Hyppää sisältöön

VN/14348/2024 Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta. Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle.

7.8.2024

Perusterveydenhuollon asiakasmaksujen suunniteltu korotus 25,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon asiakasmaksujen korotus 45 prosentilla on PAMin mielestä kohtuuton. Korotukset vaarantavat palvelualojen pienituloisten työntekijöiden ja naisten toimeentulon sairauden kohdatessa. Asiakasmaksujen korottaminen lisää terveyseroja, mikä on Suomen terveyspolitiikan pitkän linjan vastaista.

Palvelualojen ammattiliitto PAM vastustaa ehdotusta korottaa perusterveydenhuollon asiakasmaksuja 25,5 prosentilla ja erikoissairaanhoidon asiakasmaksuja 45 prosentilla. Nämä korotukset ovat kohtuuttomia ja vaarantavat palvelualojen pienituloisten työntekijöiden ja naisten toimeentulon sairauden kohdatessa.

Julkiset palvelut ovat tärkeitä pienituloisille

Palvelualojen pienet työnantajat eivät usein tarjoa kattavia työterveyspalveluita, joten työntekijät ovat riippuvaisia julkisista terveyspalveluista. Monet pienituloiset työntekijät eivät voi hankkia yksityisiä sairaanhoitovakuutuksia, mikä tekee julkisista terveyspalveluista heille elintärkeitä. Naiset, jotka työskentelevät useammin matalapalkka-aloilla, kärsivät erityisesti sosiaaliturvan leikkauksista, mikä lisää heidän taloudellista haavoittuvuuttaan.

Maksujen korotukset eivät ole maltillisia ja oikeudenmukaisia

PAM katsoo, että ehdotetut maksujen korotukset eivät ole maltillisia eivätkä oikeudenmukaisia, ja ne ovat ristiriidassa perustuslain 19 § julkiselle vallalle asettamien velvoitteiden kanssa tarjota kaikille riittävät palvelut. Valtion tulisi etsiä säästöjä muualta ilman, että se vaarantaa pienituloisten terveyspalveluiden saatavuutta.

Hallituksen päätös Kela-korvauksista on ristiriidassa muiden päätösten kanssa

PAM kritisoi hallituksen päätöstä nostaa Kela-korvauksia 500 miljoonalla eurolla vuosina 2024-2027 yksityisten lääkäripalveluiden käytön mahdollistamiseksi. Kelan tilastojen mukaan yksityisiä terveyspalveluita käyttävät eniten hyvätuloiset, mikä lisää sosioekonomista epätasa-arvoa. PAM ehdottaa, että osa Kela-korvausten summasta siirrettäisiin hyvinvointialueiden rahoitukseen, mikä parantaisi sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta ja vähentäisi asiakasmaksuja pienituloisilta.

Vaikutusarvioinnit ovat puutteelliset

Perustelumuistiossa myönnetään, että useita muita säästötoimia on valmisteilla, mutta niiden yhteisvaikutuksia ei ole arvioitu. PAM painottaa, että yhteisvaikutusten arviointi on välttämätöntä, jotta voidaan varmistaa, ettei eri leikkaukset yhdessä johda kohtuuttomiin tilanteisiin pienituloisille.

Väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen

PAM korostaa, että Suomen terveyspolitiikan tavoitteena on ollut väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen. Asiakasmaksujen korottaminen ja muut sosiaaliturvan leikkaukset eivät tue tätä tavoitetta vaan lisäävät terveyseroja, koska taloudellinen tilanne vaikuttaa terveydenhuollon piiriin hakeutumiseen. Korkeat asiakasmaksut voivat johtaa sairauksien pahenemiseen ja työkyvyttömyyteen, mikä lisää yksilön ja yhteiskunnan taloudellista rasitusta. PAM vaatii, että asiakasmaksujen korotukset peruutetaan ja hyvinvointialueille taataan riittävä rahoitus ilman kohtuuttomia asiakasmaksujen korotuksia. Tämä on välttämätöntä pienituloisten terveyden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.