Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » Aitoa asiakaspalvelua ja rankkoja tulostavoitteita Artikkelit 27.02.2025 15:20 Aitoa asiakaspalvelua ja rankkoja tulostavoitteita Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalla tehtävänkuvat vaihtelevat puhelinmyynnistä monialaista erityisosaamista ja ongelmaratkaisukykyä vaativaan asiakaspalveluun. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan toimintakenttä on varsin kirjava. Kuva: Shutterstock Tekninen tuki, tulkkauspalvelu, taksikeskus, ulkoistettu asiakaspalvelu, call center, puhelinvaihde, ajanvarauskeskus, infopiste, helpdesk, it-konsultti, asiakkuuksien hallinta, tilauspalvelu, myynti, 24/7 päivystys… Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan toimintakenttä on varsin kirjava. Monissa alan yrityksissä hoidetaan kaikenkokoisten asiakasyritysten ulkoistamaa asiakaspalvelua eri kielillä niin puhelimitse ja sähköpostitse kuin chatissa ja sosiaalisessa mediassakin. On niitäkin, jotka keskittyvät puhtaasti telemarkkinointiin. Tehtävänkuvat vaihtelevat puhelinmyynnistä monen alan erityisosaamista ja luovaa ongelmaratkaisukykyä vaativaan asiakaspalveluun. Asiakasyritysten tarpeet määrittävät työsarkaa, ja työtehtävät alalla lisääntyvät sitä mukaa, mitä useampi yritys asiakaspalvelunsa päättää ulkoistaa. —Tämä on aitoa työtä mitä tehdään. Moni luulee, että me vain istutaan ja puhutaan. Ei se todellakaan ole sitä, tietää alalla itsekin asiakaspalvelijana työskentelevä Joni Kosonen.Hän toimii myös työpaikkansa pääluottamusmiehenä.—Ilman asiakaspalvelua eivät ihmiset saisi oikeaa apua. Otetaan esimerkiksi ajanvaraus: jos vanhemmalla ihmisellä ei ole älypuhelinta tai tietokonetta, niin miten hän varaa ajan? Hän soittaa ajanvaraukseen. Ilman tätä meidän työtä jäisi se aika hänellä varaamatta, Kosonen selventää. Muutoksia arkiseen työnkuvaan tulee nopealla aikataululla. Tekniikan sujuvan hallinnan, asiakaspalveluhenkisyyden, myyntitaitojen ja kielitaidon lisäksi alalla pärjäämisen edellytyksenä onkin kyky oppia ja omaksua jatkuvasti uusia tehtäviä. Täytyy opetella uusia järjestelmiä ja omaksua asiakasyritysten kulloisiakin erikoispiirteitä. Tarvitaan myös sanavalmiutta, hyviä hermoja, itseohjautuvuutta, vahvaa tuloksellisuutta ja muutoskestävyyttä, mitä nyt kussakin tehtävässä kulloinkin on tarpeen. ”Yrityksessämme työskennellään useassa eri vuorossa aamusta myöhäiseen iltaan. Työmme suurimpia haasteita ovat fyysinen ja henkinen jaksaminen, kun pitää hallita monia erilaisia asioita.” Jouni Tallgren, luottamusmies, Helsinki Aina vain enemmän Oli kyse sitten vitamiinien myynnistä viiden euron tuntipalkalla* tai monikanavaisesta asiakaspalvelusta, alan työntekijöiden kommenteissa näyttää toistuvan sama viesti: kasvavat tehokkuusvaatimukset ja tulostavoitteet verottavat työssä jaksamista. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan yrityksissä työntekijöiltä vaaditaan aina vain tehokkaampaa työajan käyttöä, lisää myyntiä, parempia tuloksia.—Töissä pitää tehdä koko ajan enemmän saadakseen edes saman verran palkkaa kuin edellisvuonna, kun tehokkuusvaatimukset ovat kiristyneet, toteaa asiakasneuvojana työskentelevä Misty, joka haluaa kommentoida kokemuksistaan vain etunimellään. Muista palvelualoista poiketen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalla tehdään paljon etätyötä. Työntekijöiden työtä, muun muassa puheluita ja tulosraportteja, on johdettu jo pitkään algoritmien avulla. Työterveyslaitoksen tutkija Jere Immonen on selvittänyt algoritmisen johtamisen vaikutuksia työhyvinvointiin kaupan alan varastoissa sekä asiakaspalvelu- ja telemarkkinoinnissa. Tutkimuksen mukaan näillä toimialoilla työskentelevistä jopa 87 prosenttia johdetaan tietojärjestelmien avulla, osin automatisoidusti tekoälyllä.—Algoritmijohtaminen näyttää heikentävän niin työtyytyväisyyttä, motivaatiota kuin luottamusta työpaikoilla, Immonen sanoo. Algoritmijohtamisesta voit lukea lisää täältä *5 euron tuntipalkalla työntekijöitään kurmuuttavat yritykset eivät ole järjestäytyneet työnantajaliittoon eivätkä kuulu alan työehtosopimuksen piiriin. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimuksessa alin mahdollinen tuntipalkka on ollut 1.3.2024 alkaen 10,33 €. Avainsanat: asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi Mitä pidit tästä sisällöstä? Reaktio(Pakollinen) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen) Jaa Lue seuraavaksi Tiedotteet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut PAM julisti lakon asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle – lakon piirissä on noin 1300 työntekijää 19.2.2025 Uutiset asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut PAM katkaisi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusneuvottelut 18.2.2025 Uutiset asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tes-neuvottelut alkoivat 21.1.2025 Näytä kaikki
Tiedotteet asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut PAM julisti lakon asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialalle – lakon piirissä on noin 1300 työntekijää 19.2.2025
Uutiset asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut PAM katkaisi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työehtosopimusneuvottelut 18.2.2025
Uutiset asiakaspalvelu- ja telemarkkinointi työehtosopimusneuvottelut Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tes-neuvottelut alkoivat 21.1.2025