Etusivu » Yhteiskunnassa » PAM vaikuttaa yhteiskuntaan » Lausunnot » VN/13916/2024 HE eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttamisesta. Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle. VN/13916/2024 HE eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttamisesta. Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle. 8.8.2024 PAM ei hyväksy esityksen ehdotuksia työttömyysturvan korotusosien poistamisesta työllistymistä edistävien palveluiden ajalta. PAM näkee, että liikkuvuusavustuksen käyttöä pitäisi pyrkiä lisäämään tiedottamalla siitä työttömille ja säilyttämällä mahdollisuus korotettuun liikkuvuusavustukseen. Esityksessä ehdotetut työttömyysturvan leikkaukset entisestään romuttavat työttömien taloudellista asemaa. Koko lausunto Esitysluonnoksessa ehdotetaan luopumista työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavasta peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korotusosasta sekä ansiopäivärahan korotetusta ansio-osasta. Lisäksi ehdotetaan korotetun liikkuvuusavustuksen poistamista ja joitain muita muutoksia. PAM pitää tärkeänä, että työttömien aktiivisuutta tuetaan ja siihen kannustetaan työnhakuun liittyvien velvoitteiden rinnalla myös taloudellisesti. Korotusosien poistaminen ei edistä työttömien aktiivisuutta. Työttömyysturvalain tarkoitus on mahdollistaa työnhaku ja parantaa edellytyksiä päästä tai palata työmarkkinoille, eikä sysätä työttömiä selviytymistaisteluun. Ehdotetut leikkaukset eivät palvele lain tarkoitusta. Aktiiviajan korotusten poisto PAM vastustaa korotusosista luopumista työllisyyttä edistävien palveluihin osallistumisen ajalta. Yksityisten palvelualojen työttömät ovat keskimääräistä tavallisemmin saaneet aktiiviajan korotusosia. Työttömyyskorvaus on monilla palvelualalla työskennelleellä matalien palkkojen seurauksena vaatimaton, joten korotusosilla on tärkeä merkitys koulutuksen mahdollistajana. PAMin mielestä työttömyyden aikaista aktiivisuutta pitää tukea korostusosilla myös jatkossa, kun heikko suhdannetilanne näyttää jatkuvan ja työllistymismahdollisuudet heikkenevät. Muutoksia aiotaan soveltaa vuoden 2025 alusta myös 1.7.2024 tai sen jälkeen alkaneisiin palvelujaksoihin, vaikka palveluihin lähteneillä ei ole ollut mahdollisuuksia varautua ehdotettuihin heikennyksiin. Se on kohtuutonta. Korotetun liikkuvuusavustuksen poisto PAM vastustaa ehdotusta korotetun liikkuvuusavustuksen poistamisesta. Liikkuvuusavustus on ollut valitettavan alikäytetty tuki työvoiman liikkuvuuden edistämisessä. Suunta olisi väärä, koska työvoiman alueellista liikkuvuutta Suomessa pitäisi nykyisestä edistää mahdollisimman monipuolisin keinoin. Matalapalkkaisille työntekijöille liikkuvuusavustus on suhteessa tärkeämpi ja merkittävämpi etuus kuin monille muille työttömille. Samoin liikkuvuusavustuksia on käytetty suhteellisesti eniten esim. Lapissa ja Kainuussa. Avustus on koettu hyödylliseksi mm. matalapalkkaisen ja osa-aikaisen työn vastaanottamisessa. Korotusten poistaminen kohdistuisi epäoikeudenmukaisesti niin alueellisesti kuin eri tuloryhmiinkin. Omaishoidon tuki ei heikennä työmarkkinatukea PAM pitää kannatettavana esitysluonnoksen ehdotusta, että jatkossa omaishoidon tukea ei huomioida vanhempien tuloina työmarkkinatuen tarveharkinnassa. PAM ei kannata osittaiseen työmarkkinatukeen ehdotettavaa muutosta, joka heikentää vanhempiensa luona asuvan työttömyysajan taloudellista tilannetta 50 prosentista 35 prosenttiin