Hyppää sisältöön
Blogit

17.06.2024 17:22

Työelämän ääntä ei pidä heikentää koulutuksessa

Mikä tekee ammatillisen koulutuksesta laadukasta? Ja millä sitä mitataan? PAMin koulutuspoliittinen asiantuntija Mikko Laakkonen pohtii asiaa blogissaan, ja nostaa esiin käytännön työelämän tuntemuksen.

Mikko Laakkonen, kuva: Eeva Anundi

Laadukkaan ammatillisen koulutuksen taustalla vaikuttavat aina työelämän tarpeet. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ammatillisessa koulutuksessa pitää opettaa taitoja, joille on käyttöä työelämässä ja jotka mahdollistavat työllistymisen. Jos näin ei ole, on tutkinnon perusteita muutettava.


Helppoa, eikö totta? No, ei tietenkään ole.


Osaako moninainen työelämä tunnistaa muuttuvat osaamistarpeet? Miten tieto näistä muutoksista saavuttaa opetushallinnon ja koulutuksenjärjestäjät? Miten opetus pysyy relevanttina?

Opetus tulee aina piirun verran jäljessä.

Työelämän näkökulmasta osaamisen täydellinen reaaliaikaisuus ei ole mahdollista. – sille asialle emme voi mitään. Syy on työelämän alati muuttuvassa luonteessa. Optimaalista kuitenkin olisi, että takamatka ei pääsisi venymään liian pitkäksi.

Sain taannoin olla mukana Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin hankkeessa, jonka tarkoitus oli arvioida ammatillista tutkintojärjestelmää ja muuttuvia osaamistarpeita. Miten ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittämisprosessit toimivat? Yksi arvioinnin painopiste oli juuri työelämän ja sidosryhmien osallistaminen tutkintojärjestelmän kehittämiseen. Voit lukea hankkeen loppuraportin Karvin sivuilta.

Hyvä uutinen on, että työelämä on yhä enemmän mukana ammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Etä- ja hybridiosallistumisen keinot ovat osoittautuneet hyviksi. Suunta on siis tavallaan oikea, mutta matka on vielä kesken.

Yhä edelleen ammatillisen tutkintorakenteen ja tutkintojen perusteiden kehittämiseen osallistuu paljon oppilaitosten edustajia. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta arvoisan opettajakunnan tiedot työelämän tarpeista eivät aina ole aivan ajan tasalla. Tarvitaan siis vielä enemmän työelämän ääntä.

Hätäinen muutos olisi virhe.

Myös meillä PAMissa on omia edustajia Opetushallituksen eri toimielimissä. Esimerkiksi työelämätoimikunnissa toimivat liiton aktiivit tekevät kullanarvoista työtä viedessään osaltaan tietoa työelämän tarpeista opetushallinnon ihmisille.

PAM antoi juuri lausunnon ammatillisen koulutuksen toiminnanohjausjärjestelmän kokeilusta. Lausunnossa kannoimme huolta muun muassa työelämätoimikuntien roolin kaventamisesta.
Tällainen hätäinen muutos olisi virhe.

Ammatillisen koulutuksen menestyksen avain on laatu. Jos ammatillinen koulutus ei tarjoa laadukasta työvoimaa, sen oikeutus käyttää yhteisiä julkisia resursseja katoaa. Laadunvarmistuksen vuoksi työelämän on oltava integroituna ammatilliseen koulutukseen – ja tässä juuri työelämätoimikuntien rooli on tärkeä. Työelämän ääntä ei pidä heikentää.

Blogin kirjoittaja Mikko Laakkonen on PAMin koulutus- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija.

Avainsanat:

elinkeinot koulutus

Haku