Hyppää sisältöön
Artikkelit

05.06.2024 13:45

Täydet työtunnit työskentelemällä yli osastorajojen

Kauppias Petri Putila haluaa luoda hyvinvoivan työyhteisön ja maan parhaan asiakaskokemuksen. Putilan tutkapari tässä tehtävässä on luottamusmies Maarika Tammepöld. He uskovat menestysreseptiin, jonka tärkein raaka-aine on kauppiaan ja henkilöstön välinen yhteistyö.

Kaksi ihmistä kaupan hedelmäosastolle banaanien luona.
K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila ja luottamusmies Maarika Tammepöld

Luottamusmies Maarika Tammepöld tuntee pirkanmaalaisen K-Citymarketin liki 4500 neliötä kuin omat taskunsa. Myös kaikki noin 80 työntekijää ovat hänelle tuttuja ja hän kokee olevansa monelle nuorelle myyjälle eräänlainen äitihahmo.

– Täällä tehdään työtä hyvällä sykkeellä ja yhteishenkeä on kasvatettu pienin askelin. 

Ilmapiirin parantamiseksi on esimerkiksi sovittu tavaksi tervehtiä kaikkia, järjestää yhteisiä tempauk-sia ja tarttua ongelmiin nopeasti sekä ratkaista ne yhdessä, Tammepöld kertoo ja kehuu yhteistyötä kauppiaan kanssa toimivaksi. 

– Meillä on osaava ja idearikas kauppias, joka näkee kokonaisuuden ja ymmärtää, että kun työntekijät voivat hyvin, se näkyy myös asiakkaille. Autan Petriä kaikessa missä voin, kun meitä on paljon ja kauppa suuri. 

Vitamiineja ja hyvää mieltä 

Työntekijöiden hyvinvointiin panostetaan monin tavoin. Viereiseen tyhjään toimistotilaan on suunnitteilla henkilökunnalle oma kuntosali. Lihaskunto on tarpeen, sillä myyjän askelmittarin saldo on helposti 20 000 askelta päivässä.  

Taukotilan kahvi on vaihdettu maukkaampaan merkkiin ja tarjolla on runsaasti hedelmiä sekä lisävitamiineja, joita voi napata purkista.

– Flunssa-aikoina poissaolot vähenevät ja mieli pysyy pirteänä, sanoo kuntourheilusta ja hyvinvoinnista kiinnostunut Tammepöld.  

Vastapainoksi perjantaisin on karkkipäivä, jolloin taukotilan pöytä täyttyy makeasta. 

Parasta Tammepöldin mielestään on kuitenkin se, kun työntekijät kertovat kuinka mukava on tulla töihin.

– Vietämme työpaikalla ison osan päivästä, joten työpaikan ilmapiirillä on merkitystä. 

Leipuri pitelee munkkeja täynnä olevaa peltiä
Pirkkalan myymälästä löytyy muun muassa sushi-buffet, viinibaari, ravintola, jäätelötehdas, panimo ja hävikkimyymälä. Kuvassa Petri Helander.

Kriisit herättivät

Kaupan kehittäminen lähti käyntiin vuosi sitten, kun Petri Putila havahtui tosiasiaan, että useampi vuosi putkeen oli eletty poikkeustilassa. 

Pandemia muutti kulutustottumukset yhdessä yössä. Verkkokauppa lähti räjähdysmäiseen kasvuun ja ravintolat sulkivat ovensa. 

Ateriapalvelu käynnistettiin nopeasti, sillä etätyöläiset halusivat kaupasta laadukkaita valmisaterioita. Myymälässä venyttiin ja paiskittiin töitä kovassa paineessa, maskit kasvoilla. 

– Heti perään Ukrainan sota ja energiakriisi nostivat hintoja, jolloin kalliimpien tuotteiden kysyntä romahti ja hyllyihin piti saada huokeampia tuotteita, Putila kertaa.  

Myrskyisten vuosien jälkeen kävi selväksi, että myymälän arjen toimintaa täytyy kehittää ja saada lisää perehtyneitä silmäpareja havaitsemaan muutossignaalit.  

Kaupan murros haltuun 

Pandemian kaltaisten yllättävien mullistusten ohella kaupanalan murros jatkuu nopeana. Kauppaan syntyy uusia työnkuvia ja verkkokaupan kasvu haastaa kivijalkakaupan uudella tavalla. 

On pysyttävä ajan tasalla asiakkaiden tarpeista ja vastattava kiristyvään kilpailuun. 

Jo nyt Pirkkalan myymälästä löytyy muun muassa sushi-buffet, viinibaari, ravintola, jäätelötehdas, panimo ja hävikkimyymälä.  

–  Kivijalkakaupassa käymisen tulee tarjota elämyksellisyyttä. Uusi työnkuva voi olla vaikka videokokki, jolloin meidän työntekijä kokkaa videolla aterian ja raaka-aineet reseptiin löytyvät helposti samasta paikasta, Putila antaa esimerkin.

Kaikki tämä edellyttää Putilan mukaan osaavia ja sitoutuneita työntekijöitä. Lisäksi tarvitaan työryhmä, joka ennakoi ja ottaa muutoksen haltuun. 

Ensiksi valitaan luottamusmies

Visio tulevasta mukanaan Putila suuntasi PAMin Tampereen aluetoimistoon aluepäällikkö Elisa Pendersin puheille. 

–  Ollaan nyt vuoden aikana tavattu neljä kertaa ja kehitysideoita on syntynyt, Putila kertoo.

Penders on erityisen ilahtunut siitä, että Putila tavoittelee sekä parasta asiakaskokemusta että hyvinvoivaa työyhteisöä, nämä kaksi kun kulkevat usein käsikädessä. 

– Ihan ensimmäiseksi päätettiin hankkia luottamusmies helpottamaan kauppiaan arjen taakkaa. Tehtävään valikoitui myyjä Maarika Tammepöld, joka oli jo aiemmin pannut merkille, että työntekijöiden jono kauppiaan luo vie liikaa aikaa kaupan johtamiselta. 

Tammepöld toimii nyt työntekijöiden viestinviejänä johdon suuntaan ja ratkaisee osan arjen haasteista itse. Työntekijöiden toiveiden ja elämäntilanteiden huomioiminen on hänelle luottamustehtävän ydintä.

Kokki tekemässä ruokaa keittiössä
Kauppiaalle aikaansaava ja perehtynyt henkilöstö on suureksi avuksi. He osaavat edistää omalla ammattitaidollaan myönteistä asiakaskokemusta. Kuvassa Pramod Kumar valmistaa perunaparathaa.

Tavoitteena täydet tunnit 

Putila puolestaan on käynnistänyt suunnitelmansa seuraavan vaiheen eli täysiaikaisten työntekijöiden määrän nostamisen 90 prosenttiin. 

Tämä on poikkeuksellista, sillä osa-aikaisen vuokratyövoiman käyttäminen on yleistä kaupan alalla. Kiristyvässä kilpailussa kaupan toimintaa on kuitenkin vaikea kehittää vaihtuvan työvoiman turvin.

–  Tietysti meilläkin tulee olemaan osa-aikaisia vuokratyöntekijöitä, esimerkiksi opiskelijoille se sopii hyvin, mutta vakituisen porukan kanssa työt on helpompi organisoida, Putila sanoo.

Vakituinen työ tuo näköaloja

Uusi täysiaikainen on kauppiaan urasta haaveileva 22-vuotias Viivi Rautanen, jota Tammepöld kannusti koeajan jälkeen hakemaan täysiä tunteja. 

– Olen tosi iloinen täysistä työtunneista, sillä tiedän, ettei se ole itsestään selvää, kun kuuntelen ystävieni kokemuksia. Säännöllinen työ ja riittävät tulot tuovat varmuutta elämän hallintaan.

Rautanen kuvaa osa-aikaisen arkea haastavaksi. Tulot heittelevät paljon, josta seuraa, että välillä esimerkiksi asumistukea peritään takaisin, jos seuraavassa kuussa onkin ollut enemmän työtunteja. 

Nyt vakituisena työntekijänä hän iloitsee myös täysistä lomakertymistä, uranäköaloista ja mahdollisuudesta hakea vaikka asuntolainaa. 

Kaksi kaupan työntekijää hedelmäosastolla
Säännöllinen työ ja riittävät tulot tuovat varmuutta elämän hallintaan, sanoo Viivi Rantanen.

Työtä yli osastorajojen

Erityisesti Viivi pitää siitä, että työhön on tullut monipuolisuutta. Hän perehtyy eri osastojen tehtäviin, jotta voi työskennellä joustavasti aina siellä missä on tarvetta. 

– Yli osastorajojen työskentely on oikeastaan edellytys sille, että saadaan sumplittua kaikille halukkaille täydet työtunnit. Myyjät voivat tehdä kuusi tuntia yhdellä osastolla ja loput kaksi toisella, jossa on enemmän painetta, Putila selventää.

Hän on huomannut, että yli osastorajojen työskentely lisää myös työntekijöiden arvostusta toisiaan kohtaan, kun he tuntevat toistensa töiden vaatimukset. Lisäksi se vahvistaa auttamisen kulttuuria ja kokemusta reiluudesta, kun kiireen hetkellä saa apua naapuriosastolta. 

–  Nämä voivat vaikuttaa pieniltä asioilta, mutta lopulta niiden merkitys on suuri arjen toimivuuden kannalta, Putila toteaa. 

Hyvinvointitiimi kauppiaan apuna

Luottamusmiehen nimityksen vanavedessä perustettiin muutosta johtava iskuryhmä, jossa on mukana kauppiaan ja luottamusmiehen lisäksi myymäläpäällikkö, työsuojeluvaltuutettu, ravintoloiden päällikkö, osastovastaava ja myyjä. 

Tämä niin sanottu hyvinvointitiimi laittoi hihat heilumaan ja tulosta on syntynyt.  

Henkilökuntaa motivoimaan on kehitetty muun muassa palkitsemisjärjestelmä, joka tuo tilikauden lopussa työntekijöille kaupan tulokseen ja omaan suoriutumiseen sidotun lisäpalkan. Hyvin on otettu vastaan myös käytäntö palkita joka kuukausi kuukauden työntekijä.  

– Palkinto saattaa olla vaikka elokuvalippuja tai käyntejä hierojalla, Maarika Tammepöld sanoo ja painottaa, että rahan sijaan palkitulle halutaan antaa mieluinen elämys. 

Palkinto jaetaan viikkokokouksessa, jossa kaikki ovat läsnä ja perustelut kerrotaan ääneen. Palkitsemisperuste voi olla avuliaisuus, reiluus, tehokkuus tai vaikka ratkaisu kaupan arkeen. 

– Positiivisten toimintatapojen nimeäminen ja tekeminen näkyviksi rakentaa meidän työyhteisöä. Myös työntekijät ovat tulleet ehdottamaan, jos ovat huomanneet, että kollega panostaa enemmän ja ovat halunneet nostaa hänet esimerkiksi, Tammepöld sanoo. 

Kauppiaalle aikaansaava ja perehtynyt henkilöstö on suureksi avuksi. He osaavat edistää omalla ammattitaidollaan myönteistä asiakaskokemusta. 

–  Monet arjen hyvät ratkaisut syntyvät siellä hyllyjen välissä työntekijöiden kesken, Putila toteaa.

Teksti: Niina Melanen
Kuvat: Tomi Leporinne

Haku