09.08.2024 09:39

Kuinka kesätyöt sujuivat? Jouduitko tekemään palkatta työtä? Vastaa kyselyyn

Kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus työelämään. Valitettavasti tänäkin kesänä kesätyötyösuhteissa on ilmennyt epäselvyyksiä noudatettavan työehtosopimuksen määräyksistä.

kaksi nuorta naista katsoo toisiaan,
Vastaa PAMin kyselyyn kesätyökokemuksista

Osallistumalla lyhyeen kyselyyn voit kertoa kokemuksistasi kesätöistä ja mahdollisesti kohtaamistasi epäkohdista.

Perehdytys liian usein puutteellista

PAMin ratkaisupäällikkö Marja Salmivuori kertoo, että ammattiliittoon saapui kesän aikana runsaasti kysymyksiä työntekijöiden oikeuksista ja palkkauksesta sekä muun muassa peruttuihin työvuoroihin liittyen.

– Näyttää siltä, että tänäkin kesänä työpaikoilla on teetetty palkatonta työtä perehdytysajalta ilman perusteita. Työtehtäviin perehdyttäminen kuuluu työnantajan vastuulle ja perehdyttäminen on työaikaa.

Uutena ilmiönä ovat Salmivuoren mukaan nuorten työsuoritusta kohtaan annetut palautteet. Asiakkaat ovat entistä hanakampia ottamaan kantaa työntekijän onnistumiseen työpaikalla ja se kantautuu myös liiton kanaviin.

– Työntekijöiden perehdytyskäytännöissä on ollut puutteita ja se on ollut riittämätöntä. Työtehtävissä suoriutumiseen auttaa riittävä ja laadukas perehdytys, Salmivuori toteaa.

– Tämän lisäksi jokaisen meistä olisi tärkeä muistaa, että nuori kesätyöntekijä kerryttää kokemusta ja siksi kaikki ei aina suju yhtä rivakasti tai ammattitaidolla, kun jo pidempään samoja työtehtäviä tehneeltä.

Kesätyökokemukset opettavat työelämään – työpaikalla oltava turvassa häirinnältä

Tänäkin kesänä kymmenet tuhannet nuoret ovat työskennelleet kesätyösuhteissa yksityisillä palvelualoilla kuten kaupoissa, ravintoloissa, pikaruokapaikoissa, kahviloissa ja siivous- ja kiinteistöhoidon eri tehtävissä. PAMin mukaan nuoret joutuvat kokemaan laajasti häirintää asiakaspalvelutyössä.

– Epäasiallisen käytöksen sietäminen ei kuulu kenenkään työntekijän työpäivään ja työntekijöiden työsuojelusta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on työpaikoilla tärkeää, hän muistuttaa.

Kerro kokemuksesi ja vastaa PAMin kyselyyn

Oletko työskennellyt kesätöissä yksityisillä palvelualoilla kesällä 2024? Haluamme kuulla kokemuksiasi esimerkiksi perehdytyksen onnistumisesta sekä työpaikkojen tauko- ja työvuorokäytännöistä. Vastauksesi auttavat meitä edistämään turvallista työelämää ja kesätyöntekijöiden oikeuksia palvelualoilla.

Vastaa kyselyyn viimeistään tiistaina 13.8.2024.