Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan häirintään puuttumiseksi matkailu- ja ravintola-alalla Uutiset 31.10.2024 11:33 PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan häirintään puuttumiseksi matkailu- ja ravintola-alalla Matkailu- ja ravintola-alan työntekijät kohtaavat työssään usein häirintää ja epäasiallista kohtelua. PAM ja MaRa julkaisivat uuden oppaan, joka tarjoaa työkaluja häirintään puuttumiseksi työpaikoilla. Opas on ladattavissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Viime vuonna julkaistun PAMin jäsenkyselyn mukaan 70 % matkailu- ravintola-, ja vapaa-ajan palveluissa työskentelevistä on kohdannut työssään häirintää tai muuta epäasiallista käytöstä asiakkaiden taholta. Nuorilla on kyselyn mukaan vaarana joutua häirinnän kohteeksi sitäkin useammin. – Häirintä ja epäasiallinen käytös ovat valitettavan yleisiä erityisesti palvelualoilla, joissa asiakaspalvelutyö altistaa näille tilanteille. Häirintää ovat esimerkiksi jatkuva arvostelu, pilkkaaminen, seksuaalisesti vihjailevat eleet ja puheet sekä asiakkaiden loukkaava käyttäytyminen, sanoo PAMin työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Erika Kähärä. Mitä tahansa ei tarvitse sietää PAM ja MaRa ry laativat työpaikkojen tueksi Häirintään puuttuminen matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa -oppaan, joka on tarkoitettu työntekijöiden, työnantajien ja perehdyttäjien yhteiseen käyttöön. Opas sisältää konkreettisia esimerkkejä häirinnän ja epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen sekä niihin puuttumiseen. – Asiakaspalvelutyössä sanonta ’Asiakas on aina oikeassa’ on vanhentunut. Mitä tahansa ei todellakaan tarvitse sietää. On tärkeää, että työntekijöillä on selkeät ohjeet ja työkalut puuttua tilanteisiin, joissa heitä kohdellaan epäasiallisesti, Kähärä painottaa. Yhteistyöllä kohti turvallisempia työpaikkoja Ensimmäistä kertaa työnantaja- ja työntekijäliiton yhteistyönä syntynyt matkailu- ja ravintola-alan opas on suunnattu sekä työntekijöille että työnantajille. – Tällainen alakohtainen yhteistyö auttaa luomaan häirinnän ehkäisyyn yhtenäiset käytännöt, jotka toimivat arjessa kaikilla tasoilla, Kähärä sanoo. Hän pitää merkittävänä, että opas huomioi myös lähisuhdeväkivallan vaikutukset työyhteisössä. Kansainvälisen työjärjestön yleissopimus (ILO:n yleissopimus nro 190) väkivallan ja häirinnän poistamisesta työelämässä hyväksyttiin Suomessa viime keväänä, ja sen toimeenpano on käynnissä. – Henkilöt, jotka kokevat lähisuhdeväkivaltaa, saattavat tuoda kokemuksensa myös työpaikalle. Työpaikalla tarvitaan valmiutta tukea työntekijää tällaisissa tilanteissa, ja tämä opas on ensimmäinen askel siihen suuntaan, Kähärä sanoo. Lataa opas omalle työpaikallesi Häirintään puuttuminen matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluissa -opas antaa selkeät ohjeet häirinnän ja epäasiallisen käytöksen tunnistamiseen, käsittelyyn ja ennaltaehkäisyyn työpaikalla. Lataa opas suomeksi (pdf) Lataa opas ruotsiksi (pdf) Lataa opas englanniksi (pdf) Teksti: Minna RaitapuroKuvat: Shutterstock/ Eeva Anundi Avainsanat: matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt työturvallisuus Jaa Lue seuraavaksi Lausunto HE 100/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi leipomotyölain 5 §n kumoamisesta ja työntekijöiden lähettämisestä annetun lain muuttamisesta. Lausunto työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle. 3.12.2024 Uutiset EU kansainvälinen toiminta matkailu- ja ravintola-ala Annika Rönni-Sällinen EFFAT:n puheenjohtajaksi 28.11.2024 Uutiset matkailu- ja ravintola-ala Yritysvastuu Finnwatch: Suomalaiset lounasravintolat ovat tehneet aktiivisesti ilmastotoimia 27.11.2024 Näytä kaikki
Lausunto HE 100/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi leipomotyölain 5 §n kumoamisesta ja työntekijöiden lähettämisestä annetun lain muuttamisesta. Lausunto työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle. 3.12.2024
Uutiset EU kansainvälinen toiminta matkailu- ja ravintola-ala Annika Rönni-Sällinen EFFAT:n puheenjohtajaksi 28.11.2024
Uutiset matkailu- ja ravintola-ala Yritysvastuu Finnwatch: Suomalaiset lounasravintolat ovat tehneet aktiivisesti ilmastotoimia 27.11.2024