07.08.2024 15:09

Terveyskeskusmaksuihin ja asumistukeen kaavaillaan muutoksia

PAM on jättänyt lausunnon terveydenhuollon asiakasmaksujen korotuksista ja asumistuen muutoksista. Molemmat heikentävät pienituloisten asemaa ja PAM vastustaa niitä.

PAM vastustaa valtioneuvoston ehdotusta korottaa perusterveydenhuollon asiakasmaksuja 25,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon asiakasmaksuja 45 prosentilla, koska korotukset ovat kohtuuttomia ja vaarantavat palvelualojen pienituloisten työntekijöiden toimeentulon sairauden kohdatessa. Julkiset palvelut ovat tärkeitä pienituloisille, sillä työterveyden sairaanhoitopalvelut eivät välttämättä kuulu heille, eikä heillä ole sairaanhoitovakuutuksia.

PAM katsookin, että ehdotetut maksujen korotukset eivät ole maltillisia eivätkä oikeudenmukaisia. Hallitus nosti Kela-korvauksia 500 miljoonalla eurolla vuosina 2024-2027 yksityisten lääkäripalveluiden käytön mahdollistamiseksi. Yksityisiä terveyspalveluita käyttävät eniten hyvätuloiset.

Suomen terveyspolitiikan tavoitteena on ollut väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen, mutta tämä tavoite toimii sitä vastaan.

Byrokratia lisääntyy

Palvelualojen ammattiliitto PAM vastustaa myös esitystä heikentää pienituloisten työssäkäyvien ja eläkeläisten asumistukea.

PAM vastustaa varallisuusharkinnan palauttamista asumistukeen, sillä se heikentäisi pienituloisten työntekijöiden taloudellista turvallisuutta ja lisää byrokratiaa. Esityksen varallisuusharkinnan rajat ovat mielivaltaisia ja se, miten varallisuus arvioidaan epäselvää. Hallituksen asettama 10 000 euron varallisuusraja on liian matala ja voi johtaa tilanteisiin, joissa asumistuen saannin estää esimerkiksi auto, joka voi olla työssäkäynnin kannalta välttämätön.

PAM vastustaa ehdotusta siirtää useita kuntia, kuten Kouvola, Mikkeli ja Pori, Kajaani, Lappeenranta II kuntaryhmästä III kuntaryhmään. Vuokrat voivat olla alempia, mutta muut elinkustannukset eivät.

Ehdotettu kiristää eläkkeensaajan asumistuen tuloharkintaa ja omaisuuden vaikutuksen kiristämistä heikentäisi pienituloisten eläkkeensaajien taloudellista asemaa ja asumisen laatua. PAM vastustaa sitä.

Esitysten ja niiden yhteysvaikutusten arvioinnit ovat PAMin mielestä puutteellisia.

Tutustu asumistukilausuntoon tästä ja asiakasmaksulausuntoon tästä.