Skip to content
Artiklar

03.10.2024 11:15

”En kunnig förtroendeman gynnar alla”

Jaana Tuominen, Mika Salo och Markku Tulisalo deltog i vidareutbildningen för förtroendemän för att stärka sin kompetens och utöka sina stödnätverk. De vill främja rättvisa, öppenhet och samarbete på sina arbetsplatser.

Kolme henkilöä seisoo rappusilla ja katsoo kameraan
Kuvassa vasemmalta lähtien Jaana Tuominen, Mika Salo ja Markku Tulisalo.

Budbärare, lyssnare, förhandlare, förkämpe och stödperson. En förtroendeman på arbetsplatsen har många roller.

– I det här arbetet behövs många olika färdigheter. Vi är lite som kartläsare när vi navigerar genom olika situationer, beskriver Jaana Tuominen.

Hon har varit förtroendeman på K-Citymarket i Turtola, Tammerfors, i tre år.

Mika Salo började som förtroendeman i början av året på Prisma Limingantulli i Uleåborg. Det har gett honom ett nytt och bredare perspektiv på sitt eget arbete.

– Jag har lärt mig mycket och fått en möjlighet att påverka saker på min arbetsplats, säger han.

Markku Tulisalo från Seinäjoki har däremot redan tio års erfarenhet som förtroendeman. Han representerar de anställda vid hotellen, restaurangerna och trafikbutikerna inom Södra Österbottens Andelsaffär och är också arbetsplatsens arbetarskyddsfullmäktig.

– Arbetet ger också mig mycket, när jag får föra saker framåt, utveckla och lära mig mycket nytt om mitt eget område.

Stöd från kollegor ger kraft i vardagen

Täydennyskurssilta Jaana, Mika ja Markku tulivat hakemaan lisää työkaluja omien työpaikkojensa Vidareutbildningen var en möjlighet för Jaana, Mika och Markku att hitta fler verktyg för att utveckla sina arbetsplatser och nätverka med andra förtroendemän. Under kursen diskuterades bland annat framtida anställningsvillkor, aktuella lagändringar och man fördjupade sig i särskilda frågor kring kollektivavtalen.

Även om alla tre upplever sitt arbete som givande, kan det också vara psykiskt belastande. Förtroendemannens telefon ringer sällan när allt på arbetsplatsen går smidigt.

Stödet från kollegor är avgörande.

– Det här arbetet är psykiskt krävande, därför har det kollegiala stödet från utbildningarna en stor betydelse för att orka, säger Markku.

– För mig har nätverkandet och utbytet av erfarenheter också varit det viktigaste. Förtroendemännen som deltar i den här utbildningen utgör ett enormt bibliotek av kunskap, och jag har fått hjälp med många frågor, berättar Jaana.

Ibland också otillgängliga

Markku och Jaana har med tiden lärt sig sätta gränser för när och via vilka kanaler de är tillgängliga. Enligt dem har det inte varit lätt, men det har hjälpt dem att orka och att kunna släppa jobbet på fritiden.

Mika har däremot redan från början varit tydlig med när man kan kontakta honom.

– Arbetsplatsens ärenden sköts främst under arbetstid och via arbetsplatsens kanaler. Det har fungerat bra, tipsar han.

De utmaningar som dyker upp på arbetsplatserna är likartade inom olika avtalsområden. Att utbyta erfarenheter skapar ett skyddsnät och uppmuntrar till att fortsätta i den här rollen, säger Markku Tulisalo.

Samarbete bygger förtroende

Trion är enig om att kärnan i förtroendemannens arbete är kommunikationsförmåga, öppenhet och samarbete. De uppskattar att man under vidareutbildningsdagarna också fick höra arbetsgivarens synpunkter.

– Jag vill främja en öppnare atmosfär på min arbetsplats och uppmuntra de anställda att ta upp saker direkt med sina chefer. Det förebygger att stora konflikter uppstår, säger Jaana.

– I det här arbetet behövs också mod att regelbundet diskutera med arbetsgivaren och ta upp även svåra frågor. När man pratar om saker kontinuerligt och i tid, hinner problemen inte växa sig stora, säger Mika.

En kunnig förtroendeman minskar också chefernas arbetsbörda, tillägger Markku avslutningsvis.

– Det är till fördel för alla att frågor kan lösas på arbetsplatsen.

Vidareutbildningen för förtroendemän organiserades i Tavastehus den 17–19 september 2024.

Sök