04.10.2024 09:19

Raskaussyrjinnästä noin tuhat yhteydenottoa vuosittain – PAMilta useita ehdotuksia raskaussyrjinnän estämiseksi

Palvelualojen ammattiliitto teki useita ehdotuksia mm. tasa-arvo- ja työsopimuslakiin käydessään kuultavana hallitusohjelman mukaisessa Työelämän tasa-arvo ja perhevapaat -työryhmässä.

Syrjintä raskauden tai perhevapaan vuoksi on tasa-arvolaissa kiellettyä. Siitä huolimatta on edelleen tavallista, että tieto työntekijän raskaudesta vaikuttaa työsuhteeseen. Miltei puolet raskaana olevista kokee työelämässä raskauden tai perhevapaan vuoksi syrjintää, pelkoa oman aseman vaarantumisesta tai jotain muuta kielteistä.

PAM arvioi, että syrjinnän torjuminen edellyttää työelämän asenteiden ja käytäntöjen muuttumista ja niihin voidaan vaikuttaa muun muassa lainsäädännöllä. Se kertoi ehdotuksiaan ollessaan kuultavana hallitusohjelman perusteella kootussa STM:n alaisessa työryhmässä.

PAMiin tulee vuosittain noin tuhat yhteydenottoa raskaussyrjinnästä. Usein epävarmassa työmarkkinatilanteessa naisvaltaisilla palvelualoilla osa-aikaisina, vuokratyössä, nollasopimuksilla tai määräaikaisina työskentelevät työntekijät ovat erityisen suuressa riskissä joutua syrjityiksi raskauden ja perhevapaiden vuoksi.

PAM pitääkin erityisen tärkeänä, että lainsäädäntöä täydennetään säännöksillä, joilla selkeytetään ja päivitetään tasa-arvolakia sekä muun muassa työsopimuslakia tukemaan osaltaan työelämän tasa-arvoa.

PAMissa tiedetään syrjintää ilmenevän seuraavissa tilanteissa:

Vuokratyösuhteet: Vuokratyösuhteissa on vaikeuksia päästä kiinni käyttäjäyrityksen syrjivään toimintaan. Käyttäjäyritys voi käytännössä pelkällä ilmoituksella vuokrayritykselle ”hankkiutua eroon” työntekijästä syrjivin perustein.

Koeaikapurku: Työsopimuslain mukaan ns. koeaikapurku ei saa perustua syrjiviin perusteisiin. Kiellosta huolimatta raskaudestaan koeaikana kertovalla työntekijällä on suuri riski, että työnantaja purkaa työntekijän työsuhteen koeaikaan vedoten.

Työtuntien vähentäminen: Palvelualoilla on tyypillistä, että työntekijöiden työsopimuksissa on sovittu pienempi tuntimäärä, kuin mitä käytännössä tehdään. Nollatuntisopimuksilla tai pienillä sopimustunneilla työskentelevien kohdalla raskaussyrjintä ilmeneekin usein todellisuudessa tarjottujen työtuntien vähenemisellä.

Työhön paluu: PAMin selviteltäväksi tulee usein tilanteita, joissa perhevapaalla olevan sijainen on vakinaistettu tai alun perin palkattu vakituiseksi ja perhevapaalta palaava irtisanotaan tai siirretään vaatimattomampiin tehtäviin.

Määräaikaiset työsuhteet: Työmarkkinoilla yleisin raskaus- ja perhevapaasyrjinnän muoto on määräaikaisen työsuhteen jatkamatta jättäminen. Myös palvelualoilla tätä syrjinnän muotoa ilmenee.

Perhevapaakorvaus: Vuodesta 2017 perhevapaista aiheutuvia vanhemmuuden kustannuksia on kompensoitu työnantajalle 2 500 euron suuruisella perhevapaakorvauksella, mutta sen käyttö on ollut vähäistä. Korvauksen saaminen on edellyttänyt mm sitä. että työsuhde on kokoaikainen. Yksityisillä palvelualoilla synnytysikäisistä naisista osa-aikaisia on 43,6 %.

Yhteenveto PAMin ehdotuksista:

• Tasa-arvolain 7 § ja 8 §:ä tulee selkeyttää ja päivittää.
  • Työvoimaa toiselta työnantajalta vuokraava yritys tulee rinnastaa tasa-arvolaissa täysimääräisesti työnantajaan poistamalla tasa-arvolain 3 §:ssä olevasta määritelmästä käyttäjäyrityksen vastuuta koskeva rajaus.
  • Työsopimuslakiin tulee lisätä selkeyttävä säännös lisätyön tarjoamisvelvollisuudesta raskaana olevalle tai perhevapaata käyttävälle sekä siihen liittyvä syrjintäolettamasäännös.
  • Perhevapaalta palaavan työsuhdeturvaa ja oikeutta palata aikaisempaan työhönsä tulee parantaa.
  • Työsopimuslakiin tulee lisätä kielto jättää määräaikainen työsuhde uusimatta raskauden tai perhevapaan perusteella sekä kielto rajoittaa se kestämään vain perhevapaan alkuun.  Lisäksi tulee säätää syrjintäolettamasäännös.
  • Hyvityksen vähimmäismäärää tulee nostaa.
  • Naisvaltaisten alojen työnantajille on lisättävä tiedotusta mahdollisuudesta perhevapaakorvaukseen ja edellytyksiä korvauksen saamiseen höllennetään siten, että myös osa-aikaisessa työsuhteessa olevat tulevat korvauksen piiriin.
  • Työsuojeluviranomaisten ja tasa-arvovaltuutetun roolia pitäisi vahvistaa, jotta he voivat puuttua nopeasti ja tehokkaasti syrjintään. Myös hyvitysseuraamuksen pitäisi olla tehokas

Tutustu koko muistioon

PAMin työsuhdeneuvonnassa esiin tulleita tyyppitapauksia

• Hurjimmissa tilanteissa raskaana olevalle on osoitettu raskaimpia ja toisaalta kiipeämistä vaativia töitä varastossa tai myymälässä ja työntekijän pyytäessä apua työkavereilta annetaan varoitus tai tehdään koeaikapurku.
  • Raskaudestaan kertoneelle työntekijälle sanotaan, ettei ole hyvä juttu ja olisi pitänyt kertoa ennen, kuin työsopimus tehtiin.
  • Työntekijälle ehdotetaan irtisanoutumista, kun hän kertoo raskaudestaan.
  • Työnantaja sanoo lapsen isälle, että alle 10-vuotiaan lapsen sairastuessa äidin tulisi aina olla se, joka jää kotiin hoitamaan lasta.
  • Osittaista hoitovapaata ei haluta antaa
  • Osittaisella hoitovapaalla olevalle äidille laaditaan työvuorolistalle paljon ilta- ja viikonloppuvuoroja, mikä vesittää osittaisen hoitovapaan tarkoituksen.
  • Ulkomaalaiselle työntekijälle uskotellaan, että Suomessa työsuhteen viiden ensimmäisen vuoden aikana ei saa tulla raskaaksi.
  • Työnantaja kieltää työntekijää jäämästä tilapäiselle hoitovapaalle tai viemään lastaan lääkärille.
  • Perhevapaalta palaavan isän työsopimustunnit pudotetaan kuudesosaan aiemmasta.

Avainsanat:

tasa-arvo