VN/27332/2023 HE eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi. Lausunto sisäministeriölle.

16.8.2024

PAM ei vastusta hallituksen esitystä lisenssijärjestelmän luomisesta, mutta peräänkuuluttaa toimia pelaamisen lisääntymisestä johtuviin sosiaalisiin ongelmiin. Rahapelialan murroksessa Veikkauksen on huolehdittava työntekijöidensä urakehitys- ja koulutusmahdollisuuksista.

Tiivistelmä

Hallitusohjelman mukaan rahapeliuudistuksen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta eli saada nykyistä suurempi osa pelaamisesta tapahtumaan suomalaisessa rahapelijärjestelmässä.

Yli puolet puolet suomalaisten online-rahapelaamista tapahtuu muualla kuin Veikkauksen alustalla. Hallitus esittää lisenssijärjestelmä, jonka piiriin kuuluisivat online-kasinopelit ja online-vedonlyönti. PAM pitää lisenssijärjestelmän rakentamista hyväksyttävänä ja näin Veikkauksen yksinoikeuden purkamista online-pelaamisessa hyväksyttävänä, sillä mitä useampi online-kasino ja – pelialusta on Suomen rahapelijärjestelmän piirissä, sen parempi.

PAMin mukaan on todennäköistä, että hallituksen esityksen myötä kanavointiaste paranee, mutta taloudellisten ja sosiaalisten haittojen väheneminen on suurempi kysymysmerkki.

Lisenssi sallii mainostamisen ja online-pelaamisen markkinoinnin. Silllä on todennäköisesti pelaamista lisäävä vaikutus. Siksi hallituksen pitää PAMin mielestä varmistaa niin julkisen sektoriin kuin kolmannen sektorin toimijoiden resurssit peliongelmien vähentämisessä ja ennaltaehkäisyssä.

PAM pitää tärkeänä, että Veikkauksen yksinoikeus fyysisten automaattipelien ja pelipöytien osalta säilyy jatkossakin. Veikkauksen panostaa kunnolla esimerkiksi pelinhoitajien kouluttautumiseen ja osaamisen kehittämiseen sekä työsuojeluun. PAM huomauttaa, että hallituksen esitys ei sisällä kunnon työllisyysvaikutusten arviointia.