksyi tuloksen jo sunnuntaina 6.4. ja Palta päätti asian kokouksessaan tänään 11.4.
– On erittäin tärkeää, että saimme alan työntekijöille nyt työmarkkinoilla muodostuneen yleisen linjan mukaiset palkankorotukset täysimääräisesti kaikkiin palkkoihin, sanoo PAMin sopimusasiantuntija Markku Saikkonen.
– Lakoilla ja jäsenten aktiivisuudella työpaikoilla oli korvaamaton merkitys siinä, että saatiin aikaan lopultakin kohtuullinen lopputulos.
Sopimus on kolmivuotinen, joskin viimeinen vuosi on molempien osapuolten irtisanottavissa. Alan palkat ja euromääräiset lisät korottuvat 1.7.2025 2,5 prosenttia. Toinen palkankorotus on 1.6.2026 alkaen 2,9 prosenttia ja kolmas 1.6.2027 alkaen 2,4 prosenttia.
Kuulemistilaisuus työsuhteen päättämisestä henkilöstä johtuvasta syystä
Työehtosopimukseen lisättiin kuulemistilaisuus, kun työsuhdetta ollaan päättämässä henkilöstä johtuvasta syystä.
– Työntekijälle on jatkossa varattava tilaisuus tulla kuulluksi työsopimuksen päättämisen syistä. Tähän kuulemistilaisuuteen työntekijällä on oikeus saada avukseen luottamusmies tai ammattiliiton edustaja, selventää Saikkonen.
– Tilaisuus on järjestettävä niin, että työntekijällä on aito mahdollisuus valmistautua siihen. Epäselvät irtisanomiset PAM vie tarvittaessa oikeuteen.
Vaikeat ja vaiheikkaat neuvottelut päätökseen
PAM ja Palta käynnistivät neuvottelut asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksesta tammikuun 21. päivä, mutta kuukauden vaihtuessa huomattiin, että neuvottelut etenivät varsin nihkeästi. Helmikuun 18. päivä PAM katkaisi neuvottelut ja julisti seuraavana päivänä alalle lakon vauhdittaakseen jumittavia neuvotteluja. Työriidan sovittelu käynnistyi valtakunnansovittelijan johdolla, mutta se ei johtanut tulokseen ja lakko toteutettiin kuudessa alan yrityksessä 6.-7.3.
Viikon päästä lakon alkamisesta valtakunnansovittelija jatkoi sovittelua ja antoi sittemmin alan työriitaan sovintoehdotuksen. PAM hylkäsi sen ja päätti uusista lakoista. Sovittelu valtakunnansovittelijan johdolla jatkui. Huhtikuun 3. päivä valtakunnansovittelija antoi toisen sovintoehdotuksen, jonka PAM kaksi päivää myöhemmin ilmoitti jälleen hylänneensä. Samana päivänä PAM ja Palta jatkoivat kuitenkin vielä neuvotteluja ja saivatkin aikaan neuvottelutuloksen, jonka PAMin hallitus seuraavana päivänä hyväksyi. Neuvottelutuloksen myötä huhtikuulle ilmoitettu kolmepäiväinen ja seitsemää alan yritystä koskeva lakko peruuntui. Huhtikuun 11. päivä asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan uusi työehtosopimus sai vahvistuksen, kun Paltakin neuvottelutuloksen hyväksyi.
Sopimuksen piiriin kuuluvat Markkinointipalvelujen Työnantajayhdistys ry:n jäsenyritysten palveluksessa olevat toimihenkilöt ja työntekijät.