Hyppää sisältöön
Uutiset

31.10.2024 11:33

PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan häirintään puuttumiseksi matkailu- ja ravintola-alalla

Matkailu- ja ravintola-alan työntekijät kohtaavat työssään usein häirintää ja epäasiallista kohtelua. PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan, joka tarjoaa työkaluja häirintään puuttumiseksi työpaikoilla. Opas on ladattavissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Viime vuonna julkaistun PAMin jäsenkyselyn mukaan 70 % matkailu- ravintola-, ja vapaa-ajan palveluissa työskentelevistä on kohdannut työssään häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä asiakkaiden taholta. Nuorilla on kyselyn mukaan vaarana joutua häirinnän kohteeksi sitäkin useammin.  

– Häirintä ja epäasiallinen käytös ovat valitettavan yleisiä erityisesti palvelualoilla, joissa asiakaspalvelutyö altistaa näille tilanteille. Häirintää ovat esimerkiksi jatkuva arvostelu, pilkkaaminen, seksuaalisesti vihjailevat eleet ja puheet sekä asiakkaiden loukkaava käyttäytyminen, sanoo PAMin työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Erika Kähärä.

Mitä tahansa ei tarvitse sietää

PAM ja MaRa ry ovat laatineet työpaikkojen tueksi Häirintään puuttuminen matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa -oppaan, joka on tarkoitettu työntekijöiden, työnantajien ja perehdyttäjien yhteiseen käyttöön.

Opas sisältää konkreettisia esimerkkejä häirinnän ja epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen sekä niihin puuttumiseen.

– Asiakaspalvelutyössä sanonta ’Asiakas on aina oikeassa’ on vanhentunut. Mitä tahansa ei todellakaan tarvitse sietää. On tärkeää, että työntekijöillä on selkeät ohjeet ja työkalut puuttua tilanteisiin, joissa heitä kohdellaan epäasiallisesti, Kähärä painottaa.

Yhteistyöllä kohti turvallisempia työpaikkoja

Ensimmäistä kertaa työnantaja- ja työntekijäliiton yhteistyönä syntynyt matkailu- ja ravintola-alan opas on suunnattu sekä työntekijöille että työnantajille.

– Tällainen alakohtainen yhteistyö auttaa luomaan häirinnän ehkäisyyn yhtenäiset käytännöt, jotka toimivat arjessa kaikilla tasoilla, Kähärä sanoo.

Hän pitää merkittävänä, että opas huomioi myös lähisuhdeväkivallan vaikutukset työyhteisössä. Kansainvälisen työjärjestön yleissopimus (ILO:n yleissopimus nro 190) väkivallan ja häirinnän poistamisesta työelämässä hyväksyttiin Suomessa viime keväänä, ja sen toimeenpano on käynnissä.

– Henkilöt, jotka kokevat lähisuhdeväkivaltaa, saattavat tuoda kokemuksensa myös työpaikalle. Työpaikalla tarvitaan valmiutta tukea työntekijää tällaisissa tilanteissa, ja tämä opas on ensimmäinen askel siihen suuntaan, Kähärä sanoo.

Lataa opas omalle työpaikallesi

Häirintään puuttuminen matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa -opas antaa selkeät ohjeet häirinnän ja epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen, käsittelyyn ja ennaltaehkäisyyn työpaikalla.

Teksti: Minna Raitapuro
Kuvat: Shutterstock/ Eeva Anundi

Haku