Hyppää sisältöön
Artikkelit

18.03.2025 12:54

Faktaa työperäisen maahanmuuton merkityksestä Suomelle – PAM mukana kampanjassa

Maahanmuutto on maanpuolustusta -kampanja tarjoaa faktaperäistä tietoa maahanmuuton merkityksestä suomalaiselle yhteiskunnalle ja työelämälle.

Aasialaistaustainen nainen pesee ikkunoita

PAM on mukana maaliskuussa startanneessa Maahanmuutto on maanpuolustusta -kampanjassa. Kampanja oikoo oletuksia ja tarjoaa faktaperusteista tietoa työperäisen maahanmuuton merkityksestä Suomelle.  

Miksi PAM on mukana kampanjassa? 

Yhteisöömme kuuluu monia maahanmuuttajataustaisia jäseniä, jotka työskentelevät laajasti PAMin edustamilla palvelualoilla. Heidän panoksellaan yhteiskunnan pyörimiseen ja taloudelliseen toimeliaisuuteen on suuri merkitys. Suomen väestö ikääntyy ja työikäisten määrä vähenee. Ilman maahanmuuttajataustaisia henkilöitä jo nyt monilla aloilla kärsittäisiin työvoimapulasta.  

PAMin projektikoordinaattori Marjut Pihonen
Marjut Pihonen työskentelee projektikoordinaattorina maahanmuuttajahankkeessa.

PAMin maahanmuuttajahankkeessa projektikoordinaattorina työskentelevä Marjut Pihonen korostaa kampanjan merkitystä erityisesti työyhteisöjen asenteiden ja toimintatapojen näkökulmasta.

– Maahanmuuttajataustaiset työntekijät tulevat Suomeen tekemään kovaa työtä ja ansaitsemaan elantoaan. On tärkeää, että työpaikat ja työyhteisöt ovat vastaanottavaisia ja suhtautuvat kaikkiin työntekijöihin tasavertaisesti.

– Asennemuutosta tarvitaan. Työyhteisöissä jokainen voi vaikuttaa siihen, että maahanmuuttajat eivät kohtaa syrjintää tai ennakkoluuloja, vaan heidät nähdään arvokkaina työntekijöinä ja kollegoina, Pihonen jatkaa.

Mitä haluamme sanoa kampanjalla? 

Haluamme kampanjan kautta tuoda tietoisuuteen maahanmuuton merkitystä ja työperäisen maahanmuuton moninaisuutta. Maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä tarvitaan monelle sektorille, niin asiantuntija- kuin suorittavaankin työhön.  

Samalla haluamme ammattiliittona muistuttaa siitä, että maahanmuuttajataustaisille työntekijöille kuuluvat samat oikeudet kuin suomalaisillekin työntekijöille. Monesti haavoittuvaisemmassa asemassa olevia henkilöitä ei saa työelämässä hyväksikäyttää. 

Mitä kampanjalla halutaan saavuttaa? 

  • Tuoda esiin faktoja: Työperäinen maahanmuutto on välttämätöntä mm. taloudelle, yhteiskunnan palvelujen tuottamiselle
  • Edistää rakentavaa keskustelua: Kampanja tukee faktoihin perustuvaa ja asiallista keskustelua työelämästä ja maahanmuutosta​ 
  • Vaikuttaa päätöksentekoon: Tavoitteena on, että työperäinen maahanmuutto huomioidaan tulevaisuuden työelämä- ja talouspolitiikassa

Missä kampanja näkyy? 

  • Kampanjan verkkosivuilla​: maanpuolustaja.fi 
  • Sosiaalisessa mediassa: #RakennetaanSuomea
  • Ulkomainonnassa​ 
  • Mielipidekirjoituksissa​ 
  • Tapahtumissa​ 

Kuka kampanjan takana on? 

Kampanjan järjestää Shortcut-organisaatio, joka kuuluu Startup Foundationiin. Mukana on laaja joukko eri alojen toimijoita, kuten teknologiayrityksiä, julkisia toimijoita, yrityksiä sekä järjestöjä.​ 

Teksti: Minttu Sallinen
Kuva: Anna Autio

Kysyttävää kampanjasta? Ole yhteydessä.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku