Hyppää sisältöön

VN/33074/2023 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta. Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle.

30.8.2024

Hallitus esittää, että alkoholin vähittäismyyntiluvan haltijat voisivat toimittaa alkoholia suoraan kuluttajalle. PAM kantaa huolta hallituksen esityksen seurauksista lähettien työturvallisuuteen sekä itsensä työllistävien lähettien asemaan. Monet esityksen ongelmista vähenisivät, jos alkoholin toimitus mahdollistettaisiin vain työsuhteessa oleville työntekijöille. Esitys herättää myös alkoholipolitiikkaan liittyviä huolia.

Tiivistelmä

Alkoholin kuljettajien työturvallisuus

Kotiinkuljetuksen yhteydessä alkoholin luovuttamistilanne asiakkaalle aiheuttaa työntekijälle selkeän työturvallisuusriskin. Paikalla ei ole työtovereita tai vartijoita ja alkoholia luovuttava työntekijä on täysin potentiaalisesti arvaamattoman tilanteen armoilla. Työntekijän asettaminen tällä tavoin selkeän väkivallan uhan alle on kohtuutonta. Esitetty alkoholijuoman toimituskoulutus (alkoholijuoman toimituspassi) ei muuta tilannetta turvallisemmaksi.

Jonkin verran turvallisemman tilanteen alkoholin kotiinkuljetuksesta ja asiakkaalle luovuttamisesta tekisi, jos työntekijän olisi aina oltava työsuhteessa toimitusluvan haltijaan. Hänellä olisi tällöin työnantajan ja työterveyshuollon koulutus ja tuki.

PAM esittää, että alkoholin luovutustilanteessa luovutuksen vastaanottajan todistaa aina henkilöllisyytensä. Tämä antaisi selkeämpää juridista selkänojaa, jos esimerkiksi kohteen iän arvioiminen on epäselvää.

Rikoslain mukaan vähittäismyynnissä myyjällä on rikosvastuu siitä, että alkoholia ei luovuteta päihtyneelle eikä tähän esitetä muutosta. Myyjä ei voi tietää, onko etämyynnin kautta alkoholia ostava asiakas päihtynyt, joten hänellä ei voi olla asiasta vastuuta. Hallituksen esitystä on tältä osin muokattava.

 Lupajärjestelmä, valvonta ja kilpailuneutraliteetti

Hallitus esittää vähittäismyyntiluvan ja anniskeluluvan lisäksi uutta alkoholijuomien toimituslupaa, joka pitää olla alkoholia kuljettavalla yrityksellä. Tämän lisäksi tarvitaan omavalvontasuunnitelma, myös esimerkiksi lähettipalveluita tarjoavien itsensä työllistävien henkilöiden.

Alkoholin myyntiä valvotaan tiukasti sekä kaupoissa että ravintoloissa, mutta samaa ei voi automaattisesti sanoa alkoholin kotiinkuljetuksesta. Jos edes osa alkoholin vähittäismyyntiluvan omaavista, lähettipalveluita tarjoavista yrityksistä ja itsensätyöllistäjistä hakee kuljetukseen liittyviä lupia, lupahakemuksia tehdään tuhansia. Eri alustojen kautta itsensä lähettinä työllistää viikoittain yli 10 000 ihmistä. Lupia myöntäville ja valvontaa tekeville viranomaisille on asettu tiukat menokehykset, jotka heikentävät viranomaistyön laatua.

PAM arveleekin, että valvonnan ja sääntelyn heikkous asettavat suuren riskin alkoholimarkkinoiden kilpailuasetelman neutraliteetille. Valvonnan haasteellisuus voi asettaa alkoholin kotiinkuljetukseen erikoistuvat alkoholin vähittäismyyjät etulyöntiasemaan verrattuna perinteiseen myyntiin myymälöissä sekä ravintoloissa ja vääristää siten kilpailua eri toimijoiden välillä.

PAM korostaakin, että viranomaisten resurssit pitää varmistaa, jotta valvontaa pystytään toteuttamaan tehokkaasti ja vaikutuksia arvioimaan.

 Alustayritysten velvoitteet

Hallituksen esityksen mukaan alkoholijuoman toimitusluvanhaltijan on huolehdittava siitä, että sen henkilökuntaan kuuluvalla alkoholijuoman toimittajalla on vaadittava toimituspassi.

PAM kritisoi sitä, että vain itsenäisiä yrittäjiä käyttävällä alustalla ei ole velvollisuutta hankkia toimituslupaa, eikä sen tarvitse huolehtia siitä, että alustaa käyttävillä läheteillä on toimituspassi suoritettuna. Erittäin huolestuttavaa on se, että itsenäisiä yrittäjiä käyttävällä alustalla ei ole työturvallisuuteen liittyviä velvoitteita alkoholia toimittavia lähettejä kohtaan.

Hallitus esittää, että jos toimitusluvanhaltija ei saisi kohdistaa taloudellisia tai työnjohdollisia seuraamuksia alkoholia toimivalle, jos tämä kieltäytyisi luovuttamasta juomaa asiakkaalle. Esityksen mukaan näin varmistettaisiin, ettei työntekijällä ole taloudellista motivaatiota luovuttaa alkoholijuomaa esimerkiksi päihtyneelle tai nuorelle.

PAM toteaa, että tavoite on hyvä, mutta vaatisi muutoksia alustojen kautta työskentelevien ei-työsuhteisten lähettien nykyiseen palkkiologiikkaan.  Kuljettajan ansiot voivat perustua hänen toimittamiensa tilausten määrään ja hyvää asiakaspalautetta saaneelle lähetille ohjataan uusia keikkamahdollisuuksia. Jos negatiivinen asiakaspalaute tai uhka- ja vaaratilanteiden selvittäminen voi heikentää lähetin toimeentulonäkymiä, kynnys ilmoittaa esimerkiksi vaaratilanteista voi olla korkea.

Alkoholin toimittaminen vain työsuhteessa

PAMin näkemys onkin, että jokaisen alkoholia toimittavan työntekijän tulisi olla työsuhteessa ensisijaisesti alkoholia myyvään toimitusluvan haltijaan. Jos se ei olisi mahdollista, hänen tulisi olla työsuhteessa vähintään alustaan, jonka kautta hän työtilaisuuksia saa.

Yrittäjäriskin siirtäminen potentiaalisesti vaarallisessa ja palkkionmaksun osalta monimutkaisessa tilanteessa on kohtuutonta ei-työsuhteista lähettiä kohtaan.

Alustatalouden hyödyntämisen salliminen alkoholin kotiinkuljetuksessa on selkeä suomalaisen alkoholipolitiikan ja valvonnan paradigman muutos. Erityisesti lähetin turvaton asema muuttaa alkoholin hankkimista siinä määrin, että nykyisen melko hyvin toimivan valvonnan voi pelätä vesittyvän. Tuloksena voi olla pahimmillaan epärehellisiä toimijoita suosiva oikopolku.

Vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin

Tutkimustieto puoltaa vahvasti sitä, että alkoholin saatavuuden helpottaminen ja kotiinkuljetus lisäävät alkoholinkulutusta ja sen terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä haittavaikutuksia. Alkoholin kotiinkuljetusta hyödyntävät todennäköisesti eniten alkoholin riskikuluttajat.

Hallitus lisää poliittisella päätöksellä hyvinvointialueiden kustannuksia samalla, kun se leikkaa niiden rahoituspohjaa. Tilanne on sekä julkisen talouden että kansanterveyden näkökulmasta epätoivottava.

Haku